به گزارش ربات کشاورز مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حمل و نقل پیشرفته از رونمایی اتوبوس برقی در روز هفتم تیرماه با حضور مجازی رئیس جمهور اطلاع داد.
شهریار زینی، مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حمل و نقل پیشرفته در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون یکی از معضلات اصلی پیش روی جهان در دهه آینده، معضل آلودگی هوا و گرمایش کره زمین است که بخش حمل و نقل بعنوان یکی از منابع اصلی استفاده از سوخت های فسیلی نقش به سزایی در تولید و انتشار آلاینده های هوا و گازهای گلخانه ای دارد.
وی با اشاره به اینکه ازاین رو اغلب کشورهای جهان در جهت بهبود شاخص شدت انرژی و بهره وری در بخش حمل و نقل دست به کار شده اند و در سطوح کلان ملی و خرد و بنگاه های اقتصادی نقشه راه دستیابی به هدف انرژی پاک – هوای پاک را تدوین کرده اند، اظهار داشت: برنامه ریزی همه کشورهای پیشرفته تا سال ۲۰۵۰ دستیابی و بکارگیری فناوری خودرو های برقی، هیدروژنی و هیبرید را در ناوگان حمل نقل خود برنامه ریزی کرده اند.
وی با اشاره به اینکه این حمل و نقل از بخش عمومی در کشورها شروع شده است، بیان نمود: در یک اتوبوس برقی بیشتر از ۶۰ درصد هزینه ساخت متعلق به قوای محرکه الکتریکی بوده که مابقی آن در ارتباط با پلت فرم است.
زینی با اشاره به اینکه تولید اتوبوس های برقی در کشور هم در چارچوب پروژه ای با همکاری دانشگاه تهران و حمایت معاونت علمی در یک شرکت تولید کننده اتوبوس اجرایی شد، بیان نمود: این اتوبوس های برقی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران طراحی شده است.
به گفته وی، پس از تولید این اتوبوس های برقی و تأمین نیاز، امکان صادرات آن هم وجود دارد.
زینی با اشاره به اینکه فاز اول تولید این اتوبوس های برقی کمتر از یک سال دیگر به نتیجه خواهد رسید، اظهار داشت: این اتوبوس الکتریکی طی کمتر از یک سال و نیم دیگر به مرحله سر تولید (SOP) می رسد.
مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته درمورد برنامه های تولید و فروش این اتوبوس های برقی اظهار داشت: پیرو مذاکرات و جلسات مختلف فنی و مدیریتی با شهرداری تهران، شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و تفاهمنامه های منعقد شده فی مابین، قرار است که در فاز نخست شهرداری تهران مبادرت به پیش خرید ۲۰۰ دستگاه اقدام نماید.
وی افزود: همینطور مطابق برنامه ریزی صورت گرفته درصدد هستیم تا قرارداد اتوبوس بردافزا (Rex) با فناوری هیبریدی (برق-گاز)با شهرداری مشهد مقدس امضا و جاری شود.
وی اضافه کرد: همینطور شهرداری مشهد مقدس هم در جهت توسعه این محصول جهت بکارگیری در ناوگان مشهد مقدس قرارداد مشارکت امضا نموده است.
وی افزود: نکته حائز اهمیت در این پروژه آن است که ۷۰ درصد قوای محرکه الکتریکی داخلی سازی و بومی سازی شده و طراحی داخل است؛ موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک سرعته درایوهای کششی، باتری پک های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم های مختلف خنک کاری، همه ساخت داخل و بومی سازی شده است.
وی اضافه کرد: این پروژه در ارتباط با توسعه فناوری های حوزه قوای محرکه و قطعات و ماژولهای برقی اتوبوس است که برای نخستین بار در کشور صورت می پذیرد. همینطور سیاست گذاری از آغاز پروژه بگونه ای صورت گرفت که توسعه خانواده محصول و پلت فرم اتوبوس تمام برقی و هیبریدی انجام بگیرد.
وی اظهار داشت: در همین راستا هم اکنون علاوه بر اتوبوس برقی شهری شب شارژ، اتوبوس برقی فست شارژ یا ترکیبی و هم اتوبوس هیبریدی گاز-برق برد افزا (Range extender) هم در کمترین زمان ممکن قابل حصول است.
وی ضمن اشاره به خصوصیت های این اتوبوس اظهار داشت: از خصوصیت های ممتاز این پروژه میتوان به استفاده از ظرفیت های ملی و شرکتهای دانش بنیان و خلاق در اجرای پروژه اشاره داشت.
زینی تصریح کرد: هم اکنون ۵ شرکت دانش بنیان بسیار توانمند در این پروژه مشارکت مستقیم و ۱۲ شرکت دیگر مشارکت غیرمستقیم دارند و بنا به برنامه ریزی صورت گرفته شبکه ای از ۲۷ شرکت دانش بنیان و خلاق و فناور صنعتی در توسعه پروژه و تولید انبوه آن نقش خواهند داشت.
وی در مورد زمان رونمایی از این اتوبوس برقی اظهار داشت: دوشنبه هفتم تیرماه این اتوبوس با حضور مجازی رئیس جمهور و معاون علمی و فناوری و تعدادی از مقامات کشوری و لشگری رونمایی می شود.