فناوری خورشیدی از تولید تا مصرف-۴ کاهش هزینه راه اندازی نیروگاه خورشیدی، ورود به عرصه تولید پنلها

ربات کشاورز: مدیر انجمن علمی انرژیهای تجدیدپذیر اعتقاد دارد کاهش قیمت تکنولوژی فتوولتائیک و نیروگاههای خورشیدی و هزینه سرمایه گذاری روی این زمینه، دو عامل مهم برای رقابت با نیروگاههای حرارتی به حساب می آید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، انرژی خورشیدی منحصر به فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی های موجود در زمین به شمار می آید. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. با عنایت به محدود بودن منابع سوخت فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوریهای خورشیدی مورد توجه خیلی از کشورها قرار گرفته و هم اکنون کشورهای زیادی وجود دارند که به دنبال استفاده از نور خورشید به طرق مختلف هستند تا از آن بعنوان مثال برق تولید کنند.
دکتر سید مسلم موسوی درچه، مدیر عامل انجمن علمی انرژی های تجدید پذیر ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: ایران در منابع فسیلی نفت و گاز رتبه یک را در میان کشورهای مختلف دارد؛ اما شاید هیچ کس اطلاع نداشته باشد که ما در پتانسیل انرژی خورشیدی هم رتبه خوب و مناسبی میان کشورهای دنیا داریم.
وی با تاکید بر اینکه اما متاسفانه از این پتانسیل به نحو احسن در کشور ما استفاده نمی گردد، اظهار داشت: تابحال میزان ظرفیت نصب شده انواع انرژی های تجدید پذیر شامل خورشیدی، بادی، زیست توده، زمین گرمایی، آبی کوچک و… در کشور ۶۶۰ مگاوات است که در قانون برنامه ششم توسعه موظف هستیم به ۵هزار مگاوات برسیم.
موسوی درچه تصریح کرد: طی یکی دوسال اخیر رشد خوبی در زمینه استفاده از انرژی های خورشیدی داشته ایم و حدودا چهل درصد از ۶۶۰ مگاوات ظرفیت منصوبه مربوط به انرژی خورشیدی می گردد.
یارانه سوخت های فسیلی بلای انرژی خورشیدی
مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران با اشاره به اینکه اما به دلایل مختلف استفاده از این انرژی ها کمتر بوده است، اظهار داشت: مهم ترین دلایل این مصرف کمِ انرژی های خورشیدی، یارانه های بی حد و نصابی است که در سوخت های فسیلی داریم و این مورد سبب شده که تکنولوژی های تجدید پذیر نتوانند با نیروگاههای حرارتی رقابت کنند.
مدیرعامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر تصریح کرد: اما با این وجود وزارت نیرو همواره در صدد بوده که با سیاست های خود، استفاده از انرژی های خورشیدی را جذاب تر کند.
کاهش ۵۰ درصدی هزینه سرمایه گذاری روی نیروگاههای خورشیدی
موسوی درچه با اشاره به اقدامات وزارت نیرو جهت استفاده هرچه بیشتر از انرژی های خورشیدی اظهار داشت: قیمت تکنولوژی فتوولتائیک و نیروگاههای خورشیدی در چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و طی ۵ سال قبل هزینه سرمایه گذاری نیروهای خورشیدی به نصف رسیده است.
مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران اضافه کرد: هم اکنون به ازای سرمایه گذاری روی هر کیلووات انرژی خورشیدی ۶۵۰ دلار نیاز است که این مورد به اندازه هزینه سرمایه گذاری نیروگاههای حرارتی کشور است. از این رو پتانسیل خوبی داریم که با استفاده از آن بتوانیم تحولی در کشور تولید نماییم.
ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه بومی سازی پنل های خورشیدی
مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران عنوان کرد: حالا خوشبختانه در بومی سازی فناوریهای این حوزه، شرکتهای دانش بنیان به ساخت پنل های فتوولتائیک در کشور وارد شده اند که مهم ترین آن در شیراز است و باید مورد حمایت قرار بگیرند.
وی افزود: اما هم اکنون مجموعه های دیگری هم هستند که به انجمن انرژی های تجدید پذیر برای راه اندازی خط تولید پنل های خورشیدی مراجعه نموده اند.
موسوی درچه با تاکید بر اینکه همین شرکتها می توانند علاوه بر بدست آوردن بازار داخل، بازار کشورهای همسایه را هم تصاحب کنند، بیان کرد: از شهریور ماه از جانب وزیر نیرو ابلاغیه ای در خصوص پشتیبانی از صنعتگران و سازندگان صنعتی نیروگاههای خورشیدی اعلام شده است. وزارت نیرو برق نیروگاههای خورشیدی که از تجهیزات بومی و داخلی استفاده کنند را تا حداکثر ۳۰ درصد بیشتر از نیروگاههایی که از تجهیزات خارجی استفاده می نمایند، خریداری می کند.
وی با تاکید بر اینکه این مورد می تواند علاوه بر راه اندازی انرژی خورشیدی، به استفاده از نمونه های بومی کشور هم ختم شود، بیان کرد: اگر زنجیره تولید این محصولات مربوط به نیروگاههای خورشیدی در داخل کشور شکل بگیرد، استفاده از نیروگاه خورشیدی به مراتب مقرون به صرفه تر خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه مواد اولیه اصلی پنلهای خورشیدی ساخت داخل که همان سلولهای خورشیدی است، از خارج تامین می گردد یا نه، اضافه کرد: اگر کارخانجات تولید سیلیکونهای با درجه موردنیاز سولار (سیلیسیوم سولارگرید) و سپس شمش و ویفر و سلولهای خورشیدی در داخل بومی نباشند، ابتدای زنجیره سیلیس تا خورشید در کشور شکل نگرفته و مهم می باشد که علاوه بر کارخانجات تولید پنل، کارخانجات بالادستی این صنعت مانند کارخانجات تولید سلول، تولید شمش و ویفر و کارخانجات تولید سیلیکون سولارگرید هم در داخل کشور شکل بگیرند.
مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران اضافه کرد: زنجیره زمانی شکل می گیرد که بازار وجود داشته باشد؛ حالا این بازار شکل گرفته و نیاز به نیروگاههای خورشیدی در کشور حس می شود؛ و اگر کل زنجیره معدن تا خورشید، در داخل کشور شکل بگیرد، عمده مواد اولیه هم در کشور تولید خواهد شد.
موسوی درچه با اشاره به اینکه به صورت کلی همه تجهیزات مربوط به ساخت نیروگاههای خورشیدی تحریم نیست، بیان کرد: هم اکنون کارخانه های تولید پنل در کشور وجود دارد که امیدوار هستیم با شکل گیری بازار کامل پنل های خورشیدی در کشور، کارخانه های تولید سلول های خورشیدی، شمش و ویفر و همینطور کارخانجات بالادستی این صنعت، یعنی سیلیکون سولارگرید هم داشته باشیم.
وی تصریح کرد: حمایتی که وزارت نیرو گذاشته و از جانب دیگر کاهش قیمت راه اندازی نیروگاههای خورشیدی دو عاملی هستند که می تواند این تکنولوژی را رواج دهد تا به بازار اصلی دست بیابیم. در واقع از انتهای زنجیره این صنعت، یعنی نیروگاههای خورشیدی (بازار) به ابتدای زنجیره یعنی کارخانجات مذکور دست می یابیم.
مطرح ترین شرکت های دانش بنیان تولید کننده پنل های خورشیدی
مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران با اشاره به شرکت هایی که در زمینه تولید پنل های خورشیدی فعالیت می نمایند، اظهار داشت: هم اکنون شرکت هایی در خراسان شمالی، بیرجند و شیراز هستند که تجهیزات پنل های خورشیدی را تولید می کنند.
وی اظهار داشت: این شرکت ها با تاکید بر بخش خصوصی و سرمایه گذارانی که خواستار راه اندازی نیروگاههای خورشیدی هستند، می توانند روی پا بایستند تا با دانش فنی خود این تکنولوژی را در کشور جا بیاندازند.
دستورالعملی برای اجرای بومی سازی دستاوردهای محققان در پنل های خورشیدی
مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران با تاکید بر اینکه در این زمینه دستورالعمل اجرایی سازی دستاوردهای محققان داخلی تدوین خواهد شد، بیان کرد: وزارت نیرو با همکاری انجمن علمی انرژی های تجدید پذیر بنا دارد تا یک دستورالعمل اجرایی در این زمینه تدوین کند تا بازار برای آنها تولید شود و محصولات خویش را به سرمایه گذاران بفروشند.