رئیس جهاد دانشگاهی مطرح کرد تاسیس سازمان آموزش های مهارتی در گیلان، ضرورت توجه به پساب های صنعتی

ربات کشاورز: رئیس جهاددانشگاهی کشور از تاسیس سازمان ˮآموزش های مهارتی جهاددانشگاهیˮ خبرداد و اظهار داشت: جهاد دانشگاهی گیلان می تواند محلی برای تحصیل دانشجویان استان های همجوار باشد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی امروز (شنبه پنجم آبان) در جمع جهادگران جهاددانشگاهی گیلان، با اشاره به پتانسیل های واحد گیلان اظهار نمود: آموزش ها اگر خوب و باکیفیت باشند، در حالت پایدار متقاضی دارند و جهاد دانشگاهی گیلان می تواند محلی برای تحصیل دانشجویان استان های همجوار باشد .
رئیس سازمان جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه آموزش همچنان سودآور است، اضافه کرد: واحد گیلان به یک مجتمع آموزشی و پژوهشی ثابت نیاز داشت که اکنون تکمیل پروژه مذکور به مساعدت های مالی نیاز دارد .

وی با اشاره به اینکه باید آموزش های کوتاه مدت را رونق دهید و به دنبال تقویت آموزش های مهارتی باشیم، خاطرنشان کرد: تاسیس سازمان «آموزش های مهارتی جهاددانشگاهی» را در دستور کار داریم تا علمی کاربردی و آموزش های کوتاه مدت به صورت منسجم تحت این سازمان فعالیت کنند.

طیبی با تاکید بر اینکه گیلان در حوزه پژوهشی پر پتانسیل است، اظهار داشت: در دیدارهایی که قبل از این با استاندار داشتیم بر استفاده از ظرفیت جهاد در انجام پروژه های پژوهشی استانی تاکید گردیده است .

وی با تاکید بر ظرفیت پژوهشکده محیط زیست، افزود: مباحثی نظیر پساب کارخانجات صنعتی، شیرآبه های کمپوست، زباله سوز، آب همراه بانفت و نمک زداها از مواردی است که جهاد گیلان می تواند متمرکز ورود کند و از محل حساب مشترک بهره مند شود و حتی پروژه های جدید در جهت مسائل کشور تعریف کند .

رئیس جهاددانشگاهی اظهار داشت: پساب های صنعتی و نمک زداها می توانند به مصارف کشاورزی برسند و مسایل زیست محیطی را حل کنند و حتی آب مصرفی صنایع مذکور هم تامین گردد .

وی با اشاره به اینکه مدیریت و امحای پسماند می تواند در محوریت این استان قرار گیرد، اضافه کرد: در حوزه پزشکی نباید دنبال مراکز تحقیقاتی باشید چراکه می توان خدماتی که در حوزه های سرطان، ناباروری، سلول بنیادی و… در تهران عرضه می شود، در گیلان هم عرضه شود .

دیدار با دکتر سالاری استاندار گیلان، بازدید از مجتمع آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی، بازدید از آزمایشگاه «آب همراه نفت» همچون برنامه های سفر یکروزه دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی بود.

تمرکز بر آموزش های تخصصی تر و مهارت محور
رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان هم در این مراسم اظهار داشت: با عنایت به رقبایی که در مباحث آموزش های کوتاه مدت داریم، برنامه ریزی ها به گونه ای انجام گرفت تا آموزش های ما تخصصی تر و مهارت محور و اشتغال زا باشند.
دکتر فریبرز جمالزاد اظهار نمود: از زمانی که مسئولیت واحد گیلان را پذیرفتم، تلاش بر تقویت فضای همدلی و همراهی در میان همکاران بوده و اساس انتصابات هم تخصص، علاقمندی و توانمندی بوده است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان اضافه کرد: تابحال ۸.۲ میلیارد تومان بابت توسعه فضای فیزیکی ساختمان مجتمع آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی هزینه شده و هم اکنون هم با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، روند تکمیل بعضی از بخش ها متوقف شده است.
وی افزود: در بحث آموزشی استراتژی جدیدی اتخاذ کردیم که مراکز علمی کاربردی علاوه بر آموزش های بلند مدت، بحث آموزش های کوتاه مدت را هم داشته باشند.
جمالزاد با اشاره به اینکه تابحال ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر فارغ التحصیل در بخش آموزش های کوتاه مدت داریم، اظهار داشت: با عنایت به رقبایی که در مباحث آموزش های کوتاه مدت داریم، برنامه ریزی ها به گونه ای انجام گرفت تا آموزش های ما تخصصی تر و مهارت محور و اشتغالزا باشند.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان با اشاره به اینکه چارت ساختاری و تشکیلاتی موسسه علم و فرهنگ در حال تدوین است، خاطرنشان کرد: این مرکز هم اکنون ۱۳۰۰ دانشجو دارد، که طی دو ترم تحصیلی گذشته ۳۰۰ دانشجو جذب شده که از این تعداد ۹۰ نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی است.
وی با اشاره به فعالیت های تخصصی پژوهشکده محیط زیست، بیان کرد: در راهبرد جدید هدفگذاری های ویژه ای اتخاذ شده، گروه پژوهش منابع آب و برنامه ریزی مطالعات منطقه ای و ناحیه ای را به بخش پژوهشی منتقل شد.
جمالزاد با اشاره به دغدغه های پرسنل واحد گیلان، افزود: با عنایت به مشکلات اقتصادی موجود همواره برای ارتقای رفاه پرسنل تلاش می نماییم.
وی مهمترین فعالیت های پژوهشکده محیط زیست را جداسازی آب همراه نفت و تصفیه شیرابه های کارخانجات کمپوست عنوان نمود و اضافه کرد: پژوهشگران پژوهشکده محیط زیست همواره در جهت توسعه فعالیتهای پژوهشی و حل معضلات زیست محیطی آماده همکاری با نهادها و سازمانها هستند.