در یافته ای جدید؛ ذوب طلا در دمای اتاق ممکن شد

ربات کشاورز: محققان با استفاده از میدان الکتریکی روشی برای ذوب کردن طلا در دمای عادی اتاق یافته اند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، فرایند ذوب کردن در شرایط عادی نیازمند دمایی بالای ۱۰۶۴ درجه سانتیگراد است. اما گروهی از محققان حالا روشی برای ذوب کردن طلا در دمای اتاق یافته اند. آنها در این روش از میدان الکتریکی و یک میکروسکوپ الکترونی استفاده می نمایند.
هنگامی که چیزی ذوب می شود، پیوند بین مولکول های آن می شکند و آنها آزادانه تر حرکت می کنند. بعنوان مثال امکان دارد ساختار مولکول ها از حالت کاملا منظم در یک قطعه یخ به وضعیت بی شکل آب در بیایند.
گرما عامل اصلی تغییر بشمار می رود اما تنها عامل نیست. فشار باز نقش مهمی در تغییر ساختار دارد.
آزمایش این دو وضعیت به دانشمندان اجازه داده است فرایندهای خارق العاده ای را احداث کنند مانند یخ زدن آب در دمای بالاتر از نقطه جوش.
در تحقیق جدید پژوهشگران میدان الکتریکی را بعنوان یک عامل دیگر برای تغییر ساختار ماده بررسی کردند. آنها یک تکه کوچک طلا را در میکروسکوپ الکترونی قرار دادند تا آنرا با بالاترین درجه بزرگنمایی بررسی کنند. در مرحله بعد قدرت میدان الکتریکی را افزایش دادند تا متوجه شوند اتم های طلا چطور واکنش نشان می دهند.
محققان سپس بررسی اطلاعات متوجه شدند که میدان الکتریکی فقط در لایه هایی رویی طلا جنب و جوشی در اتم ها به وجود آورده است که این امر به ذوب شدن مواد در دمای اتاق منجر گردید. این تغییر باز به راحتی معکوس میگردد و با خاموش کردن میدان الکتریکی می توان طلا را دوباره جامد کرد.
اوا اولسون یکی از مولفان این تحقیق می گوید: با این روش می توانیم خاصیت لایه های سطحی اتم را کنترل نماییم و تغییر دهیم، بدین سبب کاربردهای مختلفی برای آن وجود دارد. می توان از این فناوری در انواع حسگرها و کاتالیست ها استفاده نمود.