حفاظت از فناوری نانوزیست سنسور با ثبت پتنت بین المللی

به گزارش ربات کشاورز یکی از شرکت های فعال در حوزه ساخت زیست سنسور، در حال ثبت پتنت مربوط به استفاده از گرافن در ساخت زیست سنسور است. مقرر است این پتنت به صورتی ثبت گردد که مالکیت فکری آن در کشورهای مختلف حفظ شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، زیست حسگرها در صنعت پزشکی برای بهینه سازی مراقبت از بیماران و رهگیری سریع بیماری ها استفاده می شوند. این شرکت در حال توسعه فناوری منحصربه فردی است که در آن از گرافن برای تولید سنسور زیستی استفاده می شود. با توسعه این فناوری، شرکت به دنبال ایجاد مشارکت با شرکت های زیست فناوری بزرگ است.
PCT به این شرکت اجازه می دهد تا تصمیم بگیرد که در کدام کشورها از مالکیت فکری این پتنت محافظت گردد و با این وجود، حمایت بین المللی از این پتنت می تواند تا ۲۰ سال صورت گیرد.
محمد جوکار، مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: درخواست ثبت پتنت بین المللی نخستین گام در راه تجاری سازی فناوری زیست سنسورهای گرافنی است.
وی اعتقاد دارد که این فناوری پتانسیل ایجاد تحول در حوزه پزشکی را دارا است. سنسورهای زیستی در آزمایش های پزشکی برای تشخیص بیماری استفاده می شوند و با استفاده از آنها می توان زمان انتظار برای تعیین بیماری را کم کرد.
مواد و فرایند استفاده شده برای ساخت این زیست سنسور ارزان بوده و این موضوع، مزیتی در بازار زیست سنسورهای چاپی است. این حسگرها خواص الکتروشیمیایی مناسبی داشته که این مورد برای فناوری زیست سنسوری الزامی اساسی است. یک زیست سنسور کاربردی احتیاج به اندازه گیری زیست مولکول ها در سطح گرافن دارد. گرافن روی سطح الکترود الگودهی و چاپ می شود. این الکترودها را می توان روی زیرلایه های مختلف چاپ کرد و از آن برای ساخت محصولات شفاف و انعطاف پذیر استفاده نمود.
این شرکت می خواهد تا با یافتن شرکا تجاری مناسب، مبادرت به تجاری سازی این حسگرها کند. محصولاتی که با استفاده از این تکنولوژی تولید می شوند را می توان در بخش تشخیص بیماری استفاده نمود.