قطار همكاری جهاد دانشگاهی و صنایع در ایستگاه مترو ؛ از بومی سازی ركتی فایر تا ساخت گیت برای مترو

به گزارش ربات كشاورز همكاریهای جهاد دانشگاهی با صنایع به ایستگاه مترو رسیده است. در مهرماه سالی كه گذشت تفاهم نامه ای میان جهاد دانشگاهی و شركت راه آهن شهری به امضا رسید تا فناوری های جهاد دانشگاهی وارد مترو شود.
به گزارش ربات كشاورز به نقل از ایسنا، تعداد قطارهای متروی تهران كافی نیست، این را می توان پس از ظهر یك روز كاری در خطوط پر رفت و آمد راه آهن شهری فهمید. به شلوغی قطارهای مترو كه جزئی از زندگی شهری میلیون ها شهروند شده احتمال خرابی قطارها را هم اضافه كنید؛ در شرایط دشوار تحریم تأمین تجهیزات مترو كار چندان ساده ا ی به نظر نمی رسد.
راه آهن شهری از حوزه هایی است كه در صورت وجود تمایل دانشگاه و صنعت می تواند زمینه مناسبی برای همكاری این دو بخش باشد، در همین راستا جهاد دانشگاهی كه نهادی برخاسته از بستر دانشگاه است فعالیت هایی در زمینه ساخت تجهیزات راه آهن شهری انجام داده است.
جهاد دانشگاهی در ادامه فعالیت های تعاملی خود با صنایع مختلف و در جهت تجاری سازی فناوری های خود در ۲۳ مهرماه سالی كه گذشت تفاهم نامه ای را با شركت راه آهن شهری امضا كرد. ر رئیس جهاد دانشگاهی در جلسه امضای این تفاهم نامه اظهار داشت: «برخی از فناوری های جهاد دانشگاهی در ارتباط با صنایع ریلی به صورت موردی تجاری سازی شده بود، اما اینكه در پروژه ها مورد استفاده قرار گیرند، مستلزم گذر زمان بوده است.» این گذر زمان ذكر شده در صحبت های دكتر طیبی ما را به یاد سال ۱۳۹۳ و هنگامی انداخت كه خبر بومی سازی ركتی فایر تأمین كننده برق نیروی محركه واگن های مترو منتشر گردید. ركتی فایر دستگاه تأمین كننده برق نیروی محركه واگن مترو است.
مرداد ماه سال ۹۳ بود كه محققان جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت اعلام نمودند كه موفق به بومی سازی ركتی فایر تأمین كننده برق نیروی محركه واگن های مترو شدند. طراحی و ساخت این دستگاه ها از سال ۸۹ شروع شده بود و بعد از طی مراحل طراحی، ساخت و انجام آزمایشات مربوطه مطابق استاندارد و دریافت گواهینامه بین المللی در سال ۹۱ به طور آزمایشی در یكی‬ از‬ ایستگاه های‬ مترو ‏، زیر بار قرار گرفت.
در همین راستا چندی بعد دومین دستگاه هم در پست خزانه (‬ ایستگاه مترو‬ شهید‬ بخارایی) زیر بار قرار گرفت. سازندگان این دستگاه اعلام نمودند با تولید داخلی این محصول، از خروج حدود یك میلیون دلار ارز به ازای هر خط مترو جلوگیری می شود. در زمان اعلام این خبر معاونت حمل ونقل ترافیك شهرداری تهران با استقبال از این طرح و حمایت قاطع از آن بر استفاده از ركتی فایر های مذكور در طرح های توسعه ای خطوط متروی تهران تاكید كرده بود اما سه سالی طول كشید تا قرارداد طراحی و ساخت ركتی فایرهای مترو بین جهاد دانشگاهی و مپنا امضا شود.
۲۷ اردیبهشت ۹۶ خبر قرارداد همكاری جهاد دانشگاهی و مپنا در زمینه حمل ونقل شهری منتشر گردید. این قرارداد، قراردادی ۶ ماهه بود كه به قول علی اخوان، رئیس وقت جهاد دانشگاهی علم و صنعت تمام دانش فنی ساخت این تجهیزات در داخل كشور به دست آمده و این محصول ۱۰۰ درصد توسط كارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است.
اما فعالیت های جهاد دانشگاهی در حوزه راه آهن شهری فقط محدود به ساخت ركتی فایرها نیست. تفاهم نامه ای كه امسال میان جهاد دانشگاهی و شركت حمل ونقل راه آهن شهری به امضا رسید در زمینه های فناوری های در رابطه با سیستم رانش و واگن های مترو، سیستم های كنترل تردد و دسترسی (گیت)، سیستم علائم و ارتباطات، ساخت تجهیزات فلزی مورد نیاز صنعت مترو، طراحی و ساخت سیستم های كنترل واگن و تجهیزات تعمیراتی هم هست.
در راستای همین همكاری ها، رئیس واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه خواجه نصیر هم آبان ماه سال جاری از بهره برداری از ۶۴ گیت كنترل تردد مترو در سه ایستگاه خط شش مترو تا آذرماه اطلاع داد.
محمد خدادادی پرشكوه ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: قرار داد ساخت گیت های تردد توسط واحد جهاد دانشگاهی خواجه نصیر، برای كل ایستگاه های خط ۶ متروی تهران، یعنی حدود ۴۸۰ گیت منعقد شده و در حال اجرا می باشد. مقرر است باقی این گیت ها هم تا ۱۸ ماه آینده ‏ تحویل داده شود.
دكتر طیبی در حاشیه جلسه امضای تفاهم نامه با شركت راه آهن شهری از دستیابی كامل به ساخت تجهیزات مترو تا آخر سال اطلاع داده بود. بدین ترتیب بنا بر صحبت های رئیس واحد جهاد دانشگاهی خواجه نصیر اردیبهشت سال ۱۳۹۹ موعد تحویل ۴۱۶ گیت دیگر خواهد بود و بر مبنای صحبت های دكتر طیبی آخر سال ۹۸ جهاد دانشگاهی به ساخت تجهیزات مترو به صورت كامل دست پیدا خواهد نمود.
به گفته طیبی تجهیزاتی كه جهاد دانشگاهی مقرر است برای شركت حمل ونقل راه آهن شهری تأمین كند بنا بر تفاهم نامه باید بر مبنای استانداردهای مورد قبول كارفرما (شركت مترو) ساخته شود و تضمین استانداردهای ساخت این تجهیزات از راه تست های كنترل كیفیت صورت گرفته و مورد تأیید كارفرما خواهد بود.
رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه جلسه امضای تفاهم نامه جهاد دانشگاهی با شركت راه آهن شهری اظهار داشته بود: آن هایی كه علاقمند به تداوم واردات مربوط به این تجهیزات هستند ما را می ترسانند و توان مهندسی كشور را زیر سوال می برند. این در شرایطی است كه در سال ۸۹ یا ۹۰، ركتی فایر ساختیم اما زمان بهره برداری از آن طولانی شد.
حال كه اراده خوبی برای عرضه فناوری های جهاد دانشگاهی در مترو شكل گرفته باید بررسی كرد چه موانعی بر سر همكاری میان دانشگاهیان و صنایع در این عرصه وجود داشته كه از ساخت ركتی فایر در تا بهره برداری از آنها باید ۷ سال زمان صرف شود و این موانع در عرصه های دیگر چگونه برطرف می شوند تا تعامل میان دانشگاه و صنعت رنگ وبوی جدی تری به خود بگیرد و وابستگی صنعت راه آهن شهری را به خارج از كشور كم كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *