پژوهشگاه رویان برگزار می کند؛ پشتیبانی از ایده های خلاقانه در چارچوب رویداد ایده شو

به گزارش ربات کشاورز پوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی همزمان با برگزاری دوازدهمین مدرسه تابستانی بین المللی رویان، رویداد ˮایده شوˮ را با هدف کمک به ارتقای ایده های خلاقانه و کاربردی در تولید و توسعه محصولات پیشرفته سلولی، افزایش مهارت های کاربردی دانشجویان، همینطور ترویج فرهنگ ایده پردازی، آموزش نحوه عرضه ایده و ایجاد یک فضای رقابتی صمیمی که افراد بتوانند در این فضا، ایده های خویش را مطرح کنند، برگزار می نماید.

دکتر انسیه حاجی زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: دوازدهمین مدرسه تابستانی بین المللی پژوهشگاه رویان از تاریخ دوم تا پنجم مردادماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار می گردد و همزمان با برگزاری این مدرسه، رویداد “ایده شو” (IDEA SHOW) هم برگزار می گردد. در این رویداد، ایده های در ارتباط با محصولات فناورانه و نوآورانه در زمینه سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت، مورد داوری قرار می گیرند.

دکتر حاجی زاده اضافه کرد: این رویداد با هدف تشویق صاحبان ایده بخصوص دانشجویان، کمک به ارتقای ایده های خلاقانه و کاربردی در تولید و توسعه محصولات پیشرفته سلولی، افزایش مهارت های کاربردی دانشجویان (درحال تحصیل یا فارغ التحصیل)، همینطور ترویج فرهنگ ایده پردازی، آموزش نحوه عرضه ایده و ایجاد یک فضای رقابتی صمیمی که افراد بتوانند در این فضا، ایده های خویش را مطرح کرده و نقاط ضعف و قوت آنرا متوجه شوند، برگزار می شود؛ موضوعی که در فضای دانشگاهی کشور، کمتر به آن پرداخته می شود.

دبیر علمی دوازدهمین مدرسه تابستانی بین المللی پژوهشگاه رویان تاکید کرد: نقد و بررسی ایده ها توسط داوران متخصص و اساتید این حوزه انجام می شود که علاوه بر کمک به افزایش اعتماد به نفس دانشجویان، آموزش های لازم را با هدف افزایش توانایی آنها برای قانع کردن سرمایه گذاران عرضه می کند و از این طریق، دانشجویان این نکته را فرامی گیرند که علاوه بر مباحث علمی، باید به مباحث کسب و کار و توسعه ایده خود هم فکر کنند.

وی اضافه کرد: پس از اعلام فراخوان اولیه، دانشجویان و صاحبان ایده تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ فرصت دارند تا از راه صفحه مخصوص رویداد “ایده شو” در سایت معاونت آموزشی پژوهشگاه رویان، ایده های خویش را ثبت کنند. پس از این تاریخ، فرآیند داوری در دو مرحله، شامل داوری علمی- تخصصی و داوری کسب و کار انجام می شود ۱۰ گروه (تیم) برتر به مرحله دوم راه پیدا می کنند. در این مرحله، هدایت گری (منتورینگ Mentoring) و کارگاه های کسب و کار برای صاحبان ایده برگزار شده و به آنها کمک می نماییم از راه آموزش هایی که فراگرفته اند، ایده های خویش را از لحاظ علمی و اقتصادی ارتقا دهند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اظهار داشت: در نهایت، همزمان با آخرین روز برگزاری دوازدهمین مدرسه تابستانی بین المللی پژوهشگاه رویان (۵ مرداد ۱۴۰۰) به تیم های برتر این فرصت داده می شود تا در حضور سرمایه گذاران، ایده های خویش را مطرح و سرمایه گذاران را تشویق و ترغیب کنند تا روی این ایده ها سرمایه گذاری کنند. مزیت این رویداد علاوه بر عرضه نکات آموزشی به صاحبان ایده، عرضه مشوق های مالی شامل جوایز مالی نفیس برای ۳ تیم منتخب، همینطور مزایای غیرنقدی همچون کمک به تجاری کردن محصول، عرضه سفارش نامه برای معرفی به سرمایه گذاران و تسهیل فرایندهایی است که به تجاری سازی شدن محصول بیانجامد.

دکتر حاجی زاده تاکید کرد: در رویداد ایده شو، تعدادی شتاب دهنده و سرمایه گذار بخش خصوصی حضور دارند و در صورتیکه ایده ها، توانایی تبدیل شدن به محصول را داشته باشند، زمینه برای همراهی و پشتیبانی از آنها تا مراحل انتهایی از نظر اقتصادی فراهم است و این موضوع، فرصت مناسبی را برای صاحبان ایده در این عرصه به حساب می آید.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به ورود به موج پنجم شیوع ویروس کرونا، رویداد ایده شو به صورت مجازی برگزار شد و تنها مرحله نهایی این رویداد، با حضور تیم های منتخب، هیأت داوران و شتاب دهنده ها با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی و در یک فضای بزرگ، به صورت حضوری برگزار می گردد.

دبیر علمی دوازدهمین مدرسه تابستانی بین المللی پژوهشگاه رویان اضافه کرد: بخش جذاب دیگری که در نظر گرفته ایم، برگزاری برنامه گفتگومحور به صورت e-talk است. از همکارانی که در زمینه عملی کردن ایده ها دارای تجربه هستند، دعوت کرده ایم تا در چارچوب یک گفتگوی مجازی(e-talk)، مراحل اجرایی کردن ایده ها و چالش هایی که در این راه با آن مواجه بودند را برای دانشجویان تشریح کنند.

منبع: