در یک شرکت دانش بنیان محقق شد؛ تولید شیرهای اطمینان برای جلوگیری از آتش سوزی در پالایشگاهها

ربات کشاورز: یک شرکت دانش بنیان با تکیه به توان و تخصص نیروی انسانی خود موفق به بومی سازی شیرهای اطمینان شده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری، «شیرهای اطمینان» محصولی اساسی برای کنترل خطر در پالایشگاه ها محسوب می شوند. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با این محصول حفاظت خطوط انتقال و مخازن تحت فشار را تامین می کنند. تا چند سال پیش ایران وارد کننده این محصول بود اما حالا شرکت های دانش بنیان همچون سایر اقلام تحریمی دانش فنی این محصول را نیز بومی کردند.
محمد حسن زرنوش مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده شیرهای اطمینان اظهار داشت: محصول دانش بنیانی که تولید می نماییم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به کار می آید. البته کاربردهای آن محدود به این حوزه نیست. بعد از دو سال فعالیت تحقیقاتی و ۱ سال تست میدانی موفق به ساخت و دستیابی به دانش تولید آن در کشور شدیم.
وی افزود: «شیرهای اطمینان» محصول دانش بنیان و استراتژیکی است که تولید آنرا انجام می دهیم. محصولی تحریمی که تولید آن نیاز به فناوری پیشرفته دارد و الان با دانش بومی در کشور تولید می شود. این شیرها ۱۵ تا ۲۰ قطعه راهبردی دارند که طراحی و ساخت آنها را انجام می دهیم.
زرنوش بیان کرد: تابحال ۱۰ هزار عدد از این تجهیزات به فروش رفته است و اگر بطور میانگین قیمت هر شیر اطمینان را ۳ هزار دلار محاسبه نماییم در این صورت ۳۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری شده است.
وی در ادامه درباره اهمیت این محصول اظهار داشت: این محصول در تاسیسات و مخازن نفتی مانع از نشت ناشی از افزایش فشار می شود و از خطر آتش سوزی جلوگیری می کند. پس خطوط انتقال یا مخازن تحت فشار از انفجارهای احتمالی حفاظت می شوند.
زرنوش با اعلان اینکه مخازن تحت فشار موجود در صنایع نفت و گاز از خطر انفجار با این محصول مصون می مانند، اظهار داشت: در نقاط گوناگونی از پالایشگاه مجموعه های سیستم تخلیه فشار وجود دارد که با افزایش فشار بهر دلیلی این سیستم ها وارد عمل می شود و فشار را کنترل می کند.

منبع: