مسئول آزمایشگاه تشخیص کرونای رویان بیان کرد نتایج سمینارهای مشترک با پزشکان چینی

ربات کشاورز: مسئول آزمایشگاه تشخیص کرونای رویان از آزمایش روزانه ۷۰ تا ۸۰ تست تشخیصی کرونا در رویان آگاهی داد و برخی نتایج سمینارهای مشترک با پزشکان چینی درباره کووید-۱۹ را بیان کرد.
دکتر مهدی توتونچی در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که ظرفیت آزمایشگاه تشخیص کرونا ۲۰۰ نمونه در روز است اظهار داشت: هم اکنون روزانه ۷۰ الی ۸۰ نمونه تشخیصی کرونا در این مرکز آزمایش می شود.
وی درباره سمینارهای پژوهشگاه رویان با متخصصان چینی پیرامون کووید-۱۹ اظهار داشت: از نخستین روزهایی که اپیدمی وارد کشور شد گروهی از پژوهشگران رویان بطور داوطلبانه افرادی را در کنار یکدیگر گردآوردند که هم در حوزه تشخیص با یکدیگر همکاری کنند و هم فرصتی ایجاد شود که متخصصان ایرانی با متخصصان چینی در بیمارستان ونژو چین ارتباط برقرار کنند تا از تجربیات پزشکان چینی درباب مقابله با کووید-۱۹ استفاده گردد.
توتونچی اضافه کرد: مجموعه ی وبینارهایی که میان پزشکانی که تجربه مستقیم از مواجهه با بیمار دارای کووید-۱۹ را در چین داشتند و پزشکان ایرانی که در مسیح دانشوری درگیر کووید-۱۹ بودند و متخصصانی از دانشگاه علوم پزشکی فسا که هنوز بیمار کووید-۱۹ نداشتند اجرا شد. حاصل این وبینارها بر روی سربرگ دانشگاه علوم پزشکی ونژو و در نیمه ی اسفند ماه که خیلی از بیمارستان ها هنوز درگیر کووید-۱۹ نبودند، منتشر گردید.
بنا بر مطالب انتشار یافته از طرف پژوهشگران رویان و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی فسا، پزشکان ایرانی درباره مباحثی همچون تاثیرات هوارسانی غیر تهاجمی(NIV)، مراقبت های ویژه پزشکی، خاصیت های کووید-۱۹، داروی فاویپیراویر، تعویض پلاسما، سی تی اسکن بیماران دارای کووید ۱۹ از متخصصان چینی پرسیدند و آنها هم در ادامه درباره برخی خاصیت های کووید۱۹ چنین گفتند: خاصیت منحصر به فرد دیگری که در کرونا ویروس جدید در مقایسه با آنفولانزا وجود دارد این است که بیماران کووید۱۹ تنش معده (تنش شکمی=Belly tension) دارند.
به قول این متخصصان چینی، سطح اکسیژن پایین، بارزترین خاصیت کرونا ویروس می باشد. در بیشتر شرایط دیگر میزان اکسیژن پایین معمولا با tachycardia (تند تپشی)همراه است. با این وجود، در بعضی از بیماران مبتلا به کرونا ویروس، با وجود اکسیژن کم، ضربان قلب در محدوده طبیعی است.(ویروس ممکنست بر قلب تاثیر بگذارد.)
در بخش دیگری از این وبینارها که از طرف پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام شد مباحثی درباره دستورالعمل های ضدعفونی کردن اشیا و محیط عنوان شد.
پزشکان چینی در پاسخ به پرسشی درباره خاصیت ضدعفونی کنندگی بخار هیدروژن پراکسید گفتند: در ضد عفونی کردن کووید-۱۹ پراکسید هیدروژن عموما در هوا پخش می شود. افرادی که آنرا اسپری می کنند، می بایست از سطح سه ایمنی استفاده کنند. (کلاه جراحی یکبار مصرف، یونیفرم کار، دستکش های لاتکس یک بار مصرف، ماسک محافظت کننده پزشکی N۹۵، دستگاه تنفسی تمام صورت و یا دستگاه تنفس کننده هوا). تمام پنجره ها باید به مدت یک ساعت بعد از اسپری کردن هیدروژن پراکسید جهت تهویه باز باشند و پرسنل فقط بعد از از بین رفتن این ماده بطور کامل می توانند وارد عمل شوند که میزان لطمه به دستگاه تنفسی و غشاهای مخاطی کمتر شود.
متخصصان چینی در ادامه به بیان دستورالعمل هایی برای ضدعفونی بخش های ایزوله بیماران دارای کووید۱۹ پرداختند. آنها معتقدند هوا (فضا) نباید در شرایطی که انسان ها حضور دارند ضدعفونی شود. علاوه بر آن، ضدعفونی کننده های حاوی کلر با غلظت بالا (۱۰۰۰mg\lit) نباید بعنوان ضدعفونی کننده جهت پیشگیری استفاده گردد.
به قول مسئول آزمایشگاه تشخیص کرونای رویان، در بخش دیگری از این وبینار به مواردی همچون درد قفسه سینه بعد از بهبودی در بیماران دارای کووید۱۹ و راهنمای استفاده از ماسک و لباس های محافظت کننده پرسنل حوزه درمان و سایر مردم در بخش های بستری در کووید ۱۹ اشاره شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در آخر درباره طرح های پژوهشی رویان درباب کووید-۱۹ اظهار داشت: برخی طرح ها در رویان، هم در حوزه تشخیص، هم در حوزه توالی یابی ژنوم این ویروس و هم در حوزه درمان با استفاده از سلول های بنیادی مصوب شده و در حال پیگیری است.

منبع: