در گفتگو با مهر اعلام شد؛ آمار بازگشت دانشمندان ایرانی مقیم خارج، تمایل به ایجاد کسب و کار

به گزارش ربات کشاورز معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: طی چند سال قبل یک هزار و ۱۰۰ نفر از دانشمندان ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشتند و به کسب و کار دانش بنیان پرداخته اند.

علی مرتضی بیرنگ در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت بازگشت ایرانی ها مقیم خارج به کشور اظهار نمود: تابحال طی سه الی چهار سال قبل هزار و صد نفر از ایرانی ها مقیم خارج به کشور بازگشتند. این افراد به فعالیت های علمی آموزشی می پردازند.
بیرنگ افزود: بعضی از آنها یک شرکت دانش بنیان راه اندازی کرده اند و برخی دیگر در یک شرکت دانش بنیان در واحد تحقیق و توسعه مشغول به کار هستند. همینطور بعضی از این نخبگان الان عضو هیات علمی دانشگاه یا پژوهشگاه ها هستند.
به گفته وی، این دانشمندان ایرانی بیشتر علاقمند هستند تا کسب و کار دانش بنیان راه اندازی کنند.
وی با اشاره به اینکه طرح همکاری با نخبگان ایرانی مقیم خارج از جانب معاونت امور بین الملل معاونت علمی مورد پیگیری قرار گرفته که تابحال هم نتایج خوبی به همراه داشته است، تصریح کرد: هم اکنون یکی از برنامه های موفق در این زمینه را در جهان داریم.
وی اضافه کرد: محققان ایرانی که از خارج به کشور بازگشته اند خیلی مشتاق به استخدام در دولت نیستند آنها بیشتر انتظار دارند شرایط کارهای دانش بنیان برای آنها فراهم گردد.