سرپرست جهاد دانشگاهی البرز: هر گاه از گفت و گو فاصله گرفته ایم گرفتار ضعف های جدی شده ایم

به گزارش ربات کشاورز سرپرست جهاد دانشگاهی البرز اظهار داشت: سرنوشت اندیشمندانی چون حلاج، سهروردی و عین القضات نشان از جامعه ای می دهد که در آن گفت و گو و تضارب آرا و تحمل عقاید مخالف به حداقل ممکن می رسد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، احمدرضا فیروزی، در مراسم افتتاحیه مرحله دانشگاهی هشتمین دوره مناظرات دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: این مسابقات برای چهارمین سال متوالی توسط جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در دانشگاه های این استان برگزار می گردد که نخستین دوره در استان البرز با هشت تیم از دانشگاه ها اجرا شد و در دوره های بعدی دانشجویان ضمن اینکه با هدف مناظره و روش اجرای آن آشنا شدند تعداد این تیم ها گسترده تر شد و دانشجویان دغدغه پیدا کردند.
وی ادامه داد: با عنایت به استقبال دانشجویان فرهنگیان و تشکیل ۱۲ تیم از دانشگاه های حکیم فردوسی و امیر کبیر دانشگاه فرهنگیان هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی به صورت دانشگاهی در این دانشگاه برگزار گردید.
فیروزی خاطرنشان کرد: مناظرات برای ما هم یک هدف است، قرآن ما را فرامی خواند به اینکه از جدال احسن استفاده نماییم، در مسابقات مناظره هدف فرهنگ گفتگو است و می خواهیم فرهنگ گفتگو را در جامعه و دانشگاه نهادینه کنیم؛ چراکه تا زمانی که فرهنگ گفتگو در جامعه نهادینه نشود خیلی از مسائل در سطح خرد و کلان حل نخواهند شد و جامعه نیازمند گفتگو است.
وی افزود: تا زمانی که نتوانیم با هم دیگر به شیوه های مستند و مستدل گفتگو نماییم شاهد پیشرفت نخواهیم بود، این مسابقات زمینه و بستری را فراهم می آورد که گفتگو در دانشگاه صورت بگیرد.
سرپرست جهاد دانشگاهی البرز اظهار داشت: این مسابقات زمینه اجتماعی شدن دانشجویان را فراهم می آورد که لازمه آن رسیدن به خودباوری است؛ در واقع اگر به خودباوری نرسیم نمی توانیم خیلی از کارهای بزرگ را انجام بدهیم. مناظرات زمینه ای را بوجود می آورد که ما از فضای کوچک تر به یک فضای بزرگ تر راه پیدا نماییم، اگر شما عملکرد تیم های برنده را دنبال کنید متوجه می شوید که ما به هدف خود رسیده ایم.
فیروزی خاطرنشان کرد: اگر ما برگردیم به پیش از انقلاب، جریان های دانشجویان سبب به ثمر رسیدن انقلاب شد، من خودم خیلی امیدوارم که این مسابقات کمک نماید تا دانشجویان بتوانند به عرصه های بزرگ تر ورود پیدا کنند.
وی اظهار داشت: فرهنگ گفتگو اگر نباشد با خطرات جدی مواجه هستیم، در جمع خودمان ما توانستیم با فرهنگ گفتگو از خطرات اجتناب نماییم، ما اگر فرهنگ گفتگو را نهادینه نماییم می توانیم از خیلی از مشکلات اجتماعی جلوگیری نماییم.
فیروزی اضافه کرد: متأسفانه هرگاه که از گفتگو فاصله گرفته ایم گرفتار ضعف های جدی شده ایم و در این زمینه می توانیم به ضعف های تاریخی هم اشاره کنیم؛ سرنوشت اندیشمندانی چون حلاج، سهروردی و عین القضات نشان از جامعه ای می دهد که در آن گفتگو و تضارب آرا و تحمل عقاید مخالف به حداقل ممکن می رسد.
این مسئول تصریح کرد: مسابقات مناظرات دانشجویی می تواند این فرصت را فراهم آورد که دانشجویان برای گفتگو و نقد و تضارب آرا پیش قدم باشند و به تدریج این فرهنگ را در جامعه هم تزریق کنند.
فیروزی در انتها اضافه کرد: مناظرات از مطالبات مقام معظم رهبری است، ما باید به این مطالبه پاسخ درستی دهیم. ما باید کرسی های آزاداندیشی را در دانشگاه فراهم نماییم، امیدواریم این مسابقات کلیدی برای رسیدن به بسترهای دیگر و پاسخ به مطالبه مقام معظم رهبری باشد.