بر اساس پلاسما؛ سامانه کاهش ۷۵ درصدی آلودگی خودرو تولید شد

به گزارش ربات کشاورز محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت سیستمی شدند که می تواند میزان آلودگی خودرو ها را تا ۷۵ درصد کم کند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دود بوجود آمده ناشی از اگزوز خودرو ها سهم بسزایی در آلودگی هوای کلان شهرها همچون پایتخت ایفا می کند. حال تصور کنید دستگاهی به صرفه و موثر اختراع شود که میزان این آلودگی را تا ۷۵ درصد کم کند.
این اقدامی است که در یک شرکت دانش بنیان انجام شده است.
رسول یاراحمدی مدیر عامل این شرکت اظهار نمود: این دستگاه راکتور تصفیه گازهای خروجی با کمک پلاسما نام دارد که می تواند گازهای آلوده محیط را گرفته و با کمک پلاسما آنها را تصفیه کند. این دستگاه می تواند روی خودرو های سواری هم نصب شود و به شکل موثری آلودگی بوجود آمده توسط آنها را کم کند.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان اظهار داشت: یک شرکت فرانسوی نوعی از این دستگاه را ساخت که برای خودرو های گازوئیل سوز استفاده می شود، در ایران اما موفق شدیم که دستگاه مناسب برای خودرو های بنزین سوز را تولید نماییم.
یاراحمدی قیمت تمام شده این دستگاه را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام نمود و اضافه کرد: معتقدیم استفاده از این دستگاه صرفه اقتصادی دارد و با عنایت به این که به صورت مداوم در حال کار بر روی آن هستیم امکان دارد که قیمت آن در آینده هم کاهش پیدا کند. این دستگاه موفق شده از مرکز تحقیقات آلودگی هوا هم مجوز دریافت کند.
وی اضافه کرد: همکاران کلیدی مشارکت کننده در این طرح اکثراً عضو هیئت علمی و مدرس دانشگاه هستند و سال ها تجربه و اندوخته دانش خویش را به آزمایشگاه آوردند تا این ایده و فکر به محصولی کار آمد تبدیل گردد. در صورتیکه از این طرح حمایت صورت گیرد، اطمینان می دهیم که می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا ایفا کند.
به گفته وی، تولید دستگاهی برای تصفیه هوای محیط مراکز درمانی درگیر با کرونا نام پروژه دیگر این مجموعه است که می تواند از کادر درمان در مقابل هوای آلوده به ویروس کرونا به شکل موثری حمایت کند.