دکتر طیبی مطرح کرد از تولید ۵۰۰۰ دست لباس ایزوله و سه میلیون ماسک تا کیت تشخیص کرونا

به گزارش ربات کشاورز رئیس جهاددانشگاهی آخرین اقدامات و دستاوردهای این نهاد را برای مقابله با شیوع کرونا در حوزه های مختلف استانی و ملی بیان کرد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی درباره ی آخرین دستاوردها و اقدامات جهاددانشگاهی در مبارزه با شیوع کرونا، اظهار داشت: از زمانی که در چین بحث این ویروس عنوان شد و این احتمال داده می شد این بیماری به ایران و سایر کشورها سرایت کند، روش های تشخیص بیماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. بلافاصله بعد از آنکه اعلام گردید در ایران هم این بیماری شیوع پیدا کرده است، این روند سرعت گرفت و جهاد دانشگاهی هم وارد خط مقدم مبارزه با این ویروس شد.
وی با اشاره به تمرکز جهاد دانشگاهی بر روی ساخت کیت تشخیص کرونا، اظهار داشت: با همت و تلاش پژوهشگران سرطان معتمد جهاددانشگاهی، کیت تشخیص مولکولی کووید ـ ۱۹ با نام تجاری COVIMED با استفاده از فناوری های روزآمد، طراحی و تولید شد و بعد از آن هم به پژوهشگاه پاستور برای تست نهایی ارسال شد که خوشبختانه آنجا هم این کیت مورد تایید قرار گرفت.

طیبی اضافه کرد: تابحال ۱۱۰ عدد کیت برای ۱۱ هزار نمونه گیری، تحویل مراکز تشخیص کرونا شده است.

آزمایشگاه های تشخیص کووید ـ ۱۹ جهاددانشگاهی
رییس جهاد دانشگاهی با تشریح خدمات آزمایشگاه های جهاد دانشگاهی برای تشخیص ویروس کرونا، اظهار نمود: به منظور استفاده از ظرفیت های این نهاد در شرایط خاص کشور در زمینه ی شیوع بیماری ویروسی کووید ـ ۱۹، هماهنگی لازم بین دفتر تخصصی علوم پزشکی این نهاد با آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت صورت گرفته است تا از امکانات موجود جهاددانشگاهی در این حوزه استفاده گردد.
وی افزود: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در این حوزه از ۲ فروردین تا امروز (۲۰ فروردین)، ۳۰۰ نمونه ی گرفته شده از بیمارستان ها و آزمایشگاه ها را پاسخ داده است و به صورت میانگین روزانه ۷۰ تا ۸۰ نمونه را آزمایش می کند؛ نمونه گیری حضوری در این پژوهشگاه انجام نمی گیرد.
دکتر طیبی افزود: پژوهشگاه ابن سینای این نهاد تست غیرحضوری و جهاددانشگاهی خراسان رضوی هم آزمایش تشخیص کرونا را از این هفته آغاز کرده اند و جهاددانشگاهی خراسان رضوی تنها مرکز نمونه گیری حضوری در استان است؛ هم چنین پژوهشکده ی سرطان معتمد این نهاد، دیگر واحد سازمانی جهاددانشگاهی است که این فرایند را الان شروع کرده است.

تولید ملزومات بهداشتی مقابله با شیوع کرونا
رییس جهاد دانشگاهی در ادامه ی تشریح فعالیتهای این نهاد، اظهار داشت: جهاددانشگاهی مصمم است که با ظرفیت سنجی و شناسایی امکانات و نیازها، روند رو به توسعه ای را در تولید محصولات مورد نیاز مبارزه با کرونا در بخش های مختلف ایجاد کند.
وی خدمات جهاد دانشگاهی را در زمینه ی تولید ژل و محلول ضدعفونی کننده، این گونه تشریح کرد: تابحال پژوهشکده ی توسعه ی صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی، ۵ تُن محلول ژل ضدعفونی کننده، واحد خوزستان این نهاد ۱۶ هزار لیتر از این ژل و پژوهشکده ی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، یک تُن از این مواد را تولید کرده اند و ظرفیت بسیار وسیع تری برای هرکدام از این واحدهای سازمانی در صورت تأمین الکل مورد نیاز وجود دارد.
طیبی در ارتباط با تأمین لباس ایزوله برای بیمارستان ها هم توضیح داد: واحد صنعتی امیرکبیر جهاددانشگاهی تا امروز ۵۰۰۰ دست لباس ایزوله را برای بیمارستان های طالقانی، بقیه الله(عج)، شهید مدرس، طرفه، امام خمینی(ره) تهران، اورژانس کشوری و برخی از بیمارستان های شهرستان بم تولید کرده است و ظرفیت تولید روزانه تا ۴۰۰ دست از این لباس ها را هم دارا است.

طرح مشاغل خانگی در خط مقدم مقابله با کرونا
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبت های خود، بیان نمود: طرح ملی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با رویکرد مشاغل خانگی با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اجرای سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی در ۲۴ استان کشور انجام می شود.
وی افزود: زنان در این طرح به منظور کمک به شبکه ی بهداشت و درمان کشور، تولید محصولات خویش را به سمت ملزومات پزشکی یکبار مصرف مانند ماسک، گان و لباس ایزوله ی ضدویروس سوق داده اند.

طیبی اضافه کرد: تا امروز حدود ۳ میلیون ماسک با تولید روزانه ۱۲۰ هزار عدد و ۹۰ هزار دست گان برای کمک به عدم شیوع کرونا در این طرح ملی تولید شده و ظرفیت فراوانی برای تولیدات بیشتر در این حوزه وجود دارد.

خدمات شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری
رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در دو پارک علم و فناوری این نهاد، تشریح کرد: تا امروز ۸ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه، وظیفه ی تولید اقلام و وسایل مورد نیاز در مورد بیماری کرونا را برعهده داشته اند؛ همچون تولیدات این شرکت ها جهت استفاده ی استان، تولید ۳۰۰ تن ژل و محلول ضد عفونی دست و سطح، ۳۳ هزار ماسک ساده، ۲۰ هزار ماسک N۹۵، ۳۰ هزار شیلد حفاظتی همگی به صورت روزانه بوده است؛ هم چنین اخیرا ۳ دستگاه تولید پارچه ی نانو برای ماسک N۹۵ در این پارک علم و فناوری ساخته شده است.
وی افزود: حدود ۱۵ شرکت دانش بنیان هم در پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی، مشغول تولید مواد ضدعفونی کننده ی الکلی و غیرالکلی شامل ژل ضدعفونی کننده و مواد ضدعفونی کننده ی دست، تولید تجهیزات آزمایشگاهی مانند تب سنج، ساخت دستگاه تولید آب ازون هستند و تولید ماسک و گان بهداشتی هستند.
طیبی با اشاره به ساخت دستگاه تب سنج توسط سازمان جهاددانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، اظهار داشت: دستگاه ترمومتر روی گیت های ورودی برای کنترل دمای بدن و تشخیص احتمالی کرونا توسط پژوهشگران این سازمان طراحی و ساخته شد؛ تابحال ۲۰ دستگاه از این محصول تولید و تحویل مسئولان فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و نیروی انتظامی شده است و ظرفیت تولید تا ۵۰ دستگاه در ماه برپایه سفارش سازمان ها وجود دارد.

سامانه های خدماتی و عرضه ی محصولات
رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که این نهاد چند سامانه ی عرضه ی خدمات و محصولات هم در زمینه ی مقابله با شیوع کرونا بوجود آورده است، افزود: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با مشارکت جهاد دانشگاهی تلاش کردند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، علاوه بر بسترسازی لازم برای تولید ماسک، گان و مواد ضدعفونی کننده، امکان خرید محصولات و دریافت خدمات از سامانه های معتبر و دارای مجوز اینترنتی تحت پوشش سامانه www.ohop.ir را فراهم آوردند.

وی افزود: این فعالیت در هشت رسته همچون مواد غذایی با ۷۵ فروشگاه، پوشاک با ۶۴، کیف و کفش با ۵۶، خدمات با ۱۷۳، صنایع دستی با ۶۶ و مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده با ۵۰ فروشگاه انجام می شود.
طیبی اضافه کرد: تابحال ۴۸۳ فروشگاه مجوزدار، زیرمجموعه ی این سامانه هستند و از ۱۶ فروردین به صورت رسمی شروع به کار کرده و ظرفیت اضافه شدن رسته ها و تولیدات بیشتری را هم دارا است.
رییس جهاد دانشگاهی بیان نمود: «سامانه ی ۱۲۳ کرونا» ـ ۱۲۳corona.com ـ نیزاز سوی اتاق فکر کارشناسی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به نیاز مراقبت از راه دور، مشاوره، خودمراقبتی و پایش بیماران دارای علائم خفیف و موارد مشکوک یا بدون علامت کرونا در منزل توسط پزشکان و مراقبان سلامت به راه افتاده است.
وی اضافه کرد: ۱۰۰ تا ۱۵۰ پزشک، ۱۰۰ مشاور روان شناس روان پزشک، حدود ۶ تیم ارائه ی خدمات ضدعفونی و گندزدایی اماکن از امکانات این سامانه برای خدمات رسانی به مردم به حساب می آید و تابحال ۱۰۰۰ نفر برای خودمراقبتی و خودارزیابی، ۱۵۰ تا ۲۰۰ برای مشاوره و ۳۰۰ نفر بهره مند از خدمات ضدعفونی و گندزدایی اماکن به این سامانه مراجعه نموده اند و از خدمات آن بهره برده اند.
طیبی با اشاره به فعالیت دو سامانه ی سامانه ی دیگر جهاددانشگاهی در استان ایلام و قزوین، اظهار نمود: سامانه ی جهاددانشگاهی ایلام به آدرس اینترنتی www.tashahr.ir، وظیفه ی فروش و نظارت بر اقلام بهداشتی استان را برعهده دارد. اقلام بهداشتی حوزه ی نظارتی در ۱۸ داروخانه ی استان به این سامانه وصل اند و هم اکنون ماسک، دستکش، پد، محلول ضدعفونی کننده و الکل هم از راه این سامانه به فروش می رسد؛ تا به امروز ۵ هزار خانواده از آن خرید کرده اند.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: جهاددانشگاهی قزوین هم با همکاری یک شرکت دانش بنیان، بسته بندی و توزیع اقلام بهداشتی را عملیاتی می کند. محصولات در سایتstmb.ir به صورت مجانی برای مشتری ارسال و هم اکنون روزانه ۱۰۰۰ بسته ی اقلام بهداشتی در سطح شهر قزوین توزیع می شود و این فعالیت، ظرفیت توزیع بیشتر از ۴۰۰۰ بسته در روز را دارد؛ تابحال حدود ۱۵ هزار بسته ی اقلام بهداشتی از راه آن به فروش رفته است.

آموزش جهاددانشگاهی در روزهای کرونا
وی در بخش دیگری از خدمات جهاددانشگاهی در این شرایط ویژه، بیان نمود: معاونت آموزشی جهاددانشگاهی به دنبال شرایط اضطراری ناشی از ویروس کرونا، مبادرت به برگزاری دوره های آموزشی از راه دور (آموزش الکترونیکی) برای مخاطبان و فراگیران به منظور کمک به پویش در خانه بمانیم کرده است.
دکتر طیبی اضافه کرد: عرضه ی آموزش آنلاین از ۱۶ فروردین در تمام موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها به ۵۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دروس نظری امکان پذیر شده است؛ در آموزش های کوتاه مدت و تخصصی، ۳۰ درصد بستر این آموزش ها هم فراهم است.

ارائه ی آخرین یافته ها درباره ی کووید ـ ۱۹
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به ظرفیت گسترده ی علمی ـ تحقیقاتی این نهاد، اظهار داشت: این نهاد با استفاده از توان مجموعه های علمی ـ تحقیقاتی خود مانند پژوهشکده علوم بهداشتی مبادرت به انتشار آخرین یافته ها و نظریات کارشناسان در ارتباط با ویروس کرونا کرده است.
وی اضافه کرد: با راه اندازی صفحه ی ویژه ی اطلاع رسانی ویروس کرونا در SID (زیردامنه ی Corona.sid.ir)، اطلاع از نویسندگان و آخرین مقالات منتشرشده با این موضوع، روند سالانه ی انتشار مقالات و روند روزانه ی آن، مطرح ترین نشریات علمی و پرکاربردترین کلیدواژه ها در این سایت قابل مشاهده می باشد.
طیبی افزود: مشارکت فعال متخصصان پژوهشکده ی علوم بهداشتی جهاددانشگاهی هم برای انتشار آخرین اخبار و مطالب علمی و آموزشی در شبکه های مجازی، پاسخ گویی به سوالات واحدها و جهادگران در این خصوص و برنامه ریزی برای تولید پروتکل های بهداشتی، بخش دیگری از فعالیتهای علمی ـ تحقیقاتی جهاددانشگاهی است.

اقدامات فرهنگی در مقابله با انتشار ویروس کرونا
بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در بخش پایانی صحبت های خود، اظهار نمود: به دنبال شیوع کرونا که به تعطیلی دانشگاه ها در سرتاسر کشور انجامید، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برای مقابله با این ویروس و مسایل فرهنگی و اجتماعی در رابطه با آن، مجموعه ای از اقدامات فرهنگی را دستور کار خویش قرار داد.
وی افزود: راه اندازی پویش های دانشجویی ـ فرهنگی، برگزاری مسابقه های مجازی، انتشار دیدگاه صاحب نظران، انتشار و تولید مجموعه های آموزشی، بهداشتی و اجتماعی، تولیدات خبری ـ رسانه ای و نظرسنجی های مورد نیاز دستگاه های تصمیم گیر، بخشی از اقدامات قابل توجه فرهنگی جهاددانشگاهی است.