در وبینار علمی تخصصی جهاد دانشگاهی الزهرا(س) مطرح شد نتایج افکارسنجی جوانان درباره ازدواج

ربات کشاورز: وبینار علمی تخصصی «نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار» از طرف جهاددانشگاهی در پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) اجرا شد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، وبینار علمی تخصصی «نقش ابعاد کلی سلامت دختران در توسعه پایدار»، با محوریت حمایت های روانی ـ اجتماعی از دختران از طرف جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، ۹ تیرماه، با حضور تعدادی از اساتید، صاحب نظران، متخصصان و مسئولان اجرایی در حوزه فرهنگ در سالن شورا پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س) انجام شد.
در این وبینار که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، با اعلان اینکه برنامه های مختلفی همه ساله ویژه دختران برگزار می نماییم، اظهار نمود: این قشر نقش مهمی در آینده کشور ایفا می کند. به اذعان پژوهشگران و پژوهشگران، به سمت حضور بیشتر دختران و بانوان در میان جامعه دانشگاهی رفته ایم و این نشان میدهد که در برنامه ریزی ها و ساختارها، این قشر را باید پررنگ تر دید. یکی از دلیلهای اصلی این امر نیز مشکلات جامعه و به تبع آن وضعیت معیشتی است که پسران ناچارند بجای تحصیل در دانشگاه به کار روی بیاورند و علاقه ای به رفتن به دانشگاه ندارند.
وی با تاکید بر اینکه تربیت صحیح نسل آینده به دست دختران رقم می خورد، افزود: بی توجهی به این قشر خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. باتوجه به جنس مطالبه گری های جوانان متولد دهه های ۷۰ و ۸۰، دریافته ایم که آرمان گرایی، تمایل به گفت و گو و مذاکره از خاصیت ها و خصلت های این جوانان است.
علیزاده با اشاره به افکارسنجی جوانان در سال ۹۷، افزود: این کار با موضوع ازدواج و با مشارکت جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال انجام گرفت که البته نتایج آن به دلایلی منتشر نشد. اگر نسل جوان را نشناسیم و فعالیت ها را پژوهش محور پیش نبریم، هر نوع برنامه ریزی عقیم خواهد بود.
وی اظهار داشت: مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی که وظیفه رصد و پایش نظرات و دیدگاه های جامعه را دارد و افکارسنجی می کند، اطلاعات مورد نیاز و داده های مشخصی را ارائه می دهد، اما مبنای برنامه ریزی و سیاست گذاری قرار نمی گیرد. طبق این نظرسنجی که در بین جامعه آماری جوانانی متشکل از شهر و روستا انجام شده، دغدغه اصلی نسل جوان خصوصاً دختران دو مورد است؛ اشتغال و ازدواج.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: همین طور در پاسخ به برخی پرسش ها همچون اینکه مهمترین دلیلهای عدم ازدواج شما چیست؟ پسران در وهله نخست، هزینه بالای زندگی را انتخاب نموده اند، این در حالیست که ۵۹ درصد دختران نیافتن همسر دلخواه را انتخاب نموده اند که بیشترین درصد را به خود مختص کرده است. در رتبه دوم همین پرسش، پسران، نداشتن شغل را و دختران، ترس از ازدواج ناموفق را انتخاب نموده اند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی افزود: طبق این نظرسنجی، در پاسخ به این پرسش که نظر چه کسی در انتخاب همسر برای شما مهم می باشد، ۴۵ درصد جوانان گفته اند نظر خودمان. اما در نتایج بعضی از پرسش ها، مسائل قابل تأملی به چشم می خورد؛ درصد بالایی از دختران در ارائه دلیلهای خود برای ازدواج، گفته اند می خواهیم به رابطه مان در چارچوب خانواده رسمیت دهیم.
وی ادامه داد: همچنین۵۴.۲ درصد دختران مهمترین عامل در ازدواج موفق را علایق مشترک می دانند و فقط ۱۷.۳ درصد داشتن درآمد را بعنوان عامل موفقیت در ازدواج انتخاب نموده اند. همین طور در مورد این گزاره که ترجیح می دهند نحوه آشنایی با همسر آینده به چه شکل باشد، ۵۲.۵ درصد دختران، آشنایی بوسیله خانواده و حدود ۳۴ درصد آشنایی در چارچوب دوستی قبل از ازدواج را انتخاب نموده اند. در ادامه این نظرسنجی، این نتایج نیز به دست آمد؛ ۳۴ درصد دختران گفته اند خواستگاری دختران از پسران اشکالی ندارد. همین طور درباره ازدواج با فردی که قبلاً رابطه دوستی با جنس مخالف را داشته، نزدیک به ۳۰ درصد دختران گفته اند موافق ازدواج با چنین فردی هستند و مشکلی ندارند.
وی با تاکید بر اینکه ما قصد سیاه نمایی نداریم، اظهار داشت: اگر شناخت صحیح و کافی از جامعه نداشته باشیم، نمی توانیم برای آن برنامه ریزی نماییم. امروز نسل متولد دهه ۸۰ وارد دانشگاه شده اند، این در حالیست که در برهه ای، یکی از جاهایی که می شد در آنجا به همه چیز رسید، دانشگاه بود، اما الان دانشگاه فقط مکانی برای دریافت نمره و مدرک شده است. از طرفی، ما نمی توانیم به مطالبات جوانان بی توجه باشیم و پس راه برون رفت از فضای نامطلوب فرهنگی، جدی گرفتن کارهای فرهنگی در بطن دانشگاه است.

لزوم حل مشکل اعتماد به نفس در دختران
در ادامه این وبینار، بتول مشکین فام، رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا(س)، با اشاره به برخی روایات، حدیثی از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) همچون «الإحسان إلی البنات»، اظهار نمود: احادیث فراوانی از ائمه(ع) در تکریم زن و دختر به ما رسیده، در خصوص اینکه کسی که زن را بزرگ می کند حتما انسان بزرگی است، حتی سفارش می شود؛ دختران اگر می خواهند به خواستگاری جواب دهند، حتما ببینند آن مرد با مادر خود چگونه رفتار می کند. در جای دیگری آمده که خداوند به کسی که دختر و زن خودرا کرامت نکند، غضب می کند.
مشکین فام افزود: همه این موارد و مسائل در رعایت کرامت و حقوق دختران، نیازمند آموزش است که این امر بر عهده ماست و باید به نحو احسن انجام دهیم. دانشگاهی مانند الزهرا(س)، ۱۰ هزار دختر دانشجو دارد، چقدر آموزش این دختران اهمیت دارد؟ ای کاش دختران از مهدکودک و پیش دبستان و بعدتر مدرسه و دانشگاه، تحت تربیت صحیحی قرار گیرند. ما در مقابل امانت هایی که به ما سپرده شده، مسئول هستیم، پس آموزش در دو حوزه خانواده ها و دختران ضروری و از نیازهای امروز ماست. اما صحبت درباره این مسائل، گاهی اختصاص به دهه کرامت و روز دختر دارد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط کرونا موجب شد فضای مجازی تحت اختیار ما قرار گیرد، اظهار داشت: آنچه باید در اولویت باشد، آموزش به خانواده ها و دختران با محوریت عزت مندی است. متأسفانه بخش های فرهنگی دانشگاه فعالیت بهادار ای در زمینه آموزش خودآگاهی، مهارت های زندگی، مسئولیت پذیری، تصمیم گیری، مثبت اندیشی، توانایی مقابله با هیجانات، تفکر انتقادی، همدلی و تفکر خلاق، انتقال احساسات و ابراز وجود به دختران ندارد. بارها تکرار شده که سر کلاس رفته ایم و از دانشجویان پرسیدیم چه خبر؟ و پاسخ شنیده ایم؛ خوب نیستم! اگر مشکل نداشتن اعتماد به نفس دختران را حل نماییم، مسائل زیادی همچون عفاف و حجاب و ابراز وجود آنها را حل خواهیم کرد. خانواده ها باید یاد بگیرند برای دختران مشوق باشند و در جای درست انتقاد کنند.

ظرفیت های قانونی در حمایت روانی – اجتماعی از دختران
در ادامه لیلا ثمنی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، به سخنرانی درباره موضوع ظرفیت های قانونی موجود در حمایت روانی – اجتماعی از دختران پرداخت و بیان کرد: سه بحث عمده را می توان در این مقوله ذکر کرد؛ ظرفیت های قانونی موجود برای حمایت های روانی -اجتماعی از دختران، سیاست گذاری ها و نیز قوانین موجود، که قوانین به دو دسته عام و خاص تقسیم بندی می شود و قوانین مدنی، اساسی و حقوق شهروندی در این دسته بندی جای می گیرد.
وی افزود: در پشتیبانی از زنان و دختران در بعد اجتماعی، انتظار می رود احساس مؤثر بودن برای دختران، امکان تحصیل، اشتغال، رشد اجتماعی و احساس موفقیت در دختران و زنان تقویت شود و قوانین به این موارد توجه کند و در جنبه های پیشگیرانه و درمانی قوانین لحاظ شود.

چگونگی ایجاد عزت نفس در دختران
ندا ملکی، معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی، نیز اظهار نمود: عزت نفس موضوع بسیار مهی در اعتبار عملکرد ماست، اما در مورد جنس لطیف بشر این عزت نفس تأثیر بیشتری در عملکردها دارد. عزت نفس تعاریف مختلفی دارد و در معنایی کلی نظر شخص درباره خود و درک او از شایستگی ها و توانایی هایش است. در تعریف دیگر عزت نفس مرکب از مجموعه باورها و گرایش هایی است که عمیقاً در ما نهادینه شده، بدین سبب می توان گفت دیدگاه و نگرش نسبت به ارزشمندی، عزت نفس ما را شکل می دهد.
ملکی افزود: در این مقوله باید به دو مفهوم دیگر توجه کنیم؛ مفهوم خودپنداره و نیز اعتماد به نفس که نزدیکی های زیادی با عزت نفس دارد. خودپنداره یا مفهوم خود، عقاید هر فرد در مورد اینکه چگونه فردی است را شامل می شود و تصویری است که همیشه با ما وجود دارد.
وی ادامه داد: عزت نفس، به نسبت ارزیابی فرد از وضعیت خودپنداره در وضعیت متغیر است، برای مثال اگر کودکی برای شاگرد اول شدن ارزش زیادی قائل باشد، در صورتیکه دانش آموز ضعیفی است، عزت نفس او خدشه دار می شود. از طرفی، اعتماد به نفس هم ارتباط نزدیکی با عزت نفس دارد، تفاوت اصلی این دو این است که اعتماد به نفس اساساً در حیطه انتظار غلبه موفقیت ها بر شکست هاست و شخص قادر می باشد امور را مطابق خواست خود پیش ببرد، اما عزت نفس، حرمت نفس و احساس ارزشمندی است. بنظر می رسد کیفیت روابط در دوران کودکی اهمیت زیادی داشته باشد، در همین زمان است که احساس عزت نفس در وجود فرد شکل می گیرد. اگر رابطه مادر و فرزند صحیح باشد، کودک می تواند در مورد خود و برقراری روابط درست در بزرگسالی خوب عمل کند.
بگفته معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی؛ عزت نفس پایین و مشکلات روانشناختی، تأثیرات متقابلی دارند و بطور کلی خاصیت های منفی بیش از خاصیت های مثبت در افراد با عزت نفس بالا مشاهده می شود. هرچه عزت نفس در فرد پایین تر باشد، تمایل به دستیابی به موفقیت هم پایین تر خواهد بود و نیز این افراد از برقراری ارتباط با دیگران گریزانند. خودپنداره چنین فردی ضعیف تر خواهد بود.
ملکی با اعلان اینکه عزت نفس یکی از عوامل مهم در رشد و شکوفایی شخصیت افراد است، اظهار داشت: کودکان و نوجوانان با عزت نفس بالا به آسانی تحت تأثیر عوامل گوناگون قرار نمی گیرند. پدر و مادرهایی که با دختران نوجوان سر و کار دارند، در هنگام مشاهده رفتارهای غیرمتعارف بلافاصله باید این آگهی به ذهن آنها خطور کند که فرزندشان با مشکل پایین بودن عزت نفس روبروست. افراد با عزت نفس بالا در برخورد با اشخاص و موقعیت ها، موفقیت های بیشتری دارند و معتقدند کوشش آنها حتما به ثمر خواهد نشست، همین طور در مواجهه با عقاید مخالف، واقع گرایانه عقاید خودرا باور دارند. فرد با عزت نفس پایین برای اجتناب از ارتباط با دیگران، به بسیاری شاخه ها و مفسده ها دست می آویزند.
وی افزود: افراد با عزت نفس بالا در مقابل مشکلات پیش روی خود با کیفیت بهتر عمل می کنند، اهل خطر کردن هستند. خطر کردن به معنای اینکه نمی ترسند اگر موقعیت های تجربه نشده را امتحان کنند و از کارهای سخت هراسی ندارند. خیلی از افراد که با نوجوانان سر و کار دارند به دنبال این هستند که چه اتفاقی می افتد که رفتارهای دردسرساز از یک نوجوان سر می زند و از آن چیزی که بوده فاصله می گیرد! در دوران نوجوانی، در روح، جسم، تفکر، عاطفه و خلق وخوی فرد تغییرات بسیار و عمده ای رخ می دهد. این مرحله از زندگی، نیازمند تکنیک های ویژه ای است که خانواده ها و نوجوانان آگاهی هایی را کسب کنند، خصوصاً اینکه در این دوران فرد دیدگاه خودرا نسبت به جهان و پیرامون خود می سنجد و به دنبال یافتن هویت جدید است، اگر به این مسئله بی توجهی نماییم، هویت او خدشه دار می شود.
ملکی با ذکر اینکه برای تربیت دختران موفق، که احساس ارزشمندی و عزت نفس بالاتری داشته باشند، چه باید کرد؟ اظهار داشت: ابتدا باید به دختران خود عشق بورزیم و برای برقراری ارتباط نزدیک با دختران و افزایش عزت نفس، این مسئله یکی از اصلی ترین راه هاست. برای دختران، عشق والدین به آنها زمینه بالا رفتن عزت نفس آنها می شود. اگر دختر ما بداند فردی دوست داشتنی است، بطور قطع عزت نفس بالاتری پیدا می کند و این نخستین و بهترین راهکار اصلاح و ارتقای رابطه والدین با فرزند است. وضع قوانین در خانواده، به این منظور که وقتی فرزندان وارد جامعه شدند، به قوانین جامعه و چارچوب های آن احترام بگذارند، یکی دیگر از راهکارهاست.
بنا بر اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، وی درباره علت اصلی بدرفتاری فرزندان نیز اظهار نمود: اگر دختر ما احساس کند استقلال، اختیار و احترام کافی در خانه ندارد و با او بدرفتاری می شود، بروز رفتارهای پرخاشگرانه و رفتارهای پرخطر را در او شاهد خواهیم بود. علت اصلی بدرفتاری را باید جست وجو نماییم، اگر رفتار ما به شکلی بوده که موجب رفتارهای پرخطر شده، باید به فکر اصلاح رفتار خود باشیم.

منبع: