مسئول آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی استان مرکزی: جهاد دانشگاهی می تواند در جهت رفع معضلات صنایع استان گام های موثری بردارد

به گزارش ربات کشاورز مسئول آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی استان مرکزی اظهار نمود: جهاد دانشگاهی این قابلیت را دارد تا با عرضه راهکارهای اقتصادی و اجرایی مناسب، در رفع معضلات و مشکلات صنایع استان مرکزی گام موثری بردارد.
سید احمد حسینی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این آزمایشگاه در جهت انجام و تحقق مأموریت های جهاد دانشگاهی که بر مبنای نیازهای هر منطقه تعریف شده، به راه افتاده است، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی استان با عنایت به نیاز اساسی سازمان حفاظت محیط زیست به شکل گیری چنین آزمایشگاهی و پاسخگویی به نیازهای تصمیم گیران و تصمیم سازان استان، پیشنهادی در مورد افتتاح این آزمایشگاه به سازمان حفاظت محیط زیست عرضه داد.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به حضور بیشتر از ۸ هزار واحد صنعتی در استان مرکزی، طرح توجیهی این آزمایشگاه تهیه شد و بازدیدهایی از سایر واحدهایی که در مجموعه جهاد دانشگاهی دارای این آزمایشگاه بودند انجام شد و در نهایت با تصمیمی که در مدیریت وقت گرفته شد، قرار شد تا به بحث آزمایشگاه ورود پیدا نماییم.
حسینی با اشاره به اینکه یکی از پر دغدغه ترین مراحل راه اندازی این آزمایشگاه بحث خرید تجهیزات لازم و با کیفیت بود، اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که داشتن اطلاعات و داده های صحیح، در گرو داشتن تجهیزات به روز است و بنابراین با مشورتی که با سازمان محیط زیست صورت گرفت، تلاش کردیم تا بهترین دستگاه ها را با عنایت به مشکلات فراوانی که داشتیم تهیه نماییم.
مسئول آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اینکه این مجموعه هم اکنون آمادگی لازم برای پاسخگویی به تمام نیازهای صنایع مختلف در بحث پایش های خود اظهاری را دارد، افزود: در کنار ما آزمایشگاه های همکار بسیار خوبی در حوزه های مختلف در استان وجود دارد که فضای کاملی را برای صنایع استان بوجود می آورد و تلاش ما بر این است تا در کوتاه ترین زمان و با دقت بالا و هزینه های پایین، این خدمات را عرضه دهیم.
وی افزود: در ابتدای کار با به کارگیری پژوهشگران توانمند و ایجاد رابطه با مراکز پژوهشی تلاش داشته ایم تا پشتوانه علمی خویش را تقویت نماییم و در جهت رفع نیازهای استان به منظور مرتفع ساختن معضلات گامی مؤثر بر داریم.
حسینی با تاکید بر اینکه صنایع استان در بحث هزینه برای انجام پایش های خود اظهاری مشکلی ندارند، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی این توانمندی را دارد که با بررسی های که انجام می دهد بتواند چاره ای اقتصادی و اجرایی را عرضه نماید و از آنجایی که صنایع به اندازه کافی گرفتار مشکل هستند، ما نباید بر این معضلات بیافزاییم.
مسئول آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی استان مرکزی، شعار انتخابی برای این مجموعه را “ما همراه با صنعت هستیم اما حامی طبیعت” عنوان نمود و اضافه کرد: به جهت اینکه طبیعت میراثی است که از گذشته به ما رسیده است، باید آنرا در بهترین حالت به دست آیندگان بسپاریم. مجموعه جهاد دانشگاهی با پتانسیل علمی خوبی که در استان و حتی در سطح کشور دارد، آمادگی خویش را برای انجام پایش های خود اظهاری و انجام فعالیت های پژوهشی در این حوزه اعلام می کند که نتیجه آن بهبود شرایط زیست محیطی برای مردم و استان است.
وی با اشاره به تجهیزات و نیروهای متخصصی که در مجموعه آزمایشگاه حضور دارند، اظهار نمود: ما می توانیم آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی استان را در ابتدا آزمایشگاه تخصصی آب و فاضلاب بدانیم و آیتم های مربوط به حوزه آب و فاضلاب را می توانیم در این آزمایشگاه با دقت بسیار بالایی اندازه گیری نماییم. بر خلاف تصور عده ای که فقط آلودگی هوا را یک معضل برای استان می دانند و از آلودگی های مربوط به آب و پساب های آن فارغ می شوند، ما در این حوزه به صورت بسیار جدی فعالیت های خویش را آغاز کرده ایم.
حسینی به عدم عرضه چاره مناسب برای رفع معضلات صنایع استان اشاره نمود و اظهار داشت: در حوزه هوا ما برای سنجش گازها و ذرات خروجی از دودکش و ذرات محیطی اعلام آمادگی می نماییم و از آن جایی که امکان دارد بعضی از صنایع ما درگیر آلاینده های صوتی باشند، در این زمینه با تجهیزات موجود می توانیم به صنایع استان خدماتی را عرضه دهیم. در بحث بیولوژیک هم این آزمایشگاه به بیمارستان ها و مراکز درمانی می تواند خدمت رسانی کند.
مسئول آزمایشگاه معتمد محیط زیست جهاد دانشگاهی استان مرکزی با اشاره به اینکه ۵ کارشناس متخصص در هر حوزه در این آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند، افزود: این افراد عمدتاً از اساتید دانشگاه ها هستند و پایه علمی بسیار مناسبی دارند که می توانند آنالیزها را به خوبی تحلیل و تفسیر کنند.