رئیس جهاددانشگاهی در دیدار با دانشجویان مطرح کرد اراده پیشرفت در کشور شکل نگرفته است، حل مشکلات پیشرفت فناورانه با حمایت و شفافیت

ربات کشاورز: رئیس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: با تجربه سالها حضور در جهاد دانشگاهی هنوز باور دارم اراده پیشرفت در کشور شکل نگرفته است اما باید برای دستیابی به پیشرفت برنامه درازمدتی داشته باشیم و این گونه نباشد که با گردش های سیاسی دولت برنامه ها تغییر کند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی بامداد امروز (دوشنبه ۱۳ خرداد) در نشست پرسش و پاسخ با برخی از دانشجویان عضو بسیج دانشکده فنی دانشگاه تهران که در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با تاکید بر اینکه ما برای پیشرفت نیاز به اراده، برنامه مشخص و در عین حال نیروهای توانمند، خودباور و قوی هستیم، اظهار داشت: متأسفانه یکی از مصیبت های ما این است که نیروهای انسانی در کشور ما فاقد روحیه خودباوری هستند. بااینکه ما با جمعیت جوان روبرو می باشیم اما این جمعیت باید همراه با کارآمدی باشد و خودرا باور داشته باشد.
وی اشاره کرد: خیلی از افراد در جامعه ما که مخالف توان داخلی نیز هستند این روحیه خودباوری را ندارند و با وجود پتانسیل های خوبی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد به هر قیمتی تلاش می کنند این پتانسیل ها به سرانجام نرسد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه نباید این گونه باشد که با گردش های سیاسی دولت برنامه ها تغییر کند، اظهار داشت: قرار بود با تدوین چهار برنامه بتوانیم به اهداف ۲۰ ساله در سند چشم انداز دست یابیم اما اتفاقی که می اُفتد این است که برنامه های ما مدام تغییر می کند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره نقش این شورا برای سیاست گذاری عالی توسعه فرهنگی، علمی و فناوری کشور، متذکر شد: این شورا باید بعنوان مقر فرماندهی پیشرفت کشور نقش خودرا ایفا کند تا دولت هم در همه برنامه ها شامل برنامه ریزی، اجرا و نظارت دخالت نداشته باشد.

تأثیر دعواهای سیاسی بر شتاب پیشرفت کشور
وی در ادامه اختلافات سیاسی در کشور را عامل دیگر عدم دستیابی به توسعه اعلام نمود و اظهار داشت: ما در ابتدای انقلاب با این همه دعواهای سیاسی که امروز با آن روبرو می باشیم مواجه نبودیم، به شکلی که این دعواهای سیاسی بر فعالیت های پیشرفت کشور تأثیر گذاشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی ها در کشور بر اساس توافق تمامی طرف های سیاسی اتفاق بیفتد، اظهار داشت: بدون حصول این توافق مطمئناً نمی توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا نماییم. بدین سبب در صورتی می توانیم از تحریم ها در امتداد پیشرفت استفاده نمائیم که برای آن مدیریت و برنامه مشخصی داشته باشیم. این نمونه ای است که باید مسئولان کشور به آن توجه داشته باشند که البته نقش نخبگان، دانشجویان و اساتید در تدوین این برنامه ها بسیار مؤثر است. در این شرایط است که ما در هر شرایطی شامل تحریم می توانیم به برنامه پیشرفت دست یابیم.

برای پیشرفت کشور باید فرماندهی واحدی وجود داشته باشد
دکتر طیبی در ادامه با تاکید بر اینکه برای پیشرفت کشور فرماندهی واحدی وجود ندارد، اظهار داشت: اگر این فرماندهی وجود داشته باشد می توانیم در بدترین شرایط به نفع خود که همان توسعه جامعه است، دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه باید ارتباط بین مجموعه جهاد دانشگاهی و اساتید دانشگاه ها نزدیک باشد، اظهار داشت: باید یخ تصنعی بین جهاد، تشکل ها و اساتید باز شود.

اهمیت عزم و اراده برای صاحب فناوری شدن
رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه ما در حوزه فناوری با کاربرد فناوری مواجه هستیم اظهار داشت: مشکل اصلی که در این زمینه وجود دارد این است که هنوز نتوانستیم فناوری را به عرصه کاربرد تبدیل نماییم.
وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی ۸۰ درصد منابع خودرا از تجاری سازی فناوری به دست می آورد، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران کسی که کار سالم و حرفه ای، اقتصادی و فناوری انجام می دهد اگر بتواند با کمترین زیان برنامه خودرا به سرانجام برساند فرد بسیار توانمندی است. متأسفانه وجود برخی لایه های فساد کار را مشکل می کند و نمی توانیم بدون مشکل کار نماییم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: ما در جهاد دانشگاهی دو نوع کارها را دنبال می نماییم، اول اینکه مسائل را شناسایی و بعد دنبال عقد قرارداد می رویم و دوم اینکه فعالیت های خودرا برمبنای ماموریت های نظام ترسیم می نماییم، به شکلی که مقام معظم رهبری در جلسه ای تاکید کردند ماموریت جهاد دانشگاهی در اجرای سند نقشه جامع علمی کشور مشخص شود و پیرو این نیز ما هفت ماموریت را ترسیم کردیم اما اراده ای در کشور برای صاحب فناوری شدن وجود ندارد و ما چون ماموریت های خودرا خودمان تعریف کردیم حمایتی نیز در عرصه اجرایی شدن آن وجود ندارد.

طیبی افزود: جهاد دانشگاهی از بودجه های کلان دولتی استفاده نمی کند.
وی اضافه کرد: خیلی ها در کشور دنبال این هستند که مشکلات خودرا با پول نفت حل کنند و همین رویکرد در کنار دعواهای سیاسی عامل اصلی چالش های کشور است.

رئیس جهاد دانشگاهی درانتها اشاره کرد: دعواهای سیاسی مانع اصلی شکل گیری حلقه ارتباطی مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی با صنعت شده است و صنعت ما در مواجهه با تولید داخل به شدت سختگیرانه عمل می کند.

منبع: