به گزارش ربات کشاورز، اولین جلسه از رویداد «کافه کارآفرین» دانشجویان ذیل طرح هماهنگ «نوآفرین» با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان توسط معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران برگزار گردید.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، در این رویداد فرهنگی که در چارچوب «کافه کارآفرین» برگزار شد، محمدرضا شمشیرگر، کارآفرین برتر و مدیر دفتر نمایندگی ایران در سازمان بین المللی دانشگاهیان (ISIC) تجارب کارآفرینی خویش را در چارچوب «هفت داستان از تجربیات کار آفرینی» عرضه داد. هفت داستان از تجربیات کارآفرینی این کارآفرین و مدرس حوزه کارآفرینی شامل داستان های «پیش نیاز»، «انگیزه و اجبار»، «درس با کار»، «۱۰سال اول»، «شبکه ارتباطات»، «۱۰ سال دوم» و «سرمایه ها» بود.
شمشیرگر در داستان اول از زندگی کاری و تحصیلی خود خاطراتی را بازگو کرد و اضافه کرد: مباحثی که در این جلسه مطرح می کنم، بیشتر از آنکه جنبه نظریه داشته باشد، از نگاه تجربی بیان خواهدشد. اگرچه، تجارب هر دهه متناسب با شرایط اقتصادی، زیرساخت ها و… متفاوت می باشد اما استفاده از تجارب در جهت پیشبرد کسب و کار بیشتر از نظریه های آزموده نشده به کار افراد می آید. ازاین رو بازگو کردن تجارب در چارچوب داستان باعث فهم و الگوبرداری بهتر می شود.
وی در داستان دوم از حقیقت های کارآفرینی و سختی های پیشرفت کار و داشتن نمونه کار و به شکلی خاک صحنه را خوردن و انگیزه ادامه دادن، پرداخت و ضمن اشاره به مثالی از پیشرفت تحصیلی در رشته پزشکی اضافه کرد: کسب وکارهای موفقی که پایدار باشند، خیلی سخت و کم به دست می آید.
در ادامه در داستان سوم، سختی های این مسیر و شرایط همزمانی کار و تحصیل را بررسی کرد و تصریح کرد عملگرایی لازمه کارآفرینی است و نمی توان هم زمان به درس و کار اولویت یکسانی داد. او همینطور به سرمایه هایی که جهت راه اندازی کسب و کار نیاز است اشاره نمود و اضافه کرد: در سازمان دانشگاهیان کشور تا به هم اکنون هزار شرکت برای دانشجویان کارآفرین ثبت شده است.
شمشیرگر در داستان چهارم و پنجم از بازه های زمانی خروجی کسب و کارها صحبت کرد و اضافه کرد: ۱۰ سال اول کسب و کارها سوددهی منفی به حساب می آید و از ده سال دوم است که به سوددهی معقول می رسند. آنچه که مهم می باشد اینست که کسب و کارها تعادل توسعه خویش را حفظ کنند.
در داستان ششم از نوآوری در عرضه محصول یا خدمت، علل برتری یک کسب و کار بر رقبا و اصول موفقیت در ارتباطات و توسعه ارتباطات بعنوان رمز ماندگاری کسب و کار نام می برد. وی در داستان آخر از انواع مدلهای کسب و کار، انواع هزینهها و سرمایه های لازم در این راه صحبت کرد و اضافه کرد: اگر کارآفرین، درآمد بالا داشته باشد، باید سرمایه های خویش را خرج کار خود کند. او همینطور از سرمایه های غیرمالی همچون خانواده، شبکه ارتباطات، دانش و مهارت، خصوصیت های شخصیتی صحبت کرد و از سرمایه انسانی بعنوان مهم ترین عنصر در کارآفرینی نام برد.
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، طرح هماهنگ «نوآفرین» در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و گفتمان سازی آن و پشتیبانی از ایده های دانشجویان برای نخستین بار در ۱۰ شعبه سازمان دانشجویان ایران در سرتاسر کشور در حال اجرا می باشد.
منبع: agrobot.ir