رئیس جهاد دانشگاهی هنر خبر داد برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق

ربات کشاورز: رئیس جهاد دانشگاهی هنر اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق در جهاد دانشگاهی هنرطراحی و تدوین شده و از زمستان امسال اجرا می گردد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، بهزاد رشیدی درباره دوره آموزشی جدید تربیت مربی نمایش خلاق، اظهار داشت: دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق، قبل از این هم توسط برخی اساتید هنر نمایش و برخی مراکز آموزشی به صورتی موردی برگزار می شد اما جهاد دانشگاهی هنر برای نخستین بار با کمک اساتید مطرح رشته نمایش، همچون آقای منوچهر اکبرلو این دوره را تدوین و سرفصل های این دوره در شورای تخصصی آموزش جهاد دانشگاهی هنر تصویب و از زمستان امسال اجرا می کند.
او افزود: فعالیت های مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر بعنوان یک مجموعه آموزشی معتبر از گذشته تا امروز مورد استقبال هنرجویان رشته های مختلف هنری بوده؛ در این مرکز همواره هدف بر این بوده که دوره هایی تدوین و برگزار گردد که مورد نیاز جامعه است.
رشیدی اضافه کرد: در مرکز آموزش هنرهای تخصصی و کاربردی چند سالی است که دوره آموزش تربیت مربی کودک برگزار می گردد و استقبال خوبی هم از سوی مخاطبین داشته؛ مربیان مدارس و مهدکودک ها و افرادی که با کودکان و نوجوانان کار می کنند، مخاطبان اصلی این دوره تخصصی جهاد دانشگاهی هنر هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه اظهار داشت: مجموعه جهاد دانشگاهی هنر بر مبنای نیاز سنجی که در جامعه انجام داده و برای ارتقاء سطح کیفی آموزش به مربیان کودک و نوجوان تصمیم گرفت که دوره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان را تخصصی تر کند و بعنوان یک دوره تکمیلی برای آموزش مربی کودک و نوجوان، دوره تربیت تخصصی مربی نمایش خلاق را تولید کرد. ایده ی این دوره با مشورت اساتید برجسته حوزه نمایش، افرادی که کار مطالعاتی عمیقی در این حوزه انجام داده اند و همینطور افرادی که در حوزه اجرایی، کار آموزش این دوره را تجربه کرده اند، مطرح و این دوره تدوین شد.
رشیدی در پاسخ به این سئوال که چرا جهاد دانشگاهی هنر به دنبال برگزاری چنین دوره ای رفته، تصریح کرد: نمایش خلاق یکی از حلقه های مفقود در حوزه آموزش کودک و نوجوان کشور است. مربیانی که نمایش خلاق را فرا گرفته اند در عرضه محتوای درسی و مفاهیمی که آموزش می دهند می توانند تنوع و خلاقیت تولید کنند و امر آموزش را با استفاده از خلاقیت و تکنیک های نمایش بسیار اثر گذار و عمیق تر به کودکان و نوجوانان انجام دهند. متاسفانه این نوع آموزش در سیستم آموزشی کشور جایگاهی مشخص و قابل استناد ندارد. خیلی از اساتید امکان دارد با دانش فردی خودشان مبانی و قالبیت های این هنر را در کلاس ها اجرا کنند اما هیچ وقت به شکل رسمی و مشخص در بحث آموزش، نمایش خلاق و کارکردهای آنرا نداشتیم. این نوع هنر و دانش می تواند به ارتقاء آموزش ما کمک نماید.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به کارکردهای نمایش خلاق در آموزش، تصریح کرد: برای این دوره کارکردهای مختلفی در نظر گرفته شده همچون افزایش روحیه کار تیمی و جمعی در کودکان و نوجوانان، افزایش نقش پذیری و مسئولیت پذیری کودکان، ارتقاء و رشد خلاقیت کودکان، افزایش قدرت ارتباطات اجتماعی، بهبود قدرت بیان و رشد عواطف کودک و نوجوانان و بسیاری کارکردهای دیگر که در این دوره گنجانده شده است.
او در ادامه بیان کرد: اما کارکرد مهم این دوره که بیشتر به دنبال آن هستیم، تربیت مربیانی است که هنر نمایش خلاق را فرا گرفته باشند و توانایی و دانش لازم را برای کار کردن با کودکان فرا بگیرند. مربیان تحت آموزش این دوره می توانند مشکلات و سختی های آموزش به کودکان را با تکنیک های مختلف و راحت تر پشت سر بگذارند.مشکلاتی از قبیل بیان عواطف کودکان و کارکردهایی که ذکر شد توسط مربیانی که دوره آموزش نمایش خلاق را سپری کرده اند، به راحتی قابل حل است.
