معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد قم: تعالی اخلاقی در محیط های علمی، اولویت فعالیت های فرهنگی است

به گزارش ربات کشاورز معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد قم اظهار داشت: تعالی اخلاقی در محیط های علمی و دانشگاهی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برنامه های محتوایی و طرح های مطالعات فرهنگی، صنایع خلاق فرهنگی و تکنولوژی های جدید از اولویت های مهم معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است.
علی حسینی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: پیش گیری از لطمه های اجتماعی، تبیین و ترویج گام دوم انقلاب با رویکرد قشر جوان، رونق تولید (آموزش، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی) و تقویت منابع هویت آفرین اسلامی و ایرانی، از اولویت های برنامه ای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قم است.
وی افزود: در ادامه اولویت های برنامه ای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی قم می توان به تعالی اخلاقی در محیط های علمی و دانشگاهی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، برنامه های محتوایی و طرح های مطالعات فرهنگی، صنایع خلاق فرهنگی و تکنولوژی های جدید اشاره نمود که این برنامه ها در چارچوب هایی همچون کارگاه، دوره های آموزشی، همایش، نشست، اردو، مسابقه و جشنواره در طول سال برگزار می گردد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: لازمه اجرای اولویت ها، تاکید و توجه به عواملی مانند افزایش مشارکت دانشجویان، فراگیر بودن نشاط اجتماعی و افزایش روحیه امید و خودباوری است.
حسینی افزود: افزایش اعتماد به نفس و خودشناسی، افزایش امید و نشاط، کارآفرینی و خلاقیت، اشتغال زایی و مهارت آموزی نیز، از دیگر مواردی است که برای اجرای اولویت ها باید بر آنها تاکید داشت.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی از طریق اندازی مرکز هنر و رسانه تا اختتام امسال آگاهی داد و اظهار داشت: این مرکز شامل بخش هایی همچون آفرینش های ادبی و هنری، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و محتوای جذاب فرهنگی است که موضوعات و چالش های اولویت دار اجتماعی و فرهنگی را به زبان هنر در چارچوب های مختلف هنری تبدیل به محتوای جذاب برای مخاطب می کند.
وی از اجرای طرح دانشجوی ماهر یاد کرد و اظهار داشت: در این طرح دانشجویان تمام رشته های دانشگاهی، که مهارت های نرم افزاری بخش مهمی از آینده شغلی آنها را رقم می زند، طبق یک برنامه آموزش مدون در هشت ترم مجزا تحت آموزش قرار می گیرند.
حسینی اضافه کرد: کسانی که در این طرح شرکت می کنند با اختلاف زیادی نسبت به سایر فارغ التحصیلان دانشگاهی، به بازار کار و درآمدزایی نزدیک تر خواهندبود؛ برای اینکه علاوه بر یادگیری مهم ترین و کاربردی ترین مهارت های مورد نیاز و درآمدزا، بعد از اختتام هر دوره آموزشی به شرکت کنندگان گواهی مربوطه داده می شود، بدین جهت یکی از مهمترین دغدغه های فارغ التحصیلان یعنی نداشتن رزومه در ابتدای فعالیت شغلی نیز مرتفع خواهد شد.
وی افزود: این دوره ها باتوجه به درخواست دانشجویان برای رشته های دیگر قابل تدوین است و دانشجویان می توانند در صورت نیاز درخواست خودرا به دفتر جهاد دانشگاهی در دانشگاه قم، دانشگاه حضرت معصومه(س)، پردیس فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی قم و دانشگاه صنعتی قم اعلام کنند.
حسینی اضافه کرد: همچون رشته های دانشگاهی که در این طرح پوشش داده خواهندشد می توان به مواردی همچون رشته های مدیریت، حسابداری، تمامی رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه اشاره نمود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم هدف از اجرای این طرح را مواردی همچون تقویت حوزه مهارت آموزی، اشتغال زایی، مشاوره تخصصی، افزایش امید به تحصیل و تحصیل هوشمندانه در رشته تخصصی دانست.
وی اظهار داشت: دانشجویانی که در این طرح شرکت می کنند، توانمندی هایی همچون مسئولیت اجتماعی، کار گروهی، رهبری، فعالیت های داوطلبانه و انگیزش را در حوزه اجتماعی می آموزند، توانمند سازی دانشجویان در زمینه فراگیری یادگیری تجربی، تفکر انتقادی، توانایی حل مسئله، تصمیم گیری و فرایادگیری نیز از دیگر مسائلی است که دانشجویان شرکت کننده در طرح دانشجو ماهر، در زمینه ذهنی و فکری آموزش می بینند.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم، با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف همچون اولین جشنواره ملی مهدویت توسط این معاونت بیان کرد: این جشنواره در سه محور اصلی مهدی باوری، مهدی یاوری و سبک زندگی مهدوی، در بخش های پژوهشی، ادبی، فرهنگی و هنری در سال قبل انجام شد.
حسینی با اشاره به اینکه بیشتر از ۱ هزار و ۱۵۰ نفر در اولین جشنواره ملی مهدویت شرکت کردند، عنوان کرد: با عنایت به فقدان آثار هنری در زمینه مهدویت، یکی از اهداف برگزاری این جشنواره برجسته کردن بخش هنری، رسانه و فضای مجازی در این زمینه است.

منبع: