درباره ی سئو و بک لینک فالو

برای اینکه تشخیص دهید بک لینک نوفالو هست، کافیست در ادامه مطلب با ما همراه باشید. بک لینک یکی از شاخصه های مهم سئو است.

در این مقاله آموزشی به تفاوت بک لینک فالو و بک لینک نوفالو و نحوه تشخیص فالو یا نوفالو بودن بک لینک و تاثیر این دو نوع بک لینک در سئو می پردازیم.
 

بکلینک فالو

برای بهتر متوجه شدن تفاوت بین بک لینک فالو و نوفالو، باید پیش زمینه ای درباره نحوه ی عملکرد بک لینک در حوزه سئو داشته باشیم. هنگامی که به یک صفحه از سایت، لینک داده می شود، که هایپرلینک (hyperlink) یا پیوند به آدرس آن صفحه اشاره می کند، این صفحه بهبود کوچکی در سئو بدست می آورد. هر بک لینک را یک امتیاز فرض کنید، و هرچه بک لینک بیشتر بگیرید امتیاز بیشتر کسب می کنید. امتیاز بیشتر هم برابر است با برنده شدن.
گوگل به این امتیازها توجه می کند، و بصورت مداوم توسط رباتهایش سایتها را رصد می کند که چه تعداد بک لینک و از چه سایتهایی دارند. گوگل اینطور تصور می کند که اگر افراد زیادی به یک صفحه لینک داده اند، آن صفحه باید واقعا خوب باشد! پس من هم باید در موتور جستجو باید اولویت بالاتری به آن صفحه نسبت به سایر افراد با موضوع مشابه بدهم تا بتوانم بهترین صفحات را به راحتی به کاربران موتور جستجو ارائه دهم.
گوگل برای اندازه گیری امتیاز لینکها واحد محاسبه ای به نام پیج رنک (Page Rank) ایجاد کرد. بسیاری از سئوکارها از امتیاز لینکها به عنوان لینک جویس (Link Juice) یاد می کنند. جریان لینک جویس از سمت سایتهای مبداء به سایت مقصد از طریق هایپرلینک جریان می یابد. هرچه سایتهای مبدا معتبرتر باشند، لینک جویس بیشتر به سایت مقصد که از سایتهای مبدا بک لینک گرفته افزایش می یابد. برای مثال گرفتن بک لینک از سایت نیویورک تایمز یا بی بی سی طلای ناب است. یا سایتهایی که فعالیت روزانه دارند، لینک خروجی کمی دارند، و هم زبان سایت شما و در مرحله بعد هم صنف سایت شما هستند بیشترین لینک جویس را به سایت شما هدایت می کنند.
 
حالا می توانیم لینک فالو را تعریف کنیم. بک لینک فالو ، لینکی است که بعنوان امتیاز شمرده می شود، لینک جویس سئو را افزایش می دهد، و پیج رنک سایت شما را ارتقا می دهد، و در نتیجه به سایت شما کمک می کند که در نتایج جستجوی گوگل نتیجه بهتری بگیرید.
 
البته، بعدا توسط تعدادی کارشناسان گوگل اعلام شد که پیج رنک منقضی شده است. اما برای درک بهتر مفهوم بک لینک و انتقال امتیاز آن به سایت مقصد، بهتر بود مفهوم آنرا بدانید.
 

بکلینک نوفالو

بکلینک نوفالو به این معنی است که سایت مبدا به موتورهای جستجو می گوید من این سایت را دنبال نمی کنم، بنابراین امتیاز لینک جویس به سایت مقصد منتقل نمی کند و پیج رنک آنرا ارتقا نمی دهد. تگ یا برچسب nofollow در واقع یک علامت است که به گوگل یا سایر موتورهای جستجو می گوید: این را حساب نکنید. اما از لحاظ منطقی چرا باید کسی چنین کاری بکند؟ به یک سایت لینک دهد و به موتورهای جستجو بگوید این را حساب نکنید؟! یک دلیل برای چنین کاری اینست که لینک داده شده فقط برای رعایت حقوق مالکیت معنوی باشد و بس. دلیل دیگر برای دادن بک لینک نوفالو، جلوگیری از اسپم است. تعدادی افراد برای گرفتن بک لینک زیر مطالب دیگران (در سایتها و وبلاگها) کامنت می گذارند و در آن لینک سایت خود را قرار می دهند تا اعتبار سایت خود را از این روش افزایش دهند. بنابراین مالکین وبلاگها و سایتها اینگونه لینکها را نوفالو می کنند تا باعث جریمه شدن سایت خود نشوند و یا وبلاگشان تبدیل به یک مزرعه لینک (لینک فارم) نشود. یکی از مهم ترین سایتها که اینگونه و کاربر محور است ویکی پدیاست که بسیاری می کوشند آدرس سایت خود را در مراجع مطالب ویکی پدیا بعنوان مرجع بگنجانند و از این طریق لینک جویس بگیرند. ویکی پدیا هم برای مقابله با این اسپمینگ، لینکهای خروجی خود را نوفالو نموده است.
اما شاید بپرسید بک لینک نوفالو کاملا بی ارزش است؟ در پاسخ می توان گفت از لحاظ سئو و رباتهای گوگل بله بی ارزشند، اما اگر همین بک لینکهای نوفالو در سایتهای واقعا مرتبط و فعال (نه وبلاگهای بی ربط و مزرعه لینک) قرار داده شوند می توانند تعدادی ترافیک به سایت شما منتقل کنند که از این لحاظ کمی ارزش می یابند.
 

نحوه تشخیص بک لینک فالو از نوفالو

 
برای اینکه تشخیص دهید بک لینک نوفالو هست، کافیست در سورس سایت مبدا، هایپرلینک (a) را بررسی کنید که تگ rel در آن وجود دارد یا خیر. اگر اصلا تگ rel نداشت، بصورت پیشفرض فالو محسوب می شود. اما اگر تگ rel داشت و مقدار این تگ nofollow بود طبیعتا بک لینک مذکور نوفالو است.
 
<a href=”https://www.linkbegir.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a>
 
روش دیدن سورس صفحه در هر مرورگری تا حدودی متفاوت است، در مرورگر گوگل کروم، کافیست روی بک لینک مورد نظر کلیک راست کنید، و گزینه ی inspect را کلیک کنید. به این ترتیب می توانید سورس هایپرلینک مورد نظر را ببینید تا بررسی کنید تگ rel دارد یا خیر و اگر دارد مقدار آن nofollow هست یا نه. 
جالب است بدانید، تگ rel می تواند مقادیر دیگری نیز بگیرد که فقط و فقط nofollow بودن ارزش آنرا برای موتورهای جستجو می کاهد. بعنوان مثال یکی از مقادیری که می تواند در تگ rel قرار گیرد publisher است. این مقدار معمولا برای لینک به صفحه ی منتشر کننده ی مطلب قرار داده می شود.
 
سایت لینک بگیر دات کام، مرجع خرید بک لینک فالو در سایتهای فعال و معتبر ایرانی است که با رعایت سایر اصول سئو و تولید محتوای خوب و مداوم در کنار خرید بک لینک ، می توانید به سرعت در گوگل اوج بگیرید و رقبایتات را پشت سر بگذارید.