برای استفاده در زمینهای کشاورزی؛ پهپاد سمپاش و کودپاش یک مخزنه ساخته شد

به گزارش ربات کشاورز محققان کشور موفق به طراحی و ساخت پهپادی شدند که با یک مخزن، سمپاشی و کودپاشی را انجام دهد.

سید مصطفی خادمیان مدیرعامل یک شرکت در حال دانش بنیان شدن در حاشیه رویداد عرضه دستاوردهای فناورانه حوزه پهپاد، به خبرنگار مهر اظهار داشت: این شرکت از سال ۱۳۸۲ در زمینه ساخت پهپادها و هواگردهای بدون سرنشین فعالیت می کند.
وی اضافه کرد: اولویت و تمرکز کاری ما در ساخت پرنده ها، بدون استفاده از متریال وارداتی و ایرانیزه کردن پرنده ها بوده است.
خادمیان افزود: تابحال ۳۷ نوع مختلف پرنده و ۱۳۰ فروند از این پهپادها را ساخته و به متقاضیان تحویل داده ایم.
مدیرعامل این شرکت با اشاره به جدیدترین محصول در این شرکت که ثبت اختراع هم شده است، اظهار داشت: این پهپاد می تواند به صورت همزمان، سمپاشی و کودپاشی داشته باشد؛ درحالی که پهپاد دارای یک مخزن است.
به گفته وی، علاوه بر اینکه این پرنده مزیت ایرانی بودن را دارد، دارای سهولت کاربری برای مصرف کننده هم است.
خادمیان خاطرنشان کرد: برای تغییر کاربری از «سمپاشی» به «جامدپاشی» به واسطه این پرنده، احتیاج به تعویض مخزن نیست و فقط کافی است یک ماژول کوچک به اندازه یک قوطی کبریت جابجا شود تا پهپاد از حالت «سمپاش» به «کودپاش» تغییر کاربری دهد.
مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه این مورد برای نخستین بار است که در کشور ساخته شده است، اظهار داشت: یک سال است که برای ساخت آن کوشیده ایم و دانش فنی آنرا به دست آوردیم؛ هم اکنون یک ماه از ساخت نهایی آن می گذرد و توانستیم دو فروند آنرا به متقاضیان عرضه دهیم.
وی بیان کرد: تعمیر، نگهداری و هزینه های جانبی، سهولت استفاده و… از مزیت های این پرنده «سمپاش ـ کودپاش» به حساب می آید.
خادمیان اضافه کرد: به علت آنکه بعضی از این پرنده ها در زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند و کشاورزان دسترسی به شهر هم ندارند، به راحتی می توانند از این پهپاد بهره ببرند.
مدیرعامل این شرکت با تاکید بر اینکه اندازه مخزن های این پهپاد، قابل تغییر است، اظهار داشت: این پرنده سرعت پروازی برابر با ۶ تا ۸ متر بر ثانیه دارد و می تواند یک هکتار را در ۷ الی ۸ دقیقه سمپاشی کند.
وی با تاکید بر اینکه پهپاد «سمپاش ـ کودپاش» ۸۰ درصد تولید ایران است، تصریح کرد: نسبت به مشابه وارداتی چنین پهپادی که تنها سمپاش هستند، یک سوم صرفه جویی ارزی دارد؛ همینطور نسبت به پرنده های مونتاژی در داخل کشور، قیمتی برابر با نصف دارند.
خادمیان تصریح کرد: نمونه های خارجی تک کاره این پرنده، برابر با ۱۶۰ میلیون تومان است که از نظر کیفی با پرنده ای که طراحی نموده ایم، کاملاً متفاوت بوده ولی قیمت آن دو برابر نمونه های ما است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، این طرح در حاشیه رویداد عرضه دستاوردهای حوزه پهپادها در محل صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی گردید.