معاون جهاددانشگاهی: هرجا به جهاددانشگاهی اعتماد شده، پاسخ خوبی داده ایم

کرمانشاه معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به موفقیت های چشم گیر این نهاد در مدت فعالیت آن، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی با داشتن بدنه نخبگان، پتانسیل های خوبی برای دستیابی به فناوری های به روز دنیا دارد و تنها لازمه این امر آن است که مسؤلان دولتی به جهاد دانشگاهی اعتماد داشته باشند.
دکتر مهدی باصولی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی همواره با دولت ها ارتباط خوبی داشته و توانسته طرح های بزرگی را با همکاری دولت های مختلف انجام دهد و بطور قطع در دولت آینده هم جهاد دانشگاهی با عنایت به ظرفیت ها و پتانسیل های بالا و شبکه نخبگان خود می تواند عهده دار مأموریت های مهم فناورانه در کشور شود.
وی اضافه کرد: تجربه ۴۰ ساله نشان داده است که هرجا به جهاد دانشگاهی اعتماد شده، کار با موفقیت پیش رفته و گرهی از مشکلات کشور در حوزه فناوری باز شده است.
باصولی به برخی اقدامات موثر جهاد دانشگاهی طی این سالها اشاره نمود وافزود: همچون این اقدامات ورود جهاد دانشگاهی در حوزه درمان ناباروری بود و امروز شاهدیم ۵۰ درصد درمان ناباروری در کشور در مراکز درمانی جهاد دانشگاهی انجام می شود.
این مسئول تصریح کرد: هم اکنون جهاد دانشگاهی اجرای ۴۰ طرح فناورانه بزرگ را در کشور برعهده دارد که کارهای آنها در حال انجام می باشد و تکمیل این ۴۰ طرح می تواند برخی نیازهای بزرگ کشور در حوزه برخی فناوری ها را رفع کند.
باصولی خاطرنشان کرد: تنها انتظار ما از دولت آینده اعتماد به جهاددانشگاهی و جوانان نخبه فعال در آن است و این توقع را داریم که مأموریت های جهاد دانشگاهی در دولت آینده مشخص شود و از ما مأموریت های مشخص در حوزه فناوری بخواهند.
برای هر واحد جهاددانشگاهی یک فعالیت شاخص فناورانه تعریف می شود
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه جهاد دانشگاهی در مرحله تدوین قرار دارد، اظهار داشت: در این برنامه جهت گیری ها و سیاست های جهاد دانشگاهی باید در چارچوب برنامه های عملیاتی برای پنج سال آینده مشخص شود.
وی اضافه کرد: برای تدوین این برنامه نقاط ضعف و قوت برنامه های قبلی شناسایی شده و تلاش داریم با اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برنامه ای جامع، کاربردی و عملیاتی تدوین نماییم.
باصولی ضمن اشاره به شناسایی ظرفیت های موجود در واحدهای جهاد دانشگاهی کشور جهت استفاده در این برنامه اظهار داشت: یکی از رویکرد های مهم در این برنامه این است که برای هر واحد جهاددانشگاهی یک فعالیت شاخص فناورانه در نظر گرفته شده است.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: این فعالیتهای شاخص که در تمام واحدهای جهادانشگاهی پیگیری خواهد شد، باید بگونه ای باشد که هم فناورانه بوده، هم نیاز کشور را مرتفع کرده و هم دانش بنیان باشد.
باصولی خاطرنشان کرد: در این بین واحدهای بزرگ جهاد دانشگاهی، طرح های فناورانه ای که منجر به ایجاد بومی سازی فناوری های مورد نیاز کشور خواهد شد را برعهده خواهند داشت.
باصولی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه درنظر داریم از ظرفیت واحدهای بزرگ جهاد دانشگاهی برای توسعه واحدهای کوچکتر استفاده نماییم که همچون این واحدهای بزرگ، سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه است که می تواند برای توسعه واحدهای کوچکتر منطقه غرب و شمال غرب کشور به ما کمک نماید.
این مسئول تصریح کرد: جهاددانشگاهی کرمانشاه هم به لحاظ وسعت و هم به لحاظ عمق کار جزو واحدهای بزرگ جهاد دانشگاهی است که اجرای طرح های بزرگ فناورانه همچون تولید کربن فعال از قیرطبیعی را برعهده دارد.
باصولی اضافه کرد: این واحد همینطور دارای یک اکوسیستم قوی است که همه اجزای مختلف فناوری شامل پارک علم و فناوری، موسسه آموزش عالی، مرکز علمی کاربردی، مرکز نوآوری و شکوفایی، شتابدهنده و… در آن حضور دارند و وجود این اکوسیستم قوی سبب شده جهاد دانشگاهی کرمانشاه در منطقه غرب و در سطح کشور حرف برای گفتن داشته و بتواند مأموریت های ملی را هم در کنار مأموریت های استانی خود به عهده بگیرد و امیدواریم این واحد بعنوان قطب غرب کشور، جهاددانشگاهی را در زمینه توسعه واحدهای کوچکتر در سایر استان ها یاری دهد.