امضای تفاهم نامه مشترک توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار

ربات کشاورز: ایسنا/بوشهر تفاهم نامه مشترک در امتداد اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی استان بوشهر فی درخلال سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی بوشهر و پیشران های طرح منعقد شد.
رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر در نشست انعقاد تفاهم نامه مشاغل خانگی با اشاره به کلیات طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی اظهار داشت: سهمیه استان بوشهر در این طرح ۱۳۵ نفر است که باتوجه به جلسات و پیگیری های انجام شده در رابطه با تکمیل فهرست متقاضیان طرح، تابحال ۱۸۳ نفر از دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر جهت توانمندسازی زنان سرپرست استان اعلام شده است.
علی احمدی زاده اضافه کرد: در امتداد پایش فهرست متقاضیان اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، جلسات و نشست های مختلفی با صاحب نظران، مسئولان و کارگروه تخصصی استانی با حضور دستگاه های اجرایی طرح ازجمله دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر، جهاددانشگاهی بوشهر، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل بهزیستی، اداره زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، کمیته امداد، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد.
در ادامه بعد از پایش فهرست متقاضیان به همراه کارگروه تخصصی استانی طرح و نهایی کردن اولویت های شغلی، جلسات مختلفی در شهرستان های بوشهر، دشتستان، دشتی و تنگستان برگزار شده و باتوجه به دسته بندی متقاضیان برمبنای مهارت های اولیه و مشاغل درخواستی تابحال ۷۱ نفر شناسایی شده است.

وی اظهار نمود: بطور کلی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته از شروع طرح تابحال می توان به آماده کردن فهرست متقاضیان واجد شرایط طرح توسط اداره کل امور بانوان استانداری بوشهر، تشکیل کارگروه تخصصی استانی، شناسایی و معرفی متقاضیان واجد شرایط طرح از طرف دستگاه های اجرایی طرح و سازمان های مردم نهاد و خیریه ها، پایش، استعداد سنجی و دسته بندی مهارت های شغلی متقاضیان، شناسایی پشتیبانان، مشاوران، کارآفرینان فعال و آغاز آموزش متقاضیان شناسایی شده طرح در رسته های حصیربافی و تولید پوشاک در استان اشاره نمود.
رئیس جهاددانشگاهی استان بوشهر اشاره کرد: با توجه به این که این طرح قبلاً در ۹ استان کشور به صورت پایلوت اجرا شده و دستاوردهای بسیار خوبی در جهت بهبود وضعیت معیشت و اشتغال زنان سرپرست داشته است، امیدواریم اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان بوشهر نیز بتواند به بهبود وضعیت اشتغال این افراد کمک نماید.
وی درانتها از مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر و مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر بمنظور همراهی، همکاری صمیمانه و نظارت بر اجرای طرح تشکر کرد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، اهداف کلی این تفاهم نامه توسعه همکاریهای فی ما بین در امتداد اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و توسعه مشاغل خانگی استان بوشهر، آموزش و اتصال به بازار تولیدکنندگان مشاغل خانگی و توسعه و پایدارسازی کسب وکار، استفاده بهینه از پتانسیل های مادی، معنوی و فناوری طرفین تفاهم نامه ازجمله بسترسازی و همین طور امکانات موجود جهت فروش تولیدات خانگی است.
همکاری در انجام آموزش، توانمندسازی متقاضیان و اجرای شناسایی مزیت ها و فرصت های استانها و اتصال به بازار محصولات خانگی در چهارچوب الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی، مصوب ستاد ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی همچون موضوعات تفاهم نامه مشاغل خانگی است.
در برنامه ها و اهداف اصلی طرح، مهمترین وظایف جهاددانشگاهی کمک و بسترسازی و تامین بستر لازم جهت فروش و عرضه مستقیم کالاهای طرح، همکاری در شناسایی بازارهای داخلی و خارجی برای فروش محصولات طرح مشاغل خانگی، همکاری در معرفی مشاوران و تسهیلگران به پیشران، استفاده از ظرفیت های جهاددانشگاهی جهت همکاری با پیشران در طرح و مهمترین وظایف و تعهدات پیشران ها همکاری با جهاد در تدوین برنامه های اتصال به بازار، پیاده سازی آن و فروش محصولات، به کارگیری ظرفیت های موجود و استفاده از ساز و کارهای مناسب برای اجرای مفاد تفاهم نامه، تامین مکان، مواد اولیه و تجهیزات لازم جهت اجرای طرح، خرید محصول و کمک به فروش محصولات طرح توسعه مشاغل خانگی عنوان شده است.
گفتنی است، “زینت تنگستانی” در رسته تولید پوشاک شهرستان بوشهر، “هاجر نوشادی” در رسته حصیربافی شهرستان تنگستان، و “کبری تابان فر” در رسته حصیربافی شهرستان دشتستان از پیشران های طرح مشاغل خانگی در استان بوشهر هستند.

منبع: