مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان مطرح کرد نقل قولی از رهبر درباره شبیه سازی در سلول های بنیادی

به گزارش ربات کشاورز عضو هیئت علمی و مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی مسائل اخلاقی را از چالش هایی عنوان نمود که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به علت شبیه سازی ها در سلول های بنیادی مطرح شده بود و اظهار داشت: دکتر کاظمی آشتیانی در نامه ای به رهبر معظم انقلاب کسب تکلیف کردند و ایشان به دنبال نوشت آن نامه اعلام فرمودند که این مهم علاوه بر ثروت هنگفت انسانی، سبب ساخت سلول های جایگزین هم می شود و بر همین مبنا تحقیقات در اینباره ادامه یابد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، مرتضی ضرابی امروز (شنبه، ۱۵ تیر) در یک کنفرانس خبری در شیراز به تشریح آخرین یافته ها در زمینه سلول های بنیادی و خدماتی که از جانب پژوهشگاه رویان به متقاضیان عرضه ارائه می شود، پرداخت و با اشاره به تاریخچه شکل گیری این پژوهشگاه اظهار داشت: این مؤسسه علمی تحقیقاتی از سال ۸۴ به همت مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیان نهاده شد و اوایل دهه ۸۰ کار تحقیقات روی سلول های بنیادی شروع شد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، مسائل اخلاقی را از چالش هایی عنوان نمود که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به علت شبیه سازی ها در سلول های بنیادی مطرح شده بود و اظهار داشت: امروز کشورهایی که بر توسعه این علم تمرکز کرده اند به یک ثروت نهفته در ارتقای سلامت انسان ها دست یافته اند.
وی افزود: هر سلولی که دو خصوصیت قدرت خودنوزایی، تخصصی بودن و قابلیت تبدیل به سلولی دیگر را داشته باشد، سلول بنیادی تلقی شده و به سلو ل های جنینی، بالغین و خون بندناف تقسیم می شود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی یکی از منابع سلول های خونساز را مغز استخوان، خون محیطی و خون بندناف ذکر و تصریح کرد: خون بندناف و جفت که مجرای ارتباطی مادر و جنین به حساب می آید، مملو از خون دارای سلول های بنیادی است و بنابراین بانک خون بندناف در دنیا ایجاد شد؛ باید توجه داشت که از هر بندناف می توان ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی خون را جمع آوری کرد.
وی با اشاره به اینکه گرفتن خون بندناف بلافاصله در بدو تولد باید صورت گیرد، بندناف را از مهمترین منابع در دسترس سلول های بنیادی دانست و خاطرنشان کرد: باآنکه این کار، اقدامی ساده تلقی می شود اما اگر حین خونگیری دقت نشود، آلودگی ایجاد خواهد شد.
ضرابی با اشاره به اینکه بانکهای خون بندناف به دو شکل عمومی و خصوصی در دنیا راه اندازی شده اند، توضیح داد: در بانک عمومی، نمونه خون بندناف اهدا می شود و مالکیتی بر آن وجود ندارد اما در بانک خصوصی این نمونه به درخواست خود والدین نگهداری می شود.
وی در ادامه به فرایند نگهداری خون بندناف هم اشاره و بیان کرد: نمونه بلافاصله به آزمایشگاه منتقل و درون تانک ها به مدت ۲۰ تا ۲۵ سال ذخیره می شوند؛ در دنیا بانک عمومی خون بندناف ۸۰۰ هزار نمونه و در بانک خصوصی حدود ۵ میلیون نمونه ذخیره سازی شده است.
ضرابی با اشاره به اینکه پژوهشگاه رویان مجهز به بانک عمومی و خصوصی بوده و تنها مرکز علمی به حساب می آید که هر دو بانک را دارد، اظهار داشت: ۱۱۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک ها ذخیره داریم که از این لحاظ بزرگترین ظرفیت سلولی در سطح خاورمیانه را به خود اختصاص داده ایم.
وی به بانک اطلاعات ژنتیکی سلول هم اشاره و عنوان کرد: هر سلولی که ذخیره می شود باید یک شناسنامه و اطلاعات ژنتیکی داشته باشد که هم اکنون برای ۷۰ هزار نمونه خون ذخیره شده در رویان، اطلاعات سلول ها ذخیره شده است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه، دفتر فارس جزو دفاتر پیشرو رویان و سلول های بنیادی بین ۳۱ استان کشور به حساب می آید و از سال ۸۴ فعالیت خویش را شروع کرده است، اظهار داشت: از مجموع ۱۱۰ هزار نمونه خون بندناف پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بیشتر از ۱۱ هزار نمونه مربوط به استان فارس است.
ضرابی اظهار داشت: به جز دفاتر داخلی، در شهر مسقط عمان و اربیل عراق هم دفاتر این پژوهشگاه به راه افتاده است.

استفاده از سلول های بنیادی بند ناف برای پانسمان های بیولوژیک در زخم ها
وی با اشاره به اینکه از خون بند ناف ذخیره شده برای درمان بیماری هایی که منشأ خونی دارند، استفاده می شود، اظهار داشت: خود بندناف یک سلول بنیادی دیگری دارد که بعنوان پانسمان بیولوژیک در زخم ها و… قابل استفاده می باشد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: علاوه بر خون بندناف، پرده جنینی هم در این مؤسسه، جمع آوری و فراوری می شود که در آینده ای نزدیک محصول آن وارد بازار خواهد شد.
ضرابی افزود: به نوع دیگر سلول های بنیادی که از خود بندناف قابل جداسازی است اصطلاحاً سلول های بنیادی مزانشیمی گفته می شود که امکان تبدیل آنها به سلول های عصبی، عضلانی، غضروفی و ماهیچه ای وجود دارد.
وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: ریشه دندان شیری کودکان هم یک سلول بنیادی دارد که با جداسازی می توان از آن استفاده نمود. اگر خانواده ها تمایل به ذخیره سلول بنیادی دندان شیری فرزندان خویش را دارند باید در زمانی که دندان لق می شود، نسبت به این کار اقدام نمایند.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: سال قبل با همکاری مرکز طبی کودکان برای کودکان ۴ تا ۱۴ سالی که گرفتار فلج مغز بودند تحقیقات برای درمان آنها با سلول های بنیادی را آغاز کردیم که نتایج آن رضایت بخش بوده است. این کار در مرحله تحقیقات بالینی است.
ضرابی به همه خانواده هایی که در آستانه تولد فرزند هستند سفارش کرد که نسبت به ذخیره خون بندناف نوزاد خود اقدام نمایند و این کار را به مثابه یک بیمه برای خانواده ها توصیف کرد و اظهار داشت: در صورت عدم استفاده اعضای خانواده، این نمونه برای هرکسی که تطابق ژنتیکی دارد هم قابل استفاده می باشد.
وی افزود: با عنایت به وزن نوزاد، امکان ذخیره ۵۰۰ تا ۲ میلیارد سلول از هر نمونه خون بندنافی است که جمع آوری می شود.
ضرابی اعلام نمود که ۸۶ درصد از نمونه های خون بندناف جمع آوری شده در دو بانک عمومی و خصوصی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی کشور مربوط به زایمان های حاصل از سزارین و ۱۴ درصد زایمان طبیعی است.

استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آلزایمر، پارکینسون و سکته
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه طبق استاندارد جهانی ۲۰ تا ۲۵ سال، سلول های حاصل از ذخیره نمونه های خونی قابل استفاده می باشد، اظهار نمود: ظرف سه تا ۵ سال آینده از سلول های بنیادی حاصل از خون بندناف در درمان بیماری های دیابت، آلزایمر، پارکینسون، سکته قلبی و مغزی استفاده خواهد شد.
ضرابی به علت توسعه بانک خون خصوصی نسبت به عمومی اشاره و عنوان کرد: بانکهای عمومی توسط دولت یا مرکز خیریه حمایت می شوند و دولت باید اعتباری برای توسعه این بانک بگذارد اما برای نگهداری نمونه ها در بانک خصوصی، خود خانواده ها اقدام می کنند.
وی خواهان استفاده از ظرفیت خیرین برای توسعه بانک عمومی شد و هزینه ذخیره سازی نمونه خونی هر بندناف را بالغ بر ۳.۵ میلیون تومان و هزینه شارژ سالانه آنرا ۱۶۰ هزار تومان اعلام نمود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه امکان استفاده از تسهیلات بانکی به میزان سه میلیون تومان فراهم نموده ایم، اظهار داشت: برای خانواده های دارای فرزند با مشکل خونی هم تخفیف هایی اعمال می شود.
ضرابی خاطرنشان کرد که هیچ کسی را به علت مشکلات مالی از ذخیره خون بندناف محروم نکرده ایم و افزود: سال قبل بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان به خانواده های نیازمند ذخیره خون بندناف و پیوند توسط پژوهشگاه رویان کمک شد.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی همینطور از آمادگی این شرکت جهت راه اندازی مرکز سلول درمانی در فارس اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به پتانسیل بالای استان فارس در پزشکی بازساختی و پیوند، جهت راه اندازی مرکز سلول درمانی در این استان اعلام آمادگی کرده ایم تا خدمات سلول درمانی برای برخی بیماری ها مانند پوست و ارتوپد عرضه شود.
ضرابی با اشاره به اینکه امروز تب سلول درمانی در جامعه داغ است، اظهار داشت: سالانه بیشتر از هفت هزار نفر برای درمان ناباروری به پژوهشگاه رویان رجوع می کنند و تابحال حدود ۲۵۰۰ زوج خارجی خدمات درمان ناباروری را از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی دریافت کرده اند.