در نظر سنجی ایسپا اعلام شد ۷۷ درصد جوانان مجرد ایرانی مخالف کودک همسری هستند

به گزارش ربات کشاورز نتایج نظرسنجی هایی ملی ای که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در اسفندماه انجام داده مورد توجه خاص مخاطبان قرار گرفته است. حال، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از نتایج یکی از نظرسنجی های اخیر این مرکز درباره نظر مردم ایران پیرامون کودک همسری اطلاع داده است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، محمد آقاسی با اشاره به نظرسنجی ای که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) درباره کودک همسری انجام داده اظهار داشت: در اواخر سال ۱۳۹۷ مباحث فراوانی پیرامون سن ازدواج دختران در جامعه عنوان شد که موافقان و مخالفان از تریبون های رسمی و یا مطبوعات و شبکه های اجتماعی مطرح نمودند. همین مطلب را ما دست مایه پرسش از مردم قرار دادیم و متوجه شدیم ۲۲.۳ درصد معتقدند ازدواج در سن کم اشکالی ندارد و ۷۷ درصد ازدواج در سن پایین را سبب برخی صدمه ها دانسته اند که امیدوارم این مباحث و نتایج کمک به مقوله تقویت خانواده در جامعه ایرانی باشد.
وی با اشاره به اینکه ایسپا آمادگی کاملی برای برگزاری نظرسنجی درباره انتخابات مجلس پیش رو را دارد اظهار داشت: یکی از برنامه های جدی ایسپا فهم و درک رفتارهای مردم ایران در موضوعات مختلف است. بنابراین اهتمام ویژه به اجرای موج های پی در پی پیمایش ها و نظرسنجی ها در فواصل مناسب با رعایت استانداردهای علمی دارد. یکی از فعالیت های علمی که ایسپا انجام داده و عموم مردم بیشتر با آن آشنا هستند درک و فهم رفتارهای انتخاباتی است اما در حوزه های دیگر مثل رفتارهای اقتصادی، رفتارهای سیاسی، رفتارهای دینی و سایر مقوله ها هم ایسپا کارهای گوناگونی را انجام داده است. به صورت طبیعی آمادگی کامل برای اجرای چندین موج نظرسنجی با همکاری شعب ایسپا خواهیم داشت.
آقاسی درباره طرح های شاخص سال ۹۷ در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اظهار داشت: در سال ۹۷ صرفاً در حوزه اصلی کار ایسپا که بحث نظرسنجی است سه اتفاق خوب افتاد. از آن جهت می گویم حوزه اصلی چراکه ما در حوزه اصلی ترویجی و افکارسنجی هم فعالیت می نماییم. منظور از کار اصلی به سرانجام رسیدن سه موج دوم پیمایش های اجتماعی بود. درست است که پیمایش ها در نوع خود قابل توجه هستند اما در حوزه علوم اجتماعی و برای سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی، پیمایش هایی که تکرار می شوند از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. چون که فهمی از تغییرات و دگرگونی ها را عرضه می کنند و دانشمندان علوم اجتماعی با تکیه به همین مرورهای روندی می توانند الگوهایی برای درک و فهم جامعه استخراج نمایند.
آقاسی در پاسخ به سوالی درباره پیمایش هایی که مجدد تکرار شده اند اظهار نمود: ما به دو صورت روندها را مورد بررسی قرار دادیم بعضی از محورهای مهم مثل رضایت مردم از زندگی، شادکامی، اعتماد اجتماعی، برخی محورهای دین‎داری، امید به آینده و مصرف رسانه ها و شبکه های اجتماعی، محورهایی است که به صورت مستمر در لابلای طرح های فصلی بازتاب اجتماعی مسائل روز کشور مورد سنجش قرار گرفته است. اما سه پیمایش مهم هم پارسال انجام شد. نخستین پیمایش «سنجش فرهنگ سیاسی مردم ایران» بود که خبرهای آن منتشر گردید. موج اول این پیمایش در سال ۱۳۸۴ انجام شده است که در این بازه زمانی می توان به خوبی درک مناسبی از تغییرات فرهنگ سیاسی مردم ایران عرضه نمود.
رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران افزود: اجازه بفرمائید درباره پیمایش دوم با عنایت به نظر کارفرما صحبتی نکنیم. اما در پیمایش دیگری هم در سال ۱۳۹۲ انجام دادیم با عنوان «نگرش جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده» که موفق شدیم موج دوم آنرا در انتهای سال ۱۳۹۷ اجرا نمائیم. دست مایه این پیمایش توجه به فرهنگ ازدواج در ایران بوده است. نحوه انتخاب و ملاک های انتخاب برای پسران و دختران جامعه ایرانی، علل ازدواج یا عدم آن، روابط پیش زناشویی و فرا زناشویی بعضی از محورهایی بوده که مورد سنجش قرار گرفته است.
محمد آقاسی در انتها با اشاره به اینکه هر پیمایشی بدون توجه به زمینه و زمانه‎ی خود، محکوم به شکست است اظهار داشت: ما در تمامی فعالیت های این حوزه مسائل و اتفاقات روز را مدنظر قرار می دهیم امّا اگر مقصود برخی بحث های سیاستگذاران در این عرصه و یا مواردی پیرامون تقنین مدنظر است باید بگویم که این موارد هم در نظر گرفته شده است.