یک شرکت استارتاپی دنبال می کند کشاورزی مشارکتی برای حذف دلال ها و کمک به کشاورزان

به گزارش ربات کشاورز بنیانگذار یکی از استارتاپ های مستقر در مرکز رشد رویش جهاد دانشگاهی که در زمینه کشاورزی مشارکتی فعال است درباره فعالیتهای این مجموعه اظهار داشت: در فرآیندی که در این استارتاپ طراحی شده است، حدودا تمام واسطه ها حذف می شوند و منابع مالی مورد نیاز کشاورزان هم مستقیما تأمین می شود.
سام صفوی در گفت و گو با ایسنا، درباره این استارتاپ مستقر در مرکز رشد رویش جهاد دانشگاهی اظهار داشت: این شرکت دانش بنیان بعنوان سامانه کشاورزی مشارکتی، یک شرکت نوپا است که موفق به دریافت عنوان “شرکت خلاق” از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.
وی اظهار نمود: کشاورزها و باغدارها در مراحل کاشت، داشت و برداشت و بعد از برداشت به مشارکت مردم نیاز دارند؛ مثلا وقتی کشاورزی در زابل می خواهد انگورش را برداشت کند، باید برای انگورهایش جعبه های مناسب و کاغذهایی برای بسته بندی تهیه کرده و فکری به حال حمل و نقل استاندارد و تامین هزینه های کارگری اش بکند. معمولا پول کشاورزها در ضمن دوره تمام می شود و در حوالی زمان برداشت، برای موارد گفته شده بودجه ای برایشان باقی نمی ماند. بنا بر این اغلب مجبور می شوند محصول خودرا به قیمت بسیار کم به دلال های میوه بفروشند.
وی افزود: برای جلوگیری از این اتفاق، به کمک این استارتاپ، مردم قسمتی از محصول کشاورز را پیش خرید می کنند. مثلا اگر کشاورزان منطقه ای ۱۰۰ تن انگور دارند ۲۰ تن از آنرا به مردم پیش فروش می کنند و با مبلغ آن، به صورتی تامین نقدینگی سریع و آسان انجام می دهند.
صفوی با بیان این که در این فرایند، حدودا تمام واسطه ها حذف می شوند و منابع مالی مورد نیاز کشاورزان نیز مستقیما تامین می شود، اظهار داشت: این استارتاپ از استارتاپ های مرکز رشد رویش جهاد دانشگاهی بشمار می رود و فعالیت خودرا از سال ۱۳۹۶ آغاز نموده است.
وی درباره یکی از طرح های مطالعاتی این استارتاپ در سال های گذشته اظهار داشت: ما در گذشته در چند استان کشور مطالعاتی درباره طرح کشاورزی شهری داشتیم. طی این طرح خانوارها می توانستند در شهرستان ها مزرعه های مشارکتی ایجاد کنند. البته این طرح بنا به دلایلی اجرایی نشد بااینکه پشتوانه ی آن، تجارب تیم باغ بازار در ایجاد مزارع مشارکتی بود.
بنیانگذار این شرکت درباره طرح کشاورزی مشارکتی اظهار داشت: در طرح کشاورزی مشارکتی که حالا اجرا می شود، خانواده ها می توانند محصول کشاورزان را پیش خرید کنند و هنگامی که محصول فروش رفت، در منفعتش سهیم باشند. وقتی محصول بفروش رسید کشاورز و استارتاپ و مردمی که مشارکت کرده اند سهم خودرا دریافت می کنند.
صفوی افزود: یکی دیگر از کارهای این شرکت، برگزاری رویدادهای آنلاین برای فروش مستقیم محصول به خانواده هاست. در این شکل، در واقع، پیش از این که کشاورز محصول را از درخت بچیند، توسط خانواده ها خریداری می شود و مستقیماً به دست مردمی که خریده اند می رسد. تمامی این پروسه تحت نظر استارتاپ است. حمل و نقل استاندارد است، به محصول نگهدارنده های غیرمجاز زده نشده و اگر سمپاشی شده باشد دوره احتیاطش گذشته است. علاوه بر آن، محصول قیمت مناسب تری دارد چون دلالی ها را از میان برداشته است. در واقع هم کشاورز و هم مصرف کننده نهایی محصول را با قیمت منصفانه ای می فروشند و می خرند.
وی با بیان این که این استارتاپ مبدع کشاورزی مشارکتی در ایران است، اضافه کرد: در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نخستین مزرعه زیستی مشارکتی ایران را در جیرفت ایجاد کردیم. تابحال حدوداً در ۳۰ منطقه کشاورزی کشور، رویداد باغ بازار برگزار شده است و تعداد این مناطق درحال افزایش است.

منبع: