در قالب یک استارت آپ؛ طراحی بازی موبایلی برای سالمندان برای پیشگیری از آلزایمر

به گزارش ربات کشاورز محققان کشور در یک تیم استارت آپی موفق به طراحی بازی موبایلی برای سالمندان شدند که می تواند از آلزایمر جلوگیری نماید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دکتر مصطفی الماسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اشاره به این که انجام تمرینات شناختی و بازی کردن برای سلامت مغز و جلوگیری از بیماری آلزایمر موثر است، اظهار داشت: مداخلات شناختی می تواند سبب پیشگیری از کاهش عملکرد شناختی و افرایش توانایی های شناختی در سالمندان شود.
وی با اشاره به اینکه بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی است که کارکردهای شناختی فرد را تخریب و در مراحل پیشرفت سبب معلولیت می شود، اظهار داشت: آلزایمر صرفاً فراموشی ساده روزانه نیست، بلکه این بیماری حافظه، یادگیری و مهارت های روزانه زندگی فرد را هم در بر می گیرد.
عضو یک تیم استارت اپی با اشاره به اینکه بعد از مبتلا شدن به آلزایمر میتوان با انجام تمرینات شناختی سرعت و روند رشد بیماری را کم کرد، اضافه کرد: آلزایمر یکی از بیماری هایی است که با افزایش سن کارکردهای شناختی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، اما افراد به صورت طبیعی در این دوران به علت کاهش میزان آموزش و یادگیری، با کاهش توانایی در کارکردهای شناختی خود مواجه می شوند که این افت عملکرد با انجام متناوب تمرین های شناختی قابل جبران است.
وی خاطرنشان کرد: بیمار مبتلا به آلزایمر در مراحل پیشرفته خود احتیاج به مراقبت شبانه روزی دارد که به جز درگیر سلامتی و وقت اعضای خانواده، هزینه های زیادی هم بر خانواده تحمیل می کند و متاسفانه هم اکنون درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.
الماسی اظهار داشت: تشخیص بموقع و اقدام برای انجام غربالگری های لازم و شروع مداخلات درمانی و توانبخشی زودهنگام می تواند معلولیت های ناشی از بیماری را به تعویق بیاندازد و بعد از مبتلا شدن ی فرد به بیماری آلزایمر میتوان با انجام تمرینات شناختی سرعت و روند رشد بیماری را کم کرد.
وی اظهار داشت: ازاین رو یک بازی را در این تیم استارت آپی طراحی کردیم که مانع آلزایمر در دوران سالمندی می شود.
فرح بکی زاده از دیگر اعضای این تیم استارت آپی درمورد خصوصیت های این بازی شناختی اظهار داشت: این بازی موبایلی، یک بازی در رابطه با حافظه است که گروه سنی بالای ۵۰ سال می توانند در ۴۰ مرحله با الگوگیری از نرم افزارهای معتبر کلینیکال شناختی مجموعه ای از تمرینات شناختی را در بستر یک سناریو بومی شده انجام دهند.