معاون علمی رئیس جمهور خبر داد فروش۹۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های دانش بنیان

به گزارش ربات کشاورز معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: سال قبل ۴۸۰۰ شرکت دانش بنیان و استارت آپ، ۹۰هزار میلیارد تومان فروش داشته اند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، سورنا ستاری بامداد امروز در «دومین جشنواره ملی فولاد ایران» با اشاره به اینکه وارد کردن خط تولید از خارج و ماشین آلات آن نیاز به دانشگاه ندارد و نام آن «صنعت» نیست، اظهار داشت: به این روند می توانیم «کارخانه» بگوییم که از آن محصول خارج می شود ولی نیاز به دانشگاه ندارد فقط چند تکنیسین می خواهد که اگر قطعه ای خراب شد، همان را وارد و تعویض کند.
وی اضافه کرد: اگر مقرر است میان دانشگاه و صنعت ارتباط برقرار شود، باید این کارخانه جمع آوری شود و قبل از آن هم باید تفکر آنرا جمع نماییم. وقتی درباره صنعت صحبت می نماییم باید خط تولید را در داخل راه اندازی نماییم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه محصول، حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و از پژوهش های دولتی، محصول بیرون نمی آید، گفت: دولت فقط می تواند زیرساخت پژوهش را فراهم آورد. تا زمانی که پول بخش خصوصی وارد پژوهش نشود، به محصول صنعتی دست نخواهیم یافت. ماهیت دولت ها این است که سرمایه گذاری دولت در پژوهش نتیجه نمی دهد.
ستاری تصریح کرد: بهترین شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها هستند. از هیچ دانشگاهی، واکسن و دارو بیرون نمی آید بلکه شرکت ها آنرا می سازند. دانشگاه فقط محلی برای انجام پژوهش ها و تولید دانش است ضمن اینکه دانشگاه های ما هم به این نتیجه رسیده اند که با پول دولت، سقف آرزوهایشان محدود است مثل ما کارمندان دولت که سقف آرزوهایمان کوتاه است و باید درآمد خودرا از محل پژوهش به دست بیاوریم؛ سرمایه گذاری را هم باید بخش خصوصی انجام دهد نه دولت.
وی با تاکید بر اینکه ۴۸۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که سال قبل ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند، اظهار داشت: ۱۱۰ سال فروش نفت در کشور به ما یاد داد که همه چیز حتی دانش و تکنولوژی نیز خریدنی است درحالی که این اشتباه بزرگی است چون تکنولوژی یاد گرفتنی است. با پول مُفت و بچه پولداری فروش نفت، بنزسوار شده ایم؛ دیگر نمی توان به این روند ادامه داد اما دیر به این نتیجه رسیده ایم چونکه ۶۰۰۰ سال فرهنگ کارآفرینی را از بین برده ایم.
ستاری با اشاره به تحریم های صنعت فولاد اظهار داشت: برای خود من هم مایه شرمندگی است که به سبب قطعاتی مانند کُک یا کُک سوزنی تحریم می شویم؛ این نشان میدهد در جاهایی ضعف داشته ایم بنا بر این است که سیستم وارداتی فعالی داریم ولی ساختار صادراتی ضعیفی به وجود آمده است.
به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، هم اکنون توانسته ایم تمام کاتالیست های صنعت نفت و گاز را در داخل تولید نماییم.

منبع: