توسعه فناوری فیلم های گلخانه ای برای جذب بیشتر نور خورشید

ربات کشاورز: پژوهشگران بتازگی فیلم هایی را به بازار عرضه نموده اند که در گلخانه ها برای جذب بیشتر نور خورشید استفاده می شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، تمام طیف نور خورشید برای فتوسنتز قابل استفاده نیست و قسمتی از این طیف برای گیاهان مطلوب تر است. اخیرا فیلم حاوی نقاط کوانتومی به بازار عرضه شده است که در گلخانه ها به کار می رود. این فیلم بخش کم کاربرد نور خورشید را به طول موج هایی تبدیل می کند که برای فتوسنتز مطلوب تر است. بنابراین، گیاهان فتوسنتز بیشتری انجام داده و محصولات تولیدی گلخانه نیز افزایش می یابد.
شرکت یوبی کیودی (UbiQD) و نانوسیس (Nanosys) برای توسعه این فیلم های لومینسانس گلخانه ای با هم به توافق رسیدند.
این محصول که با نام UbiGro شناخته می شود در گلخانه ها و بالای گیاهان نصب می شود تا به گیاهان کمک نماید نور بیشتری را جذب کنند. این فیلم حاوی مواد فلورسانس است که طیف بهینه تری برای محصولات زراعی به وجود می آورد و بخش های کم مصرف نور خورشید را به طیف پراستفاده تر برای فتوسنتز تبدیل می کند.
طی دو سال گذشته، این فناوری توسط چند مرکز مختلف گلخانه ای مورد استفاده آزمایشی قرار گرفته است. این مشتریان از اروپا و آمریکا که به صورت پایلوت از این فنآوری در گلخانه ها استفاده کردند، نتایج دلگرم کننده ای ارائه کردند که آن جمله می توان به بهبود کارایی و برداشت بیشتر اشاره نمود.
با افزایش تقاضای بازار، شرکت یوبی کیودی به دنبال گزینه هایی برای افزایش تولید بود؛ در این میان، شرکت نانوسیس که قابلیت مقیاس پذیری نقاط کوانتومی خودرا در صنعت نمایشگر به اثبات رسانده بود، بعنوان شریک یوبی کیودی برگزیده شد.
شرکت نانوسیس از یک راکتور ۲ هزار لیتری برای تولید نقاط کوانتومی استفاده می نماید که این راکتور می تواند برای توسعه فناوری فیلم های گلخانه ای شرکت یوبی کیودی استفاده گردد.
جیسون هارتلو، مدیرعامل شرکت نانوسیس می گوید: بازار فیلم های گلخانه ای ۲۰ برابر بیشتر از صنعت نمایشگر است و سالانه دو برابر رشد می کند. گلخانه ها فرصتی گسترده برای مزایای منحصر به فرد فناوری نقاط کوانتومی است. ما امیدواریم که با یوبی کیودی بتوانیم همکاری نماییم تا فیلم های UbiGro را به صورت مقرون به صرفه و در حجم انبوه و همین طور بالاترین استاندارد تولید نماییم.
نانوسیس در این برنامه همکاری مشترک، توانمندی خود در بخش تولید صنعتی نقاط و فیلم های کوانتومی را با شرکت یوبی کیودی به اشتراک می گذارد تا با همکاری هم بتوانند فیلم های UbiGro را به بازار گلخانه ها عرضه کنند، بازاری که حجم آن در حدود ۵۰ میلیارد دلار است.
هانتر مک دانیل، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت یوبی کیودی می گوید: موفقیت شرکت نانوسیس در صنعت نمایشگر الهام بخش خیلی از ما بود تا مواد پیشرفته را وارد بازار نماییم. ما می خواهیم تا از تجربه شرکت نانوسیس برای ادغام نقاط کوانتومی در محصول نهایی بهره برده و آنرا به صنعت کشاورزی ارائه دهیم.

منبع: