با زنجیره فناوری آشنا شوید؛ نمودار افزایش مراکز نوآوری و فناوری، مناطق ویژه علمی در ۵ استان

به گزارش ربات کشاورز مراکز نوآوری، مراکز رشد، مناطق آزاد علم و فناوری، پارک های علم و فناوری و شتابدهنده ها از ابزارهای توسعه اقتصادی هستند که طی سالهای اخیر بر تعداد آنها در کشور افزوده شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، یکی از ابزارهای تسهیل توسعه اقتصادی منطقه ای و ملی، مراکز رشد هستند که مورد توجه دولت های سراسر جهان قرار گرفته اند و در دهه گذشته، به یکی از اجزای نظام علم، فناوری و نوآوری در کشور ما تبدیل گشته است.
مراکز رشد به خلق و پا گرفتن شرکت های نوپا کمک می کنند تا این شرکت ها بتوانند به فضای رقابتی وارد شوند. واحدهای فناور می توانند سه تا پنج سال در این مراکز مستقر باشند و در ازای مبلغ اندک از تسهیلاتی همچون فضای کار، زیرساخت، ارتباطات، مشاوره، آموزش، دسترسی به امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی، شبکه همکاران صنعتی و … استفاده کنند.
اغلب مراکز رشد بعنوان زیرمجموعه دانشگاه ها یا پارک های علم و فناوری فعالیت می نمایند. آمارها نشان داده است تا آبان ۱۳۹۷، تعداد ۱۹۶ مرکز رشد در استان های مختلف بوجود آمده است.

نمودار رشد تعداد مراکز رشد
شکل گیری شرکتهای دانش بنیان به واسطه پارک های علم و فناوری از جانب دیگر پارک های علم و فناوری یکی از زیرساخت های لازم برای توسعه فناوری به شمار می روند. پارک های علم و فناوری سازمان هایی هستند که به دست متخصصان حرفه ای اداره می گردند و هدفشان افزایش توانمندی کسب و کارها از راه ترویج فرهنگ نوآوری و ارتقای توانایی رقابتی آنها است. این پارک ها با ایجاد امکان استفاده شرکت ها از تسهیلات پارک همچون آزمایشگاه های تحقیقاتی مشترک، عرضه آموزش های حرفه ای و شبکه سازی به تقویت ارتباط صنعت، دانشگاه ها و بازار و هم شکل گیری و رشد شرکت های دانش بنیان کمک می کنند.

نمودار روند رشد پارک های علم و فناوری
طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تا سال ۹۷، ۳۶ پارک علم و فناوری در کشور داریم که حوزه فعالیت برخی از آنها جامع است و بعضی دیگر به صورت تخصصی در حوزه های کشاورزی و صنایع وابسته، هوافضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، دارو، معدن و صنایع معدنی، زیست فناوری، فناوری نانو و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی فعالیت دارند.
شتاب دهنده های کسب و کار و مراکز نوآوری
یکی دیگر از سازوکارهای نوین رشد تأمین سرمایه شرکت های نوپای فناور «شتاب دهنده ها» هستند. شتاب دهنده ها با انتخاب استارت آپ های ارزشمندی که قابلیت زیادی برای رشد و رسیدن به مقیاس دارند و کمک به آنها در تجاری سازی ایده های خود، مدتی پذیرای این استارت آپ ها هستند تا آنها را به مراحل بعدی رشد و سرمایه گذاری برسانند. شتاب دهنده ها با تأمین سرمایه اولیه، آموزش و مربیگری و ایجاد ارتباط بین شرکت نوپا و شبکه ای از دیگر کارآفرینان و سرمایه گذاران، موفقیت شرکت های نوپا را در مراحل بعدی عمر خود می افزایند. علاوه بر سودآوری شتاب دهنده ها برای بخش خصوصی، این برنامه ها بعنوان سازوکاری که قابلیت خویش را برای کمک به رشد شرکت های نوپای دانش بنیان اثبات نموده است، به یکی از ابزارهای رایج برای دستیابی به اهداف سیاستی در این حوزه در کشورهای مختلف جهان تبدیل گشته اند. هم اکنون، به واسطه افزایش فعالیت استارت آپ ها در حوزه های مختلف و دستیابی آنها به خروجی های اقتصادی قابل توجه، توسعه شتاب دهنده ها مورد توجه بازیگران مختلف دولتی و خصوصی قرار گرفته است. شتاب دهنده ها هم اکنون یکی از اجزای فعال زیست بوم استارت آپی کشور به شمار می روند که به پویایی و رشد این زیست بوم کمک می کنند.

آمار زنجیره فناوری در واحدهای فناوری
نقش آفرینی مراکز نوآوری در تولید ثروت بر پایه دانش
مراکز نوآوری یکی دیگر از زیرساخت هایی هستند که در توسعه دانش بنیادی و تبدیل آن به ثروت، نقش ایفا می کنند. مراکز نوآوری طبق تعریف صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران کشور، متشکل از یک یا چند تیم نوآوری هستند که با همکاری مراکز تحقیقاتی و شرکت های متقاضی، محصولات جدید در قالب برنامه های بلندمدت با هم همکاری می کنند.
مراکز نوآوری در کشور با هدف پشتیبانی از تحقیقات با ظرفیت مناسب برای عرضه دستاوردهای فناورانه و تجاری سازی آنها، کمک به شکل گیری الگوی جدید از همکاری بین صنعت، دانشگاه و دولت بوجود آمده اند.
این مراکز همینطور به اشتغال نخبگان کشور، توسعه فرهنگ نوآوری در کشور و تقویت اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی کمک می کنند. بر مبنای آخرین آمار تا سال ۱۳۹۶، بیشتر از ۲۰ مرکز نوآوری به ثبت رسیده است.
مناطق ویژه علم و فناوری، هم افزایی برای ایجاد جامعه دانایی محور
از طرفی، مناطق آزاد علم و فناوری یکی دیگر از سیاست هایی هستند که در سال های اخیر به منظور توسعه فناوری و نوآوری در مناطقی با شرایط ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

نقشه مناطق ویژه علم و فناوری در کشور
مهم ترین اهداف تأسیس مناطق ویژه علم و فناوری «تجمیع و هم افزایی عناصر مؤثر در ایجاد یک جامعه دانایی محور و ارتقای بهره وری در سرمایه گذاری های لازم»، «تقویت پیوند عناصر فعال در حوزه دانایی در اقتصاد ملی با عرصه بین المللی، جذب و حفظ سرمایه های انسانی خلاق و شایسته»، «ایجاد اشتغال ارزش افزا و ایجاد تسهیلات حقوقی، اجرایی»، «ارتباط و سرمایه گذاری برای شکل گیری خوشه های صنعتی خدماتی با فناوری برتر» به حساب می آید.
در حال حاضر پنج استان آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوی و یزد بعنوان منطقه ویژه علم و فناوری شناخته شده اند.