دکتر طیبی در مراسم اختتامیه ی اردوی طریق جاوید مطرح کرد ما در جهاددانشگاهی از خوردن به درهای بسته هیچ گاه ناامید نشدیم

به گزارش ربات کشاورز رئیس جهاددانشگاهی اظهار داشت: مقام معظم رهبری و امام راحل، فعل خواستن و اراده را عامل اصلی موفقیت انقلاب و اجرایی شدن گام دوم می دانند و مساله مهم در تحقق اراده را وحدت کلمه و وفاق ملی؛ این مساله پیش شرط برنامه ریزی های بلند مدت در کشور است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در مراسم “اختتامیه هشتمین اردوی ملی آموزشی ـ فرهنگی طریق جاوید” که در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد، با گرامی داشت یاد امام و شهدا و با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار داشت: اگر بخواهیم تبیینی از چهل سالگی اول انقلاب داشته باشیم، علت موفقیت های گام اول، روحیه ی خودباوری است و رهبری هم در کلامشان عامل موفقیت ها را در «ما می توانیم» می دانند؛ در ادامه که ایشان گام دوم را توضیح می دهند، منشأ حرکت در این گام را همین«ما می توانیم» عنوان کرده اند. در بحثِ باورِ به ما می توانیم، ایشان موتور محرکه رسیدن به اهداف را توسعه علمی و فناوری خاطرنشان کردند و هم چراغ راه برای رسیدن به مقصد را معنویت و اخلاق ذکر کرده اند.
وی افزود: هدف بزرگ در بیانیه گام دوم، جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی با حفظ روحیه انقلابی ذکر شده است. در بحث پیشرفت و مزیت های کشور هم در بیانیه گام دوم آمده است، ما با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی در دنیا هستیم و با وجود ۱۵ کشور همسایه در اطراف ایران، بازار خوبی می تواند برای ارائه محصولات علم و فناوری کشورمان فراهم شود؛ این را هم قید کرده اند که ایران از لحاظ ظرفیت های استفاده نشده طبیعی و انسانی، در رتبه اول جهان قرار دارد؛ این مورد با عنایت به ظرفیت های کشور نباید وجود داشته باشد.
رییس جهاددانشگاهی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب، دانش را آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور ذکر کرده و روی دیگر دانایی را توانایی دانستند و اقتصاد را نقطه کلیدی تعیین کننده برای کشور برشمردند و این که فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می گذارد.

طیبی با تاکید بر شرایط تحقق بیانیه گام دوم، اظهار داشت: امام راحل و مقام معظم رهبری، ترویج علم و فناوری و اتکا بر آن برای حل مشکلات و توسعه اقتصادی کشور را از عوامل اصلی پیشرفت کشور می دانند. امام (ره) در سخنانی می فرمایند: «دانشگاه باید علم و تخصص را به آن مرتبه عالی برساند و تعبد، اخلاق و انسانیت را هم به آن مرتبه عالی برساند. با علم است که انسان می تواند تأمین سعادت دنیا و آخرت را فراهم کند؛ اگر کشور ما علم را بیاموزد، ادب را بیاموزد، جهت یابی علم و عمل را بیاموزد، هیچ قدرتی نمی تواند بر او حکومت کند. باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته های مختلف اساس فعالیت دانشجویان عزیز ما باشد که نیازمندی های میهن به دست خود آنها برآورده و کشور با کوشش آنها خودکفا شود. اسلام همه ی تلقیات و همه ی صنعت ها را قبول دارد و با تباهی ها مخالف است.»
وی اشاره کرد: مقام معظم رهبری و امام راحل، فعل خواستن و اراده را عامل اصلی موفقیت انقلاب و اجرایی شدن گام دوم می دانند و مساله مهم در تحقق اراده را وحدت کلمه و وفاق ملی می دانند. این مسأله پیش شرط برنامه ریزی های بلند مدت در کشور است، اما احساس جدی این است که ما هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته ایم و اراده جدی پیشرفت در کشور ما ایجاد نشده و هم چنان مقام معظم رهبری بر روی این مورد تاکید می کنند.
رییس جهاددانشگاهی اظهار نمود: باید تصمیم بگیریم پیشرفت ما مبنای توسعه علمی و فناورانه داشته باشد؛ بخصوص برای کشوری که شعار آن در پیروزی انقلاب، نه شرقی و نه غربی بود که شعار درستی هم بود و ما را خارج از دو بلوک قدرت دنیا به پیروزی رساند؛ ما هم مصمم هستیم این انقلابی بودن را حفظ نماییم و زمانی می توانیم انقلابی بودن را حفظ نماییم که دارای اقتدار دفاعی دانش بنیان متکی بر توان علمی خود و دانش و اقتدار اقتصادی متکی بر دانش و توان خودمان داشته باشیم. برای تحقق این امر نیازمند مدیران خودباور هستیم. اگر این لزوم محقق شود، هیچ شیطانی نمی تواند آنرا زمین بزند.
طیبی افزود: اگر می خواهیم جوانان را به صحنه بیاوریم و مدیران توانمند تربیت و شناسایی شوند، نیازمند تشکیل احزاب هستیم؛ این گروه ها می توانند افراد را برای پذیرش مسؤولیت های بزرگ تربیت کنند و راهی جز این نداریم؛ از طرفی زمانی می توان نخبه ها را شناسایی کرد که ابزار شناسایی را داشته باشیم. ما باید به وسیله نیروهای مؤمن و وفادار به انقلاب، جریان های سیاسی را به سمت احزاب ببریم.

وی تاکید کرد: تشکیل جهاددانشگاهی بدون هیچ شکی، حاصل خودباوری و دم مسیحایی حضرت امام (ره) بود. موفقیت این نهاد را حاصل تفکر جهادی یعنی تقاطع علم، ایمان و عمل می دانیم. تفکر جهادی بخصوص در شرایط کنونی که کشور به درهای بسته زیادی می خورد، لزوم دارد و امکان دارد ۳ تا ۱۱ سال برای تحقق یک هدف زمان نیاز باشد؛ ما در جهاددانشگاهی از خوردن به درهای بسته ناامید نشدیم و برای همین است که احساس می نماییم سال هاست بیانیه ی گام دوم در جهاددانشگاهی جاری و ساری شده است و ما خویش را در متن آن می بینیم.
حضور ۲۸۰ دانشجوی داخلی و خارجی در اردوی ملی طریق جاوید
محمد هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی ـ دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی هم در این مراسم اظهار داشت: اردوی طریق جاوید هر ساله به بازاندیشی آرای حضرت امام (ره) بخصوص برای نسل جوان می پردازد. امسال هم هم زمان با صدور بیانیه ی گام دوم انقلاب از جانب مقام معظم رهبری، ما را بر آن داشت که از فرصت پیش آمده استفاده نمائیم و محور هشتمین دوره ی اردوی طریق جاوید را بیانیه گام دوم انتخاب نماییم.
وی افزود: بر این اساس، طی چهار روز، ۹ درس گفتار و دیگر برنامه های فوق برنامه، با حضور ۲۵۰ دانشجوی سراسر کشور و ۳۰ دانشجوی خارجی از کشورهای غنا، نیجریه، پاکستان، اندونزی و افغانستان اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در انتها این مراسم و با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی دانشجویی و محمد هاشمی تروجنی رئیس مرکز فرهنگی ـ دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، از دانشجویان برگزیده هشتمین اردوی ملی آموزشی ـ فرهنگی طریق جاوید با اهدای تقدیرنامه و جوایزی تقدیر به عمل آمد.