مهر بررسی کرد؛ تحریم ایران یا جنگ تجاری بهانه مجازات هوآوی در آمریکا چیست؟

به گزارش ربات کشاورز تحریم ها ضد ایران این دفعه پای یک شرکت چینی فعال در آمریکا را به میان آورده و سبب بازداشت یکی از مدیران ارشد این شرکت مخابراتی معروف شده است.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: کانادا بنا به درخواست مقام های آمریکایی یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری ««هوآوِی» را که متهم به نقض تحریم ها ضد ایران است، دستگیر کرده است.
«وانژو منگ»، که از اعضای هیئت رئیسه هوآوی و دختر بنیانگذار شرکت هوآوِی است بنا به درخواست مقام های آمریکایی در ونکوور دستگیر شده است.
در این ارتباط هم سخنگوی وزارت دادگستری کانادا در اطلاعیه ای به پایگاه «گلوب اند میل» اظهار داشت: «وانژو برای استرداد به آمریکا تحت پیگرد است.»
در عین حال با عنایت به تابعیت چینی مدیران شرکت هوآوی، بازداشت یکی از مدیران ارشد این شرکت با واکنش چین روبرو شد و چین در اطلاعیه ای بازداشت مدیر هوآوی را محکوم نمود و خواهان آزادی او شده است. سخنگوی سفارت چین در کانادا در اطلاعیه ای اظهار داشت: «کانادا بنا به درخواست آمریکا یک شهروند چین که هیچ یک از قوانین آمریکا یا کانادا را نقض نکرده، دستگیر کرده است.»
بازداشت مدیر هوآوی در کانادا حتی به تنش در روابط چین و کانادا هم منجر گردید و روز شنبه بعد از دفاع مقامات کانادایی از بازداشت صورت گرفته، وزارت خارجه چین به منظور اعلام «اعتراض شدید» در مورد بازداشت مدیر ارشد شرکت فناوری دیجیتال «هوآوی»، سفیر کانادا در این کشور را احضار کرد.
اما چرا بازداشت مدیرارشد هوآوی در کانادا مهم شده است و آیا دلیل بازداشت او در رابطه با تحریم های آمریکا ضد ایران است؟ برای پاسخ به این سوال نگاهی به سابقه فعالیت هوآوی کارگشا به نظر می آید.
هوآوی از پکن تا واشنگتن
شرکت هوآوی از اواسط دهه ۱۹۸۰ فعالیت خویش را در چین بعنوان شرکتی در زمینه فناوری های مخابراتی آغاز کرد، اما از همان ابتدا هدف خویش را بر تولید دانش بومی بجای واردات تکنولوژی متمرکز کرد.
این مبحث را «پلین فن» نویسنده مقاله ای در ارتباط با تکنولوژی چین در مجله «تکنوویشن» تائید کرده و گفته است که «رن ژنگفی» موسس هوآوی به جای تکیه بر سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی و غربی برای تضمین انتقال تکنولوژی، با تحقیق و تکیه بر توسعه بومی توانست شرکت خویش را بدون کمک شرکت های خارجی توسعه دهد.
براین اساس هوآوی بعنوان شرکتی با دارا بودن تکنولوژی بومی طی دهه ۱۹۹۰ بازارهای جهانی را هدف قرار داد و در سال ۲۰۰۱ اولین حضور خویش را در آمریکا و سپس در سال ۲۰۰۸ در کانادا توسعه داد. بنا به گزارشی که بلومبرگ در سال ۲۰۱۱ منتشر نمود، حداقل تا آن سال، ۴۵ شرکت از ۵۰ شرکت اپراتور مخابراتی بزرگ جهان از تجهیزات هوآوِی بهره برده اند.
براین اساس اولین نگاه به شرکت چینی هوآوی، آنرا رقیبی به شدت سرسخت و ابرقدرت در مقابل شرکت های غربی و آمریکایی نشان داده است که طی چند سال قبل با گسترش فعالیت خود بخصوص در آمریکا و کانادا توانسته است جاپای محکمی را تولید کند.
بهانه مجازات هوآوی، تحریم ایران یا جنگ تجاری
با این حال خبر بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد شرکت هوآوی در کانادا که البته به قول منابع رسمی دادستانی اتاوا با درخواست آمریکایی ها صورت گرفته نشان داده است هوآوی پس از این مسیر همواری را برای فعالیت های خود در آمریکای شمالی نخواهد داشت.
