با فناوری نانو؛ رنگهایی که مثل درخت دی اکسید کربن جذب می کنند

ربات کشاورز: یک شرکت خارجی مبادرت به تولید رنگ هایی نانویی با قابلیت جذب دی اکسیدکربن کرده است. یک سطل ۱۵ کیلویی از این رنگ های نانویی به اندازه سه درخت قابلیت جذب دی اکسیدکربن دارد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک شرکت بریتانیایی موفق به ارائه رنگی شده که از آن می توان برای جلوگیری از تغییر آب و هوای زمین استفاده نمود. این نخستین رنگ تجاری حاوی گرافن در بریتانیا بوده که به ادعای تولیدکنندگان آن می تواند ترکیبات کربنی را جذب نماید.
براساس اطلاعات انتشار یافته، یک مترمربع از این رنگ روی دیوار می تواند در طول عمر خود ۱۲۰ گرم دی اکسیدکربن را از اتمسفر جذب نماید. یک سطل ۱۵ لیتری از این رنگ قادر به جذب بیشتر از ۱۰ کیلوگرم دی اکسیدکربن در سال است که این مقدار جذب برابر با سه درخت به وزن ۲۵۰ کیلوگرم است.
گرافن ماده ای غیرسمی از جنس کربن است که استواری ساختاری بالاتری نسبت به فولاد داشته و از خاصیت های منحصربه فردی نیز برخوردار می باشد. این ماده هدایت الکتریکی بالایی دارد بطوریکه ۱۰۰۰ برابر رساناتر از مس است.
به گفته مسئولان این شرکت، رنگ گرافنی سبب بهبود هدایت گرمای در ساختمان شده و می تواند به کاهش مصرف انرژی کمک نماید بطوریکه میزان انرژی موردنیاز برای گرم کردن یا سرد کردن فضای ساختمان کاسته می شود. همین طور این رنگ به بهبود کیفیت هوا و کاهش رطوبت اتاق کمک می نماید.
این محصول از طرف سازمان های مختلف نظارتی بعنوان یک محصول سبز و زیست سازگار انتخاب شده است. پاتریک فلوکس، مدیرعامل شرکت گرافن می گوید: مواد تجدیدپذیر طبیعی از عناصر بسیار مهم در نوسازی ساختمان ها و ساخت سازه های جدید هستند. سازه هایی که با این نوع مواد ساخته شوند به دولت ها کمک می کنند تا بتوانند به اهداف کاهش نشر گازهای گلخانه ای و به صفر رساندن آن تا سال ۲۰۵۰ برسند. جذب دی اکسیدکربن، تنظیم دما و رنگ های ذخیره کننده انرژی همچون نخستین راهکارهای قابل اجرا برای مقابله با تغییرات اقلیمی هستند.
وی اضافه کرد: ما انتظار داریم طی دو سال آینده با معرفی این محصولات به پیمانکاران و خرده فروش ها بتوانیم مقابله با گرمایش زمین را با استفاده از این نوع محصولات آغاز نماییم.

منبع: