برای اولین بار طی ۳۰سال گذشته؛ اختلال در موشک سایوز فضانوردان را به زمین بازگرداند

ربات کشاورز: روز گذشته موشک سایوزی که حامل کپسول فضایی و دو فضانورد آمریکایی و روسی بود، دچار اختلال شد. فضانوردان ۳۰ دقیقه بعد از پرتاب دوباره فرود آمدند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از آسوشیتدپرس، روز گذشته موشک سایوزی که حامل دو فضانورد آمریکایی و روسی بود، دچار مشکل شد. در نتیجه این امر کپسول حاوی فضانوردان با سرعتی زیاد به زمین بازگشت.
به گفته مقامات بخش دوم این موشک دو دقیقه بعد از پرتاب دچار اختلالی نامعلوم شده است. البته فضانوردان به سلامت در قزاقستان فرود آمدند اما این ماموریت لغو شده ضربه ای به برنامه فضایی روسیه است که هم اکنون تنها راه ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی بشمار می رود. طی ۳۰ سال قبل این اولین ماموریت سرنشین دار شکست خورده روسیه بشمار می رود.

نیک هاگو فضانورد ناسا همراه آلکسی اوچینین از سازمان فضای روسیه در این ماموریت حضور داشتند. بعد از جدا شدن کپسول از موشک در ارتفاع ۵۰ کیلومتری زمین آنها مدت کوتاه بی وزنی را حس کردند و سپس با نیروی گرانشی مواجه گشتند که ۶تا۷ برابر نیرویی است که در زمین حس می گردد.
کپسول حاوی فضانوردان حدود ۳۰ دقیقه بعد از پرتاب همراه چتر نجات در منطقه ای در شمال شرقی مقر بایکنور در قزاقستان فرود آمد. درهمین راستا تمام ماموریت های سرنشین دار روسی لغو شده تا تحقیقات کاملی درباره اختلال موشک صورت گیرد.

این در شرایطی است که بعد از این رویداد، ناسا اعلام نمود مشغول بررسی طرح های قدیمی خود برای ادامه پرواز ایستگاه فضایی بین المللی بدون سرنشین است. کنی تاد یکی از مدیران ایستگاه فضایی ساعاتی بعد از لغو این ماموریت اعلام نمود سه سرنشین این ایستگاه می توانند تا ماه ژانویه در آنها بمانند. اما به قول تاد این ایستگاه فضایی باید تا پیش از آغاز فعالیت کپسول های فضایی جدید اسپیس ایکس یا بویینگ چند خدمه داشته باشد.