در نشست روسای پارک های علم و فناوری مطرح شد؛ پارک های علم و فناوری، ناجی امروز جوانان بیکار

به گزارش ربات کشاورز در نشست روسای پارک های علم و فناوری به میزبانی پارک ملی علوم وفناوری های نرم وصنایع فرهنگی وابسته به جهاددانشگاهی مطرح شد: یکی از مهم ترین رسالت های پارک های جامع استانی اهتمام به تشکیل و تقویت و توسعه مراکز رشد و نوآوری در شهرستان های مختلف یک استان است. این فرایند می تواند به جوانان تحصیل کرده شهرستان ها کمک شایانی در کسب و کارهایشان کند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، نشست روسای پارک های علم و فناوری به میزبانی پارک ملی علوم وفناوری های نرم وصنایع فرهنگی وابسته به جهاددانشگاهی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر مهدی کشمیری قائم مقام معاون پژوهش و فناوری در امور فناوری و مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری و دیگر روسای پارک های علم و فناوری در سرتاسر کشور برگزار شد.
رئیس جهاددانشگاهی در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت تاثیرگزاری پارک های علم و فناوری در توسعه صنعتی کشور اظهار نمود: ابتدا باید گفت، حمایت هایی که منجر به محصول خروجی از پارک های علم و فناوری می شود باید بسیار بیشتر از شرایط کنونی باشد؛ چونکه کشورمان دارای نیروی انسانی استانداردی است، برخلاف اینکه مهاجرت نخبگان به شدت رو به افزایش است اما هنوز افرادی را داریم که می توانیم بر مبنای دانش و تجربه های آنان در جهت آبادانی کشور گام برداریم.
وی بیان نمود: به لحاظ حوزه ای در علوم گوناگون غنی هستیم و دانشگاه های ما در اغلب حوزه های علمی می توانند خلق فناوری کنند؛ اما ما هنوز تصمیم نگرفتیم که آیا توسعه اقتصادی را باید در کشور ارج دهیم؟ یا به آن نوع توسعه اقتصادی که بر پایه علم و فناوری خودمان است بها دهیم؟
دکترطیبی اظهار داشت: به اعتقاد من اصل این است که توسعه اقتصادی باید در خصوص علم و فناوری بومی هر کشوری باشد و ما با این که زمینه های رسیدن به چنین امکانی را داریم، متاسفانه هنوز اراده کافی در کشور ما برای رسیدن به چنین توسعه ای صورت نگرفته است. در حقیقت اقتصاد ما باید متکی بر تولید و تولیدمان هم باید متکی بر علم و فناوری باشد.
رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: به اعتقاد من زحمت های زیادی در این راستا کشیده شده است و تعداد پارک ها و مراکز رشد به اندازه کافی وجود دارد؛ حال باید کاری نماییم که از این زیرساخت ها خوب استفاده گردد و بنابر مصالح ملی کشور باید اقتصاد ما دانش بنیان باشد.
وی افزود: با عنایت به این که اساس اقتصاد یک کشور را توسعه صنعتی شکل می دهد بنابراین پارک های علم و فناوری هم باید در این راستا تلاش خویش را چند برابر کنند تا در روند توسعه صنعتی نقش موثری را ایفا کنند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هم در این جلسه اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ وقتی خواستار توسعه و گسترش پارک های علم و فناوری در حوزه هنر و فرهنگ شدیم، در ابتدا راه سختی را پیش رو داشتیم چونکه توجیه اینکه فرهنگ و هنر هم می تواند وارد بخش فناوری شود، امر دشواری بود. اما به یاری خداوند و همیاری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این امر تحقق پیدا کرد.
وی ادامه داد: همواره برای من که نزدیک به چهل سال در عرصه فرهنگ و هنر کشور فعالیت می کردم بسیار دردآور بود که فرهنگ را همیشه در جایگاه کمک بگیر می دیدم و سال ها با این پرسش مواجه بودم که آیا در تمامی دنیا هم فرهنگ مصرف کننده است یا خیر؟ این بود که سعی کردیم در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، هنر و فرهنگ را بعنوان یک نیروی مولد اقتصادی در نظر بگیریم.
دکترایمانی خوشخو خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این زمان کوتاه با حمایت هایی که انجام شد توانستیم به وضوح نشان دهیم که فرهنگ می تواند یکی از بخش های مولد در کشور باشد و توانستیم زمینه های آنرا هم فراهم نماییم که البته کار سختی بود و باید به این سختی ها چیره شویم.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اظهار داشت: تاکید اصلی ما در بحث صنایع خلاق و فرهنگی بر سه مبحث مهم هنری و فرهنگی است که این سه محور عبارت است از؛ هنر های تجسمی؛ گردشگری میراث فرهنگی و همینطور طراحی در زمینه گرافیک، مد و لباس و غیره.
به قول دکتر ایمانی خوشخو، امروزه نزدیک به ۸۰۰مولد زیر چتر پارک هستند ؛ همینطور طرح های بزرگی را در دست داریم که در حال توسعه و گسترش آن هستیم.
وی ضمن اشاره به اهمیت موسیقی و حمایت هایی که این مجموعه از این شاخه هنری دارد، اظهار داشت: تمام خلاقیت هایی که در حوزه موسیقی وجود دارد چه ساخت سازهای مختلف و چه ایده هایی که در زمینه آهنگ سازی است از جانب پارک حمایت می شود و ما با تشکیل کمیسیون های تخصصی برای هدایت کسب و کارها و مولدهای فرهنگی توانستیم جانی تازه به برخی فعالیتهای هنری و بخصوص موسیقی داشته باشیم.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هدف از تشکیل بنیادها را در این مجموعه پشتیبانی از کسب و کارها دانست و اظهار داشت: برای رها نشدن کسب و کارها از شیوه تشکیل بنیاد استفاده کردیم و بر این اساس امروزه سه بنیاد در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی فعال است که شامل بنیاد کسب و کارهای دیجیتال، کسب و کارهای حقوقی و کسب و کارهای موسیقی می شود.
مهمترین رسالت های پارک ها تقویت و توسعه مراکز رشد و نوآوری
در ادامه این نشست رحیمی ضمن اشاره به اصلی ترین رسالت پارک های علم و فاوری اظهار داشت: یکی از مهم ترین رسالت های پارک های جامع استانی اهتمام به تشکیل و تقویت و توسعه مراکز رشد و نوآوری در شهرستان های مختلف یک استان است. این فرایند می تواند به جوانان تحصیل کرده شهرستان ها کمک شایانی در کسب و کارهایشان کند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: این مراکز رشد جوانه هایی هستند که از دل آنها مهم ترین شرکتهای فناوری کشور بیرون می آید. یکی از پرسش های اساسی این است که اثر اجتماعی پارک ها چیست؟ اگر ما بگوییم که پارک ها نهاد هایی هستند که میزبان تعدادی شرکت هستند اصلا مزیت بزرگی محسوب نمی گردد. امروزه نزدیک به یک سوم شرکتهای دانش بنیان ما در پارک ها مستقر هستند و این عدد بزرگی نیست. اما اگر بخواهیم اثر بخشی پارک های علم و فناوری را ببینیم باید بپرسیم چقدر توانستند شرکت هایی که در بطن خود پرورش داده اند را تحویل جامعه بدهند یعنی چند شرکت در استان به اصطلاح دانش آموخته این پارک ها هستند.
به قول رحیمی پارک های علم و فناوری در سرتاسر کشور یکسان توسعه پیدا نکرده است و رویداد های فناورانه نامتوازن است و حدودا برابر نیست.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی ادامه داد: خوشبختانه بعضی از پارک های شهرستان ها توجه زیادی به حوزه فرهنگ و هنر دارند و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی هم به صورت ویژه در این عرصه فعالیت می کند که بستری بسیار پول ساز است.

منبع: