معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صدد است که پژوهشگران را در امتداد طراحی موتورهای کم مصرف با آلایندگی بسیار پایین حمایت کند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی و فناوری، آلایندگی های زیست محیطی یکی از چالش های اصلی شهرهای بزرگ و صنعتی است. سهم خودرو های شخصی و عمومی هم در این آلودگی ها قابل توجه است. بنا بر این تولید موتورهای کم مصرف و با آلایندگی پایین به یک همکاری میان معاونت علمی و فناوری و خودروسازها تبدیل شد.
چند سالی است که روزهای سرد پاییز و زمستان را با معضلی به نام وارونگی هوا می گذرانیم. وارونگی هوا یا دما پدیده ای است که در آن یک لایه هوای گرم در بالای شهر یا یک منطقه خاص بوجود می آید و در آن ناحیه ماندگار می شود. در این شرایط گازهای آلاینده تولید شده در لایه زیرین حبس می شود و به تدریج غلظت آلاینده ها بطور چشمگیری افزایش می یابد. این پدیده میهمان بیشتر روزهای نیمه دوم سال شهرهای بزرگ و صنعتی کشور است.
پدیده ای که عوامل مختلفی در ایجاد آن موثر است. اما به صورت کلی بیشترین دلیل بروز وارونگی هوا در شهرهای بزرگ را وارونگی تشعشی می دانند. بروز پدیده وارونگی هوا یا وارونگی دما توسط چند عامل تشدید می شود. عدم وزش باد به صورت مقطعی، عدم وجود ابر در آسمان و وجود هوای سرد و خشک.
در این میان، آلاینده های ساخته دست بشر هم کنار این پدیده جوی می ایستند و نفس مردمان شهرنشین را به شماره می اندازند. اما تنها راه هایی که مدیران شهری برای کاهش این غلظت های نفس گیر اتخاذ نموده اند به چند مورد کاهش تردد خودرو های شخصی، ترغیب مردم به استفاده از خودرو های عمومی، تعطیلی موقت مدارس، دانشگاه ها و کارخانجات اطراف شهرهای بزرگ بسنده کرده است.
اما تولید خودرو ها یا موتورهای با آلایندگی کمتر یکی از روش های موثر در کاهش این آلایندگی ها است. خودروهایی که سهم قابل توجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند.
ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا به رسالتی که دارد در تلاش است تا با اجرای طرح هایی در حوزه حمل و نقل، نقشی موثر در کاهش این آلاینده ها داشته باشد.
همچون این طرح ها اجرای پروژه برقی کردن خودرو ها است. این کار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خودروسازها و فعالان صنعتی حوزه اتوبوس، موتورسیکلت و خودرو های سواری در حال پی گیری است. در این طرح مقرر است این وسایل نقلیه به شکلی نمونه سازی می شوند که قابلیت تولید و صنعتی شدن داشته باشند. البته این کار در قالب یک پلت فرم بومی و مشترک اجرائی می شود.
پروژه بعدی در این عرصه، همکاری در طراحی و تولید موتورهای کم مصرف با آلایندگی بسیار پایین و با مصرف زیر ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این طرح چند سالی است در کشور شروع شده و نتایج خوبی هم به دست آمده است.