فناوری در آینه انقلاب-۴ توقف واردات با تولید داروهای ایرانی

به گزارش ربات کشاورز دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه رتبه ایران از لحاظ تولید مقالات در داروسازی، هشتم است، اظهار داشت: تولید این داروها طی یک سال اخیر جلوی واردات یک میلیارد دلاری دارو را گرفته است.

دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با خبرنگار مهر درباب پیشرفت تولید دارو در کشور پس از انقلاب به خبرنگار مهر اظهار داشت: ایران تا یک دهه قبل وارد کننده داروهای زیستی بود که پس از کوشش های پژوهشگران توانستیم در تولید داروهای زیستی به خودکفایی برسیم.
به گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری آمارنامه دارویی نشان میدهد از ۲۲ داروی تولید شده یک میلیارد دلار واردات داشتیم اما با تولیدی که توسط شرکت های دانش بنیان صورت گرفت فعلاً واردات یک میلیارد دلاری متوقف شده است.
وی با تاکید بر اینکه ما موفق شدیم صنعت داروسازی زیستی را به خارج از کشور ببریم، اشاره کرد: برخی داروهای زیستی که توسط پژوهشگران شرکت های دانش بنیان تولید شده به روسیه و چندین کشور دیگر صادر شده است؛ در اصل این محصولات جایگزین نمونه های امریکایی و اروپایی شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری افزود: این کاملاً مشهود است که داروی تولیدی ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار بوده برای اینکه صادر شده و جای محصول امریکایی را گرفته است. اگر کیفیت آن بالا نبود جای محصول امریکایی را نمی گرفت.
قانعی اشاره کرد: در واقع محصولی که تولید شده رقابتی بود؛ می بینیم که روسیه جز ابر قدرت هاست و وقتی به این کشورها دارو صادر می نماییم یعنی سرعت پیشرفت کشور بالا بوده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: تابحال ۲۲ داروی زیستی به تولید رسیده در بازار کشور پخش شده و صادرات هم داشته اند.
وی درباب رتبه بندی و جایگاه ایران از منظر داروسازی اظهار داشت: رتبه ایران از لحاظ تولید مقالات در داروسازی، هشتم است که این رتبه بالایی در این عرصه محسوب می شود.
قانعی اضافه کرد: پیش از انقلاب ما حرفی در حوزه داروسازی برای گفتن نداشتیم و رتبه ای هم به خود اختصاص ندادیم اما پیشرفت اصلی علم داروسازی در دهه اخیر بوده که حالا در جایگاه خوبی هم هستیم.

منبع: