استفاده از رنگ های نانویی برای ارتقاء ایمنی ترافیکی و حمل و نقل

ربات کشاورز: اخیرا برای ارتقاء ایمنی ترافیکی و حمل و نقل جاده های کشور از محصولات شرکت های دانش بنیان استفاده شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، یک شرکت دانش بنیان چند سالی است که نانورنگ های ترافیکی خودرا به بازار داخلی عرضه نموده و این رنگ ها هم اکنون در جاده ها و خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرد.
حسین دیبائی اصل، مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: با گذشت چند سال از عرضه این نانورنگ به بازار داخل کشور، این محصول جای خودرا در بازار پیدا کرده و هم اکنون ادارات راه، شهرداری ها و شرکت های خصوصی همچون مصرف کنندگان این رنگ ها هستند. استفاده از این نانورنگ ترافیکی ضدسایش سبب ارتقاء ایمنی ترافیکی و حمل و نقل جاده ای در کشور شده است.
دیبایی درباره بازارهای آتی این شرکت اشاره کرد: با عنایت به عملکرد مثبت این رنگ در بازار داخلی، تصمیم به صادرات آن به کشورهای دیگر گرفتیم، بدین جهت بازاریابی هایی در کشورهای همسایه انجام شده و چند نمونه از این رنگ ها به کشورهای ترکیه، افغانستان و عراق داده شده است که هم اکنون ترکیه این رنگ ها را تایید کرده و مسیر برای فروش به این کشور هموار شده است.
به گفته وی، بنظر می رسد که بتوانیم با شروع سال جدید میلادی، برنامه ریزی برای صادرات به این کشور را آغاز نماییم. البته نمونه ای نیز به یک شرکت آلمانی داده ایم که آنها نیز نتایج مثبتی از این محصول گرفته اند و پیش بینی می نماییم که بتوانیم قراردادی نیز در آینده نزدیک با این شرکت آلمانی منعقد نماییم.
وی افزود: مهم ترین نتیجه کاربرد نانورنگ ترافیکی، ارتقای ایمنی ترافیکی و حمل و نقل است؛ چونکه بدون خط کشی و علامت گذاری افقی بر روی جاده، رانندگی عملاً کار بسیار پرخطری خواهد بود. افزایش طول عمر رنگ موجب کاهش هزینه های اجرای دوباره آن می شود که این مساله در امر خط کشی بالاترین بخش از هزینه را به خود اختصاص می دهد.
وی اشاره کرد: رنگ های ترافیکی معمولی موجود در ایران همواره با ضعف هایی همچون کوتاهی دوره ی عمر و مقاومت پایین در مقابل سایش و خراش مواجه بوده اند. بهبود این خاصیت ها از جانب ادارات و شهرداری ها نیز همواره مورد تاکید و درخواست بوده است. ارتقای این خاصیت ها، علاوه بر کارکرد بهتر و افزایش ایمنی، با طولانی کردن دوره های رسیدگی، موجب کاهش هزینه های مالی مربوطه می شود.

منبع: