سورنا ستاری: دامپینگ نمی تواند شرکتهای ایرانی تولید کننده دارو را نابود کند

ربات کشاورز: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: دامپینگ کشورهای خارجی نمی تواند شرکت های ایرانی را نابود کند خصوصا اگر شرکتی در عرصه تولید دارو فعالیت کند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، سورنا ستاری در مجمع پیشگامان اقتصاد دانش بنیان سلامت که عصر امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، اظهار داشت: ما از بیشترین چیزی که سود می بریم همدلی بین دستگاههای اجرایی می باشد که وزارت بهداشت جزو این بخش های پیشرو در عرصه تولید داخل محسوب می شود. ما آرزو داریم صنعت نفت و هواپیمایی کشور نیز مثل وزارت بهداشت عمل کنند و ساختاری مانند ساختار وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشته باشند تا از فرهنگ وارداتچی بودن در بیایند.
وی اشاره کرد: گمرک یکی دو سال قبل مشکل دستگاه ایکس ری داشت و یکی از شرکت های دانش بنیان توانست ۱.۵ سال قبل دستگاه ایکس ری را تولید نماید ولی هنوز یکی از این دستگاهها سفارش داده نشده است. ما همین سوژه را در یکی از شتاب دهنده های حوزه پزشکی دیدیم.
ستاری با اشاره به دامپینگ کشورهای خارجی در حوزه دارو اشاره کرد: بعضی از کشورهای خارجی قیمت داروها را خیلی زیاد کم می کنند که این مساله برای شرکت های دانش بنیان و تولید کننده مشکل ساز شده است؛ این مساله برای نابودی تولید داخل انجام می گیرد.
وی اشاره کرد: در حوزه پزشکی و ساخت دارو می بینیم که داروهایی به تولید می رسند اما سوژه دامپینگ و کاهش قیمت به تولید این دارو ضربه وارد می کنند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: دامپینگ نمی تواند شرکت های ایرانی را نابود کند خصوصا اگر شرکتی در عرصه تولید دارو فعالیت کند برای اینکه دارو تاریخ مصرف دارد و بیشتر از یک زمان مشخصی نمی تواند در انبار نگهداری شود.
ستاری اظهار داشت: ما درخواست می نماییم از علاقه مندان به حوزه دانش غذا که به این حوزه ورود پیدا کنند برای اینکه مبحث غذا مهم تر از امنیت دفاعی است؛ اگر دسترسی به غذا نداشته باشیم دیگر مهم نیست چه سلاحی تولید می نماییم.
به گفته وی متاسفانه در این عرصه وابستگی های شدیدی به کشورهای خارجی داریم که این مساله در بخش دام، طیور و آبزیان دیده می شود.
وی با اشاره به اینکه وقتی قیمت دلار بالا و پائین می شود این سئوال پیش می آید که چرا قیمت مرغ بالا، پائین می شود، اظهار داشت: به سبب اینکه غذای دام و طیور وارداتی بوده و در قیمت آن موثر است.
ستاری در جمع خبرنگاران نیز اشاره کرد: یکی از برنامه های جدی ما بحث شرکت های پیشگام است؛ ما بیشتر از ۳۰۰ شرکت را در برنامه پیشگامان اقتصاد دانش بنیان در حوزه سلامت قرار داده ایم که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی گردهم می آیند.
وی اشاره کرد: این شرکت ها بعنوان موتور محرک اقتصاد دانش بنیان هستند که می توانند صدها استارتاپ را پشت سر خود بکشند و با توانمندی هایی که دارند به بازار برسند. ما برای این شرکت ها برنامه خاصی داریم.

منبع: