در کنفرانس درمان های نوین سر درد عنوان شد رویکرد فرامولکولی و استفاده از لیزرهای کم توان متدهای جدید درمان سر درد

ربات کشاورز: رویکرد ˮفرامولکولیˮ و ˮاستفاده از لیزرهای کم توانˮ را می توان از شیوه های جدید درمان سر درد دانست.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، هومیوپاتی ( Homeopathy) یا “مشابه درمانی”، روش درمانی خاصی است که در آن با تولید تحریک دقیق سیستم ایمنی و حیاتی بیمار یا به عبارتی دیگر سیستم عصبی و روانی یا سیستم ایمونولوژی، فرد را به سمت بهبودی سوق می دهند؛ به عبارت دیگر بیمار با استفاده از تحریک قوای حیاتی و دفاعی خود، درمان می گردد. در تعریفی دیگر هر دارویی بتواند در انسان سالم تولید علامت کند، می تواند همان علامت را در فرد بیمار درمان کند. هومیوپاتی بعنوان طب سنتی آلمان شناخته می گردد و سازمان بهداشت جهانی بعنوان طب جایگزین و مکمل از آن نام می برد. طب جایگزین رشته هایی مثل طب سوزنی و هومیوپاتی هستند که می توانند در شرایطی جایگزین درمان های عادی و رایج شوند.
کامران جلالی، عضو انجمن هومیوتراپی در نخستین کنفرانس “درمان های نوین سر درد” به تشریح رویکرد فرامولکولی در درمان بیماری ها همچون سردرد پرداخت و اظهار داشت: تعریف سلامتی در طب کلاسیک، تعریفی جزء نگرانه است در حالیکه درمان ایده آل با استفاده از روش های تلفیقی و “خشکاندن ریشه درخت بیماری”حاصل می گردد.
وی با اشاره به اینکه طب رایج از شیمی مولکولی گرفته شده در حالیکه پزشکی فرامولکولی برگرفته از شیمی فرامولکولی است، تصریح کرد: عملکرد مولکول برپایه عوامل اطراف همچون امواج الکترومغناطیس تعیین می گردد.
عضو انجمن هومیوتراپی انواع طب را کلاسیک، مکمل، جایگزین و تلفیقی برشمرد و تشریح کرد: رویکرد فرا مولکولی در درمان با تجویز مقدار مناسب داروهای هومیوپاتی انجام شده که جز روش های تلفیقی درمان بشمار می رود.
وی با اشاره به اینکه طب سنتی مبانی فلسفی یک طب تلفیقی به شمار می آید، تعریف سلامتی در طب کلاسیک را تعریف جزء نگرانه دانست و اظهار نمود: این در شرایطی است که بیماری ها را می توان به یک درخت توصیف کرد که ریشه های آن استعداد فرد برای مبتلا شدن به بیماری هاست.
جلالی افزود: رویکرد ما این بوده که هر متخصص شاخه ای را با تمام برگ ها از بین ببرد. این در شرایطی است که تنه یا به عبارتی استعداد بیماری باقی می ماند و با هر تنش فیزیکال یا سایکولوژیکال شاخه ای جدید به درخت بیماری اضافه می گردد.
وی انواع اقدامات درمانی در علم طب را درمان علامتی (تجویز آنتی هیستامین به منظور توقف آبریزش بینی)، درمان تسکینی (از جمله درمان سردرد) و درمان کنترل شده (کنترل بیماری تا زمانی که ریشه آن شناخته و برطرف شود) و در انتها درمان شفابخش عنوان نمود و اظهار داشت: این درمان آرمان درمانگرایی یا درمان ایده آل بوده و در آن استعداد فرد به تمام بیماری ها از بین می رود.
جلالی سپس به تشخیص فرآیند درمان بیماری به کمک رویکرد فرامولکولی پرداخت و اظهار داشت: در این روش ابتدا شرح حال بیمار همچون زمان بروز سردرد، محل آن، شرایط با عوامل بهترکننده و شرایط با عوامل بدتر کننده، کیفیت درد و… سنجیده شده و بعد از تجویز مقدار مناسب دارو اقدامات درمانی بعد از تشخیص آغاز خواهند شد. همینطور در این مرحله توان مناسب دارو و دوز مناسب آن تعیین شده و هم شرح حال بیمار بعد از مصرف دارو باردیگر گرفته خواهد شد.

درمان سردرد به کمک لیزرهای کم توان
غلامرضا اسماعیلی جاوید، مدیر مرکز زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی هم با حضور در این کنفرانس با اشاره به اینکه لیزرهای کم توان می توانند در درمان سردرد موثر باشند، به تعریف لیزر پرداخت و اظهار داشت: لیزر همان نور است و استفاده از آن در پزشکی به دوران یونان باستان برمی گردد.
اسماعیلی جاوید با اشاره به اینکه بعد از مطالعات دهه ۹۰ استفاده از لیزرهای کم توان پا گرفته و آنها را با عنوان photobimodulation می شناسیم، تشریح کرد: برخی کاربردهای این لیزرها درمان ریزش موی مردانه و زخم های دهانی است.
وی در همین زمینه تصریح کرد: لیزر جزو امواج الکترومغناطیس بسیار ضعیف و فوتون ها همچون بسته هایی از انرژی هستند که چنانچه در توان های کم و نه به یکباره تابانده شوند و تاثیر حرارتی تولید نشود، در درمان موثر خواهد بود.