رشیدی با اشاره به محتوا و سرفصل های دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق، اظهار داشت: مباحث و محتوای این دوره شامل دو بخش است: بخش اول شامل آشنایی با انواع نمایش در ارتباط با کودکان و نوجوانان، مفهوم، اهداف، خصوصیت ها و کاربردهای نمایش خلاق، خاستگاه نمایش خلاق وانجام نمایش بازی و… در بخش دوم مباحثی مانند آشنایی با تولید نمایش با کودکان و نوجوانان بر مبنای داستان های شفاهی، داستان های مکتوب، اشعار و ترانه های داستانی، چگونگی تعیین مشخصات یک اثر نمایشی تعیین مبحث و هدف داستان، شخصیت ها، مکان و زمان و… است.
او در ادامه اظهار داشت: اساتیدی که برای تدریس این دوره دعوت شده اند، از اساتید با تجربه و مطرح رشته نمایش هستند. اقای منوچهر اکبرلو کارگردان و پژوهشگر تئاتر که این دوره زیر نظر ایشان تدوین و در حال اجرا می باشد و خانم اکرم ابوالمعالی نویسنده، کارگردان تئاتر همچون اساتید این دوره تخصصی هستند. اساتید همه بر مبنای سرفصل های تدوین این دوره تخصصی کلاس های خویش را برگزارمی کنند.
رییس جهاد دانشگاهی هنر درباره زمینه های شغلی این دوره تصریح کرد: افرادی که در این دوره شرکت می کنند، می توانند در حوزه هایی که مربوط به آموزش کودکان و نوجوانان و یا در حوزه هایی که در قلمرو هنرهای نمایشی و تئاتر هست، فعالیت کنند. بعنوان مثال اجرای نمایش خلاق در مدارس، پیش دبستانی ها، مهدکودک ها، مراکز فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها، کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان، بخشهای فرهنگی مورد نیاز سازمانها و… علاوه بر این علاقه مندان و حتی فارغ التحصیلان رشته نمایش هم می توانند از این دوره بعنوان یک دوره تکمیلی دوره های دانشگاهی، بهره لازم را ببرند، چون که سرفصل های مطرح شده در این دوره به شکلی تکمیل کننده سرفصل هایی است که دانشجویان رشته نمایش در دانشگاه خوانده اند.
رشیدی در ادامه تشریح دوره آموزش تربیت مربی نمایش خلاق، تصریح کرد: نمایش خلاق در حقیقت یک بازی نمایشی به صورتی طبیعی برای کودکان است. درحقیقت نام دیگر نمایش خلاق را می توان نمایش غیر رسمی دانست که در آن صحنه ای وجود ندارد و اعمال و گفتار کودکان به صورت بداهه شکل می گیرد.مربی با کودکان حرف می زند تا نظرهای آنها شکوفا شود. این نظرها در تمرینها و بازیهای نمایشی پرورش می یابد. در اصل مربی نقش راهنما را ایفا می کند.
او در ادامه اضافه کرد: در نمایش خلاق تفاوتی بین بازیگران و تماشاچیان وجود ندارد، وقتی گروهی از کودکان صحنه ای را بازی می کنند، دیگران تماشا می کنند و اغلب با تولید صداهای لازم در نمایش شرکت می کنند، در بازی بعدی جای این دو گروه عوض می گردد و در نهایت کودکان و مربی راه هایی را برای بهتر شدن نمایش پیشنهاد می دهند.
رشیدی بیان کرد: توجه به این نکته ضروری می باشد که کودکان اجرا را بسیار دوست دارند، پس از آنکه مدتی با یکدیگر کار و نسبت به نمایش خود احساس آرامش کردند، می توانند آن را برای گروهی از کودکان و حتی بزرگسالان اجرا کنند. در حقیقت نمایش خلاق را می توان یکی از پایه های تئاتر رسمی به حساب آورد.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه اظهار نمود: در نمایش خلاق تاکید ما بر خلاقیت است، ازاین رو برای طراحی دوره‌ی آموزشی آن هم خلاقیت بعنوان یک اصل در نظر گرفته شده است و با وجود قدم های دقیقی که برای ارایه‌ی آن وجود دارد توجه داریم این برنامه قابل انعطاف باشد، برای تغییرات و پیشرفت هایی که توسط گروه پیشنهاد می شود، همیشه باید جایی در نظر گرفته شود.
او در انتها اظهار داشت: علاقه مندان برای دریافت مشاوره و هماهنگی ثبت نام در دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق می توانند با شماره تلفن های ۵-۸۸۳۲۸۶۵۲ تمای گرفته و یا به آدرس اینترنتی WWW.JDART.IR رجوع کنند.