به گزارش ربات کشاورز محققان استرالیایی با افزودن تایرهای قدیمی به آسفالت، مقاومت آنها را در مقابل نور خورشید افزایش داده اند که این امر می تواند به افزایش دوام جاده ها پیش از ترک خوردن سطح آنها کمک نماید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از نیواطلس، جاده ها همیشه احتیاج به تعمیر دارند، اما تغییر دستورالعمل تعمیر و بهسازی می تواند به دوام آنها کمک نماید. حفاظت از جاده ها در مقابل صدمه های نور خورشید که منجر به ترک ها و چاله هایی می شود که هر راننده با آن آشناست، همیشه یک چالش جدی بوده است.
محققان دانشگاه RMIT استرالیا با انجام یک مطالعه جدید، راهی سازگار با محیط زیست برای حفاظت از جاده ها در مقابل هجوم پرتوهای خورشید یافته اند. نکته کلیدی در این روش اضافه کردن خرده لاستیک هایی است که از تایرهای قدیمی به دست آمده اند. استفاده از تایرهای مستعمل برای ساخت بتن قوی تر و مقاوم تر در مقابل گرما نویدبخش بوده و محققان به دنبال پاسخ این پرسش بودند که آیا لاستیک می تواند از آسفالت در مقابل تخریب نور ماورا بنفش محافظت کند.
محققان برای آزمایش این ایده، لاستیک خرد شده را با سه غلظت مختلف – ۷.۵ درصد، ۱۵ درصد و ۲۲.۵ درصد – به لایه بالایی آسفالت اضافه کردند. سپس، این نمونه ها در دستگاهی قرار گرفتند که آنها را به مدت یک ماه و نیم در معرض سطوح بالایی از اشعه ماورا بنفش قرار می داد، این روند صدمه دیدن سریع معادل آن چیزی است که جاده های محلی در طول یک سال تحمل می کنند. در نهایت تغییرات خواص شیمیایی و مکانیکی آسفالت اندازه گیری شد.
این گروه دریافت که نمونه هایی با بالاترین غلظت لاستیک تنها به اندازه نصف آسفالت معمولی به سبب تابش اشعه ماورا بنفش صدمه دیدند. با این وجود، افزودن بیش از اندازه لاستیک امکان دارد سبب کاهش مقاومت جاده در مقابل صدمه های مکانیکی شود.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید