یک مقام مسئول ؛ ورود دانشگاه آزاد به ساخت دارو و کیت کرونا

به گزارش ربات کشاورز مدیرکل تجاری سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد از طرح محققان این دانشگاه برای ساخت داروی کرونا اطلاع داد و اظهار داشت: آزمایش اولیه و تست حیوانی برخی طرحها مثبت بوده است.

سید محمد جواد صدری مهر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره فعالیتهای فناورانه واحدهای دانشگاه آزاد در مورد مقابله و درمان ویروس کرونا، اظهار داشت: به منظور بررسی و ارزیابی طرح های ارجاعی در مورد پیشگیری و مقابله با کرونا، کمیته ای متشکل از اعضای هیات علمی شاخص دانشگاه تشکیل و اولین جلسه این کمیته ۲۰ اسفندماه برگزار گردید.
مدیرکل تجاری سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه بالای ۱۰۰ طرح از استانهای مختلف به این کمیته ارجاع داده شده است، اضافه کرد: به منظور سرعت بخشی در ارزیابی ها، جلسات کمیته به صورت روزانه از راه ویدئو کنفرانس برگزار می گردد و در نهایت طرح هایی که مورد موافقت قرار می گیرد، بلافاصله از جانب دانشگاه حمایت می شود.
صدری مهر با تاکید بر اینکه سیاستگذاری و اولویت دانشگاه، شکستن زنجیره انتقال کرونا و پیشگیری از گسترش اپیدمی آن است، تصریح کرد: یکی از طرح های تایید شده و مورد حمایت دانشگاه، جعبه های استریل برای از بین بردن ویروس می باشد که می تواند در کسب و کارهای مختلف، در مغازه و حتی منازل کاربرد داشته باشد. طرح دیگر، تبدیل سطوح تماسی به غیرتماسی مثل دستگیره هاست که همچون طرح های موفقِ فناورانه واحد استان اصفهان بوده که به تصویب این کمیته رسیده است.
وی با بیان این مطلب که در حوزه کیت های تشخیصی کرونا، بیشتر از ۸ طرح موفق از واحدهای استان اصفهان، تهران، شیراز، البرز و همدان به کمیته ارزیابی دانشگاه عرضه شده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون بعضی از این کیت ها در استان های مختلف به مرحله تولید انبوه رسیده و در بیمارستان های استان ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ در چنین شرایطی که فناوران دانشگاه ها مبادرت به تولید کیت های تشخیص کرده اند، می توان ادعا کرد که دیگر نیازی به واردات کیت از خارج از کشور نخواهیم داشت.
مدیرکل تجاری سازی و پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اولویت دوم دانشگاه آزاد را درمان ویروس کرونا عنوان نمود و اظهار داشت: در همین راستا، برخی استان ها طرح های خویش را در زمینه ساخت دارو برای درمان این ویروس عرضه کرده اند که نمونه های اولیه و تست های حیوانی بعضی از این طرح ها انجام شده و مثبت بوده است.
صدری مهر با اشاره به اینکه نتایج پژوهش های اولیه این طرح ها را به وزارت بهداشت عرضه کرده ایم تا مجوز کمیته اخلاق را برای ادامه کار و انجام تست بالینی بگیریم، اظهار داشت: تایید این طرح ها توسط کمیته ملی اخلاق معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دریافت مجوز و رسیدن به مرحله تولید انبوه آن ۴-۵ ماه به طول می انجامد. محققان دانشگاه آزاد برای ساخت داروی درمان کرونا، از شیوه هایی استفاده کردند که در دنیا استفاده نمی گردد و به شکلی به یک نوآوری و خلاقیت در ساخت این دارو دست یافته اند.