ساخت رله حفاظتی کاربردی؛ شبکه برق با محصول دانش بنیان ایرانی حفاظت می شود

ربات کشاورز: یک شرکت دانش بنیان توانسته است به دانش و فناوری ساخت رله حفاظتی کاربردی در شبکه های برق نائل شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیستم های حفاظتی نقش اساسی در ایمنی، پایداری و قابلیت اطمینان سیستم برق رسانی را عهده دار هستند و از شروع یا گسترش دامنه خسارت ناشی از خطاهای مختلف جلوگیری می کنند.
عملکرد مناسب و انتخاب سیستم حفاظتی مناسب موجب کاهش سطح خاموشی و خسارت های احتمالی می شود چونکه حداقل ناحیه ای را که برای رفع عیب کافی است از شبکه جدا کرده و برق رسانی به قسمت های دیگر شبکه، تدوام می یابد.
در ترانسفورماتورها ممکنست خطرات زیادی اتفاق بیفتد مثلاً اتصال کوتاه یا اتصال شبکه یا اضافه بار و… که برای حفاظت از این تجهیزات از وسیله ای به نام «رله حفاظتی » استفاده می شود. بدین جهت یک شرکت دانش بنیان توانسته است به دانش و فناوری ساخت این رله حفاظتی نائل شود.
مصطفی اوجی مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: محصول تولیدی این شرکت توسط آزمایشگاه صنایع انرژی ایران مورد ارزیابی، آزمایش و سپس تایید قرار گرفته است؛ همین طور این محصول تاییدیه شرکت توانیر ایران برای فروش را نیز دریافت کرده است.
به گفته اوجی، وظیفه این رله حفاظتی این است که هر جزء از شبکه برق که گرفتار خطا یا اتصالی شده را در کمترین زمان ممکن از مدار خارج کند بطوریکه احتمال خطر از بین رفته و کوچک ترین قسمتی از شبکه الکتریکی مجزا شود.
بنابراین به وسیله رله محل وقوع عیب از شبکه جدا سازی شده و موجب می شود که سایر قسمت های سالم شبکه همچنان به کار خود ادامه دهند و پایداری و ثبات شبکه به همان حالت قبلی محفوظ بماند، تجهیزات و دستگاه ها در مقابل عیوب و اتصالی ها محافظت شده و میزان خسارات وارده به آنها محدود شود.
اوجی از نقش مهم و حیاتی این محصول در برق رسانی گفت و افزود: از آن جایی که تجهیزات برق از قبیل ترانسفورماتور، کلیدهای برق قدرت و بسیاری دیگر از تجهیزات این صنعت از قیمت بالایی برخوردارست حفاظت از این تجهیزات و شبکه انتقال، نیز بسیار مهم است.
به گفته این فعال فناور، کشورهایی مانند آلمان، سوئد، فرانسه و آمریکا از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان این تجهیزات هستند ولی حالا با تلاش پژوهشگران و متخصصان صنعت برق، کشورمان به تولیدکننده این محصول تبدیل گشته است.
وی به اشتغال زایی و میزان فروش این شرکت اشاره نمود و اظهار داشت: با تولید این محصول برای ۲۵ نفر اشتغالزایی به وجود آمده و در سال قبل ۵۰۰ دستگاه از این رله ها به فروش رفته است و پیش بینی می شود که در دو سال آینده بالغ بر ۵۰۰۰ دستگاه رله به فروش رسد.
مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: الان تمرکز فروش محصولات این شرکت بر روی بازار داخل است. از آنجائیکه نیاز داخلی و منطقه ای به این رله ها هر روز در حال افزایش و گسترش است توسعه کارخانه و خط تولید از پیش نیازهای تامین رله های حفاظتی ساخت داخل است که در این رابطه، پشتیبانی و حمایت مسؤلان زمینه توانمندی و رفع نیازهای داخلی و به دنبال آن ورود به بازارهای صادراتی را فراهم می سازد.
وی صنایع برق، نفت، گاز و پتروشیمی را از مهم ترین صنایعی نام برد، که مشتری و استفاده کننده این تجهیزات هستند.

منبع: