چه کسانی می توانند از نمونه های خون بندناف استفاده کنند؟

ربات کشاورز: مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور اظهار داشت: بندناف، غنی از سلول های بنیادی خون ساز است که در موقع تولد بعنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می شود اما ذخیره آن در بانک خون بندناف می تواند برای درمان ۸۰ نوع بیماری لاعلاج استفاده گردد. هر فردی که از نظر ژنتیکی با صاحب نمونه تطابق داشته باشد می تواند برای درمان بیماری تقاضا داده و از آن نمونه استفاده نماید، طبیعتاً هرچقدر نسبت خویشاوندی به صاحب نمونه نزدیک تر باشد احتمال استفاده بیشتر می شود که شانس استفاده خواهر و برادر در این مورد بیشتر است و با دور شدن نسبت فامیلی امکان استفاده کمتر می شود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، اشکان مزدگیر در نشست مطبوعاتی که در مرکز جهاد دانشگاهی مازندران برگزار شد، درباره کاربردهای سلول های بنیادی بندناف اظهار نمود: این سلول ها برای بیماری هایی که درمان دیگری جز سلول های بند ناف ندارند مانند انواع سرطان های خون، تالاسمی، بیماری های نقص سیستم ایمنی، بیماری با منشأ عصبی مثل فلج مغزی و اوتیسم، دیابت نوع یک، پارکینسون و بیماری های مشابه کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه بندناف رویان فعالیت خودرا از سال ۱۳۸۴ به شکل رسمی آغاز نموده است، اشاره کرد: حالا بعد از گذشت ۱۴ سال از آغاز فعالیت مجموعه، بیشتر از ۱۱۲ هزار خون بندناف از سراسر کشور در این مرکز جمع آوری و سلول های بنیادی آنها ذخیره سازی شده است.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور توسعه بانکهای خون بندناف در سراسر دنیا را همچون اتفاقات مهم در حوزه علم نوین پزشکی دانست و اظهار داشت: بجز دفاتر نمایندگی فعال درون کشور، دو دفتر برون مرزی پژوهشگاه رویان در مسقط عمان و اربیل اقلیم کردستان عراق حالا مشغول فعالیت بوده که نمونه در آن جمع آوری می شود و الان به دنبال راه اندازی نمایندگی فعال در دبی امارات، باکو آذربایجان و جنوب عراق هستیم.
مزدگیر با اشاره به اینکه ۴۰ نمونه خون بند ناف از افراد خارج از کشور ذخیره سازی شده است، اضافه کرد: این افراد غالباً از کشورهای خاورمیانه متقاضی بودند اما از کشورهای اروپایی مانند نروژ و انگلستان نیز تقاضای ذخیره به ثبت رسیده است.

هزینه واردات نمونه خون بند ناف
مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان شانس استفاده نمونه برای خواهر و برادر را بیشتر از ۱۰ برابر سایرین دانست و اشاره کرد: اگر فرد نیازمند بنا بر هر دلیلی ذخیره سازی نمونه نداشته باشد و اگر نمونه تطابقی فرد در کشور یافت نشود باید از خارج وارد شده که مبلغ آن بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار برای هر نمونه وارداتی هزینه ارزی دارد.
مزدگیر خطاب به مادران حامله سفارش کرد: با عنایت به اینکه مشاوره ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف کاملاً بلاعوض است مادران می توانند برای راهنمایی های لازم در مرکز بانک خون بندناف رویان واقع در مرکز جهاد دانشگاهی مازندران بازگشت کنند تا بدون پرداخت هزینه از خدمات مشاوره این مرکز بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه نمونه های سلول بنیادی بانک خون ها در دمای منفی ۱۹۶ درجه فریز می شود، اضافه کرد: این نمونه ها تا مدت ۲۵ سال قابلیت نگهداری دارند بدین سبب به خانواده ها سفارش می شود تا بعنوان یک بیمه سلامتی و بیمه بیولوژیک برای فرزندان و خانواده های خود پروسه ذخیره سازی را انجام دهند.
مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور درباره هزینه های پروسه جمع آوری و ذخیره سلول ها اشاره کرد: هزینه پایه اولیه ۳ میلیون تومان است که برای استخراج نمونه دریافت شده و هزینه نگهداری سالانه ذخیره سازی سلول های بنیادی از سال دوم به بعد سالانه ۱۶۰ هزار تومان است.

تسهیلات بانکی برای متقاضیان ذخیره بند ناف
ایشان سپس تصریح کرد: هم اکنون با عنایت به حجم زیاد تقاضا به افرادی که امکان پرداخت مبالغ هزینه ها را ندارند شرایط اقساط و تسهیلات بانکی تعلق گرفته که می توانند فرآیند ذخیره سازی را با شرایط تقسیطی انجام دهند.
مزدگیر درباره روند تقاضا برای ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف، اظهار نمود: در ماه نهم یا هفته ۳۶ بارداری، خانواده های متقاضی ذخیره سازی می توانند در صورت تمایل به جهاد دانشگاهی مازندران بازگشت کنند و با مشاوره همکاران در جهاد دانشگاهی و انجام آزمایشات پزشکی، همکاران ما در محل اتاق زایمان حضور یافته و جمع آوری و ذخیره سازی را انجام خواهند داد.
مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه فرآیند جمع آوری، فاقد درد بوده و هیچ عارضه ای را متوجه مادر و نوزاد نمی کند اظهار داشت: در واقع بندناف یک زباله بیولوژیک بوده که حالا بعنوان یک منبع حیات برای درمان خیلی از بیماران تلقی می شود.
وی بیان کرد: خون بند ناف وظیفه انتقال اکسیژن و مواد غذایی از جفت به نوزاد را بر عهده دارد و از آنجائیکه در دوران جنینی مقادیر بسیار زیادی سلول بنیادی خون ساز نسبت به افراد بالغ وجود دارد به همین جهت از این نمونه خون بعنوان یک ذخیره باارزش بیولوژیک یاد می کنند.
مزدگیر مزایای خون بند ناف را اینگونه برشمرد: این نمونه جایگزینی مناسب برای پیوند مغز استخوان است که یک عمل دردناک تهاجمی بوده و احتمال رد پیوند در آن بالاست، بدین سبب خون بندناف به سبب گروه سلول های بنیادی کمتر نسبت به مغز استخوان قابلیت تمایز بیشتری دارد، مضاف بر اینکه ین شیوه بسیار راحت تر و کم هزینه تر انجام می گیرد.
مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور اشاره کرد: نمونه های خوب و موفق استفاده از ذخیره بند ناف در کشور ۳۰۰ مورد بوده که این موارد غالباً در بیماران با منشأ خونی استفاده شده است.

طرحی برای درمان بیماران مبتلا به فلج مغزی
وی از اجرای بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی دنیا که برای نخستین بار در کشور به همت بیمارستان مرکز طبی دانشگاه تهران انجام شده است آگاهی داد و اضافه کرد: این طرح برای درمان ۱۳۰ بیمار مبتلا به فلج مغزی با استفاده از سلول های بنیادی بندناف اخیرا اجرا شده که نتایج مثبت آن تا چند ماه آینده به شکل رسمی اعلام خواهد شد.
مزدگیر با اشاره به اینکه سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نمونه به ذخیره بند ناف کشور اضافه می شود اشاره کرد: هم اکنون بدلیل سطح پایین آگاهی مردم، تنها یک و نیم درصد متولدین نوزاد کشور، اهدای خون بند ناف دارند که این میزان از بین ۳۰۰ بیمارستان کشور جمع آوری می شود.
مدیر توسعه و تعالی پژوهشگاه رویان فرصت زمانی جمع آوری نمونه بند ناف را بین ۳ تا ۵ دقیقه عنوان نمود و اظهار داشت: نمونه های جمع آوری شده در مازندران از نظر کیفی بالاترین رتبه را در کشور دارند و از حدود ۶۰۰ مورد ذخیره سازی شده در مازندران بیشتر از پنج نمونه موفق در استان اجرا شده است.

وضعیت خوب ایران از نظر شاخص آلودگی میکروبی
وی پژوهشگاه رویان را بزرگترین بانک ذخیره بانک خون بندناف نمونه در خاورمیانه معرفی نمود و اضافه کرد: از لحاظ شاخصه کیفی آلودگی، ایران در بهترین حالت قرار دارد بعنوان مثال آلودگی میکروبی در دنیا بین ۳ تا ۵ درصد گزارش شده که در کشور این آمار کمتر از نیم درصد است و استانداردها در بالاترین سطح خود قرار دارد.
مزدگیر با اشاره به اینکه ایران در تولید دانش فنی ذخیره سازی خون بند ناف کاملاً بومی و خودکفا شده است، اشاره کرد: حالا امکان صادرات برای کشور مهیا شده و در این زمینه تقاضای صادر دانش فنی از آذربایجان و عراق نیز به مرکز ارائه شده است.
این مقام مسئول در پژوهشگاه رویان در مورد نحوه ذخیره سازی و انتقال سلول های بنیادی اظهار نمود: اگر سلول بندناف زیاد باشد در دو کیسه خون ذخیره می شود، غالباً در بیماری خونی مقدار کامل نمونه خون در یک مرحله استفاده شده ولی در بیماران با منشأ عصبی مانند فلج مغزی و اوتیسم در ۴ الی ۵ مرحله نمونه استفاده می شود.
وی بانکهای خون بندناف را بر دو نوع عمومی و خصوصی یا خانوادگی تقسیم بندی کرد و افزود: بودجه ای از جانب دولت تابحال برای بانکهای عمومی تخصیص نیافته و نمونه ها در آن بدون هزینه نگهداری می شوند اما در بانک خصوصی مطابق تقاضای خانواده ها موارد انجام گرفته که هزینه آن بر دوش خانواده ها است.
مزدگیر رتبه بندی بانکهای خون بندناف کشور را اینگونه برشمرد: برمبنای تعداد نمونه به ترتیب استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و مازندران در جایگاه های اول تا ششم قرار دارند.
مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور، دیگر سلول بنیادی قابل ذخیره سازی را پالپ دندان شیری معرفی نمود و در این زمینه اظهار داشت: پالپ دندان شیری هم می تواند منبع دیگری برای ذخیره سازی سلول های بنیادی باشد اما معایب آن در تعداد سلول های بنیادی اندک نمونه و عدم کاربرد در درمان بیماری خونی است.
وی موارد استفاده پالپ دندان شیری را در بیماری های عصبی و استخوانی نظیر ضایعات فک و صورت دانست و اشاره کرد: پالپ دندان شیری نیز الان در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده و تا سال آینده به مردم ارائه می شود.
مزدگیر با ابراز گلایه از پروسه کُند اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه کاربرد و کارکرد سلول های بنیادی اشاره کرد: وظیفه عمده و اصلی در این عرصه بر عهده رسانه ها بوده تا با آگاهی و اطلاع رسانی اصولی و دقیق در این خصوص به مردم، این علم نوین پزشکی را معرفی کنند.
مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور خواهان ورود خیرین به این عرصه شد و اشاره کرد: آمادگی لازم برای توسعه بانکهای خون از طرف پژوهشگاه رویان با مشارکت خیرین وجود داشته تا ظرفیت جدید برای استان مازندران ایجاد شود.

منبع: