استفاده از الکترولیت لاستیکی برای افزایش دوام باتری خودرو های برقی

ربات کشاورز: پژوهشگران موفق به ابداع نوعی الکترولیت لاستیکی شده اند که دوام و پایداری باتری خودرو های برقی را به میزان شایان توجهی می افزاید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، لاستیک که ماده ای عایق است در نگاه اول گزینه ای مناسب جهت استفاده بعنوان الکترولیت در باتری ها به نظر نمی رسد. اما پژوهشگران دانشگاه جورجیا تک، یک ماده لاستیکی جدید با رسانایی بالا ساخته اند. این الکترولیت برای تولید باتری های خودرو های الکتریکی ایمن تر با برد طولانی تر قابل استفاده می باشد.
باتری های لیتیومی انقلابی در خیلی از فناوری ها، از تلفن های هوشمند گرفته تا خودرو های الکتریکی ایجاد کرده اند. اما به لطف الکترولیت مایع حامل یون های لیتیوم که بین الکترودها جابجا می شوند، همیشه خطر آتش سوزی یا انفجار باتری ها به سبب لطمه دیدگی یا گرم شدن بیش از اندازه وجود دارد.
الکترولیت های جامد می توانند به کاهش این خطر کمک کنند، اما مشکلات خاصی هم دارند. آنها اغلب از مواد سرامیکی ساخته می شوند، می توانند تا حدودی شکننده باشند و رابط بین آنها و الکترودها می تواند تکه تکه شده و رسانایی یون ها را بوسیله باتری کم کند.
محققان دانشگاه جورجیا تک می گویند الکترولیت جدید آنها گام هایی را در جهت حل همه این مشکلات برمی دارد.
مواد لاستیکی می توانند ضربه به باتری ها را دفع کنند و ارتباط ایمن الکترودها را تضمین کنند. در نتیجه رسانایی آنها بالا باقی می ماند، اما از رشد دندریت های لیتیومی نیز جلوگیری می شود، که اغلب نخستین گام برای مقابله با خرابی باتری است.
این لاستیک خاص با کریستال های پلاستیکی رسانا از ماده ای به نام سوکسینونیتریل پوشانده شده و در بررسی های آزمایشگاهی عملکردی موفق داشته است.

منبع: