رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان اعلام کرد: ارائه الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار

ربات کشاورز: رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان، از اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی آگاهی داد.
کامران جعفری در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، اظهار نمود: مراحل اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی شامل شناسایی مزیت ها و فرصت ها، توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی و اتصال متقاضیان به بازار است.
این مسئول افزود: این طرح با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بعنوان کارفرما، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان ناظر و جهاددانشگاهی بعنوان مجری، اجرا می شود.
وی با اشاره به خاصیت متقاضیان این فرد، اظهار داشت: متقاضی فردی است دارای مهارت خوب، متوسط و یا بدون مهارت خاص، در یک رشته شغلی که برای ایجاد کسب و کار خانگی نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام می کند که در این طرح اولویت با زنان سرپرست خانوار زیر ۵۵ سال، که تحت حمایت هیچ سازمانی نیستند، است.
جعفری با اشاره به اینکه متقاضیان در چهار گروه دسته بندی می شوند، اضافه کرد: این شرایط شامل بانوانی که همسرشان فوت کرده، بانوان مطلقه، بانوان مجرد (خودسرپرست) و بانوان بدسرپرست (بانوانی که همسر از کار افتاده، زندانی، معتاد و معلول دارند)، است.
رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان، اتصال به بازار را خاصیت بارز طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی دانست و اشاره کرد: برمبنای برنامه ریزی این طرح در چهار فاز اجرا می شود که فاز اول مربوط به شناسایی و ارزیابی اولیه متقاضیان است و از بین ۲۸۹ نفر متقاضی معرفی شده در استان فقط ۴۲ واجد شرایط بودند و در فاز دوم نیز پشتیبانان طرح معرفی می گردند.
وی تصریح کرد: استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان، فاز سوم اجرای این طرح است که در آن کارگاه های آموزشی و تخصصی برمبنای استانداردهای موجود برگزار شده و به متقاضیان مشاوره های مورد نیاز ارائه می شود و در فاز چهارم که اتصال به بازار است محصولات استاندارد تولید شده و کمیت و کیفیت آن ارتقا می یابد و علاوه بر اینکه برندسازی برای محصولات انجام می شود، برای فروش محصولات نیز تضمین ارائه می شود.
این مسئول اشاره کرد: قالیبافی، فیروزه کوبی و قلم زنی روی مس و تولید پوشاک عناوین اولویت های شغلی در نظر گرفته شده در استان زنجان است که با عنایت به مزیت های نسبی تولید استان در نظر گرفته شده است.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار با هدف ایجاد اشتغال برای ۶۰۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در ۲۳ استان آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی، همدان، یزد، سیستان و بلوچستان و… اجرا می شود.

منبع: