رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان مطرح کرد نتایج تحقیقات درباره تاثیر ویتامین D بر باروری مردان

به گزارش ربات کشاورز رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان درباره یکی از طرح های تحقیقاتی پیرامون تاثیر ویتامین D بر باروری اظهار داشت: جهت بررسی این موضوع، یک مدل موش حیوانی با کمبود ویتامین دی ایجاد کردیم که نه نور کافی UV به آن می رسید و نه در غذایش ویتامین D وجود داشت. به این موش به اندازه کافی کلسیم دادیم و نشان دادیم کمبود ویتامینD به تنهایی بر کیفیت، سلامت اسپرم و شانس باروری تاثیر می گذارد.
دکتر محمد حسین نصر اصفهانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که زندگی های امروزی چالش هایی مانند آلودگی هوا، غذاهای نامناسب و چرب، سموم کشاورزی و غیره دارد که بر روی بدن همه مردم جهان تاثیر می گذارد، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در گذشته اعلام نموده بود که هر مرد باید حداقل ۶۰ میلیون اسپرم در هر سی سی تولید نماید اما هم اکنون گفته می شود این میزان، باید ۱۵ میلیون در واحد باشد. امروزه، در دنیا معتقدند به سبب چالش های زندگی امروزی که پیش تر ذکر کردم میزان اسپرم تولیدی در مردان رو به کاهش است.
وی ادامه داد: می توان با داشتن زندگی سالم، تغذیه مناسب و ورزش کردن تاحدودی از کاهش اسپرم جلوگیری کرد اما امروزه حدودا نمی توان از آلودگی هوا یا سموم کشاورزی پیشگیری کرد. می دانیم بدن انسان ها به ویتامین ها نیاز دارند و کمبود آنها می تواند بر زندگی روزمره تاثیر بگذارد.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان با اشاره به اهمیت ویتامین D اظهار داشت: امروزه شناخته شده که کمبود ویتامین D در خانم ها و آقایان بر قدرت باروری آنها تاثیر می گذارد. ما در کشوری آفتابی زندگی می نماییم اما گرفتار کمبود ویتامین Dهستیم چونکه مانند بقیه مردم دنیا بیشتر وقت خودرا در فضاهای بسته می گذرانیم و بدین سبب آفتاب کافی دریافت نمی کنیم؛ حتی افرادی که در محیط آفتابی کار می کنند نور خورشید فقط به سر و دستشان می رسد در صورتیکه قسمت هایی که باید در معرض آفتاب باشند قسمت هایی است که چربی زیرپوست دارند مثل پشت بدن. نه آقایان و نه خانم ها به اندازه کافی آفتاب نمی بینند و این موجب می شود که سطح ویتامین D حتی در کشورهای پرآفتاب هم کم باشد.
نصر اصفهانی با بیان این که مطالعات نشان داده حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد انسان ها با کمبود ویتامین D روبه رو هستند، اظهار داشت: ویتامین دی روی سطح کلسیم بدن تاثیر می گذارد. در ابتدا مشخص شده بود که افرادی که دارای کمبود ویتامینD هستند مستعد پوکی استخوان نیز هستند. یکی از کارهای اصلی ویتامین D این است که سطح جذب کلسیم را در بدن بالا ببرد. ما امروزه در دریافت کلسیم گرفتار مشکل نیستیم چونکه از منابع دیگر مثل لبنیات این کلسیم را تامین می نماییم اما کمبود ویتامین دی بر کمبود کلسیم اثر می گذارد.
مسئول بخش جنین شناسی مرکز باروری و ناباروری اصفهان اضافه کرد: در ادامه پژوهش، به موش تحقیقاتی به اندازه کافی کلسیم دادیم و نشان دادیم کمبود ویتامین دی به تنهایی بر کیفیت، سلامت اسپرم و شانس حاملگی تاثیر می گذارد. نتایج این تحقیق به ما نشان داده است آقایان هم مثل خانم ها باید ویتامین دی مصرف کنند.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان درانتها اشاره کرد: مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد ویتامین D نیز می تواند مضر باشد. اگر ویتامین دی کسی زیر ۳۰ واحد باشد گرفتار کمبود است و اگر این میزان بالای ۵۰ باشد اثر سوء دارد بر همین مبنا سفارش می نماییم ویتامین دی به اندازه کافی و زیرنظر پزشک مصرف شود. مصرف کافی ویتامین D می تواند شانس حاملگی و سلامت جنین را افزایش دهد.

منبع: