برای اولین بار در مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا انجام شد امکان بررسی جامع ژنومیک در جنین پیش از لانه گزینی با NGS

ربات کشاورز: مرکز فوق تخصصی درمان نابارروی و سقط مکرر ابن سینا برای اولین بار در کشور امکان بررسی جامع ژنومیک در جنین پیش از لانه گزینی را با استفاده از تکنیک نسل جدید تعیین توالی (NGS) فراهم نمود.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر مریم رفعتی، متخصص ژنتیک و عضو تیم تخصصی مرکز درمان نابارروی و سقط مکرر ابن سینا در ارتباط با امکان بررسی جامع ژنومیک در جنین پیش از لانه گزینی را با استفاده از تکنیک نسل جدید تعیین توالی (NGS) اظهار نمود: “بررسی های ژنتیکی در جنین، دو کاربرد اساسی دارند، نخست در افرادی که سابقه ژنتیکی و معلولیت در خانواده داشته و قصد پیش گیری از تکرار معلولیت دارند. این امر با تکنیک PGD یا تشخیص ژنتیکی قبل از تولد امکان پذیر است. خوشبختانه مرکز فوق تخصصی ابن سینا در این ارتباط بسیار موفق عمل کرده و فرزندان سالم بسیاری با بهره گیری از این تکنیک متولد شده اند.”
وی اضافه کرد: “کاربرد بعدی ژنتیک که فعالیت شاخص مجموعه ابن سینا است استفاده از تکنیک های پیشرفته ژنتیکی است که امکان بررسی تمام ژنومی در تک سلولی بیوپسی شده از جنین را داراست و می تواند به صورت همزمان هم بیماری های تک ژنی و هم ناهنجاری های کروموزومی را در جنین شناسایی کند.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا افزود: “بررسی همزمان بیماری های تک ژنی و ناهنجاری های کروموزومی که به صورت منحصر به فرد د رمرکز ابن سینا انجام می شود در افراد دارای مشکلات ناباروری و سقط مکرر که از روش های کمک باروری برای فرزند آوری بهره می گیرند یا به سبب سابقه بیماری ژنتیکی و معلولیت متقاضی PGD به همراه PGS جهت افزایش موفقیت درمان کمک باروری هستند، انجام می شود. در این روز با کمک تکنیک NGS تمام ژن ها تعیین توالی می شوند و وضعیت کروموزومی جنین بررسی می شود.
بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا، رفعتی افزود: ” یکی از عوامل مهم و تعیین کننده شکست لانه گزینی و عدم موفقیت تکنیک های کمک باروری، مشکلات کروموزومی است و استفاده از این روش به افزایش موفقیت تکنیک های کمک باروری می انجامد.”
در افرادی که سابقه معلولیت در خانواده دارند این دو روش فرصت پیش گیری از معلولیت و افزایش شانس فرزند آوری یا روش های کمک باروری را فراهم خواهند ساخت.

منبع: