به گزارش ربات کشاورز، رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم آموزش ها در جهاد دانشگاهی ادامه دار باشد باید در این عرصه تحول ایجاد نماییم، اضافه کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت ساماندهی آموزش عالی و دانشگاه ها حرکت کرده است و جهاد دانشگاهی هم در این حوزه باید مراکز آموزش عالی خویش را برای فعالیت در آینده ساماندهی کند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر حسن مسلمی نائینی در نشست هم اندیشی روسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به وضعیت کلی آموزش عالی کشور اظهار داشت: الان دانشگاه های بزرگ هم در جذب دانشجو مشکل دارند و به دنبال تدوین راهکارهایی برای حل این مشکل هستند.
وی از جذب دانشجویان خارجی بعنوان یکی از ظرفیت ها نام برد که در دانشگاه های بزرگ هم دنبال می شود.
دکتر مسلمی نائینی بابیان این که جهاد دانشگاهی هم حالا مزیت هایی در زمینه جذب دانشجوی خارجی دارد، افزود: به صورت مثال رشته های زیست فناوری که با همکاری پژوهشگاه رویان الان در این نهاد آموزش داده می شود در کشورهای همسایه همچون پاکستان و هندوستان طرفداران بسیاری دارد، می تواند سازوکاری برای جذب این دانشجویان بین المللی پیش بینی نمود.
وی بابیان این که اگر می خواهیم آموزش ها در جهاد دانشگاهی ادامه دار باشد