دادگاه استانی بریتیش کلمبیا در کانادا روز جمعه در جریان اولین جلسه بازداشت مدیرارشد هوآوی اعلام نمود که منگ وانژو با تاسیس شرکت «اسکای کامکس» از زیرمجموعه های هوآوی طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تلاش داشته تا تحریم های آمریکا ضد ایران را دور بزند. با این وجود در این نشست دادگاه اشاره ای به تحریم های فعلی ضد ایران نشد و نماینده دادستانی تنها نقض تحریم ها تا سال ۲۰۱۴ را مورد تاکید قرار داد، اما حتی اگر اتهامات ضد اسکای کامکس به فعالیت اخیر و جاری این شرکت تسری یابد، باز هم بازداشت مدیر این شرکت بسیار پرابهام است.
در واقع شرکت اسکای کامکس در حالی متهم به نقض قانون تحریم ایران شده که اساسا هوآوی این شرکت را در امارات متحده عربی و در شهر دوبی ثبت کرده و شرکتی غیرآمریکایی به حساب می آید. براین اساس برخورد واشنگتن با این شرکت بدلیل نقض تحریم های یکجانبه امریکا ضد ایران می توانست در شرایط عادی با اعمال محدودیت برای فعالیت آن در خاک آمریکا و یا حداکثر اخراج آن همراه شود، اما بازداشت مدیر آن و انتشار برخی اخبار در خصوص احتمال حبس طولانی مدت او نشان داده است مسئله شرکت چینی هوآوی بسیار فراتر از نقض تحریم ها ضد ایران است.
از سوی دیگر با نگاه به رویکردهای ملی گرایی افراط گرانه دولت ترامپ در حوزه بازارهای تجاری، مشخص است که کاخ سفید با شعار «اول آمریکا»ی ترامپ تا چه حد بدنبال مانع گذاری در مقابل فعالیت شرکت های غیرآمریکایی در این کشور است. آن هم شرکتی مانند هوآوی که بدون نیاز به تکنولوژی شرکت های غربی، رقیب جدی در مقابل آنها شده است.
لذا در شرایط فعلی نقض تحریم ها ضد ایران بهانه مناسبی برای وزارت خزانه داری آمریکا است تا یکی از رقبای قدرتمند شرکت های آمریکایی را از صحنه خارج کند.
اما از سوی دیگر فشار بر شرکت چینی هوآوی در زمانی انجام شده که اخیرا پکن و واشنگتن بر سر یک آتش بس ۹۰ روزه در جریان جنگ تجاری خود به توافق رسیده اند. قرار شده است در این ۹۰ روز طرفین هیچ گونه افزایش تعرفه ای را ضد بازار صادراتی یکدیگر تحمیل نکنند. با این وجود باآنکه هم اکنون خبری از اعمال تعرفه های جدید بر کالاهای چینی در آمریکا نیست، اما بازداشت مدیرارشد یک شرکت چینی در آمریکا نشان می دهد، واشنگتن همچنان علاقه مند به تداوم تنش تجاری با پکن است.
به عبارت دیگر آمریکا بسیار علاقه مند است که مسئله بازداشت مدیر هوآوی را بی ارتباط با تنش تجاری خود با چین نشان دهد و در همین ارتباط هم ری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید گفته است که ماجرای دستگیری مسئول شرکت هوآوی ارتباطی با گفتگوهای تجاری این کشور با چین ندارد. اما چه کسی است که نداند بازداشت مدیر هوآوی تا چه میزان زیادی می تواند بعنوان یک برگ بازی در دست کاخ سفید برای مذاکرات تجاری آتی با پکن و فشار بیشتر بر چین مورد استفاده قرار گیرد؟
در واقع اگر بخواهیم بی ارتباطی بازداشت مدیرهوآوی را با مسئله تحریم ایران بیان نماییم، فقط کافی است به فشار چند ماهه گذشته آمریکا به متحدان خود همچون در اروپا و حتی شرق آسیا اشاره نماییم که از آنها خواسته بود تا از ادامه همکاری با شرکت چینی هواوی اجتناب کنند. فشاری که به نظر می آید تا حدودی جواب داده و تا کنون مقامات ژاپنی و انگلیسی هم به تبعیت از واشنگتن فعالیت شرکت چینی مذکور را در کشورهایشان منع کرده اند.
براین اساس بازداشت مدیرارشد یک شرکت چینی در آمریکا بیشتر از آن که بتوان در رابطه با تحریم ایران عنوان نمود، می توان موضوعی در جهت ادامه جنگ تجاری واشنگتن با رقیب اقتصادی خود، یعنی پکن دانست که طی یک سال قبل همچنان جریان داشته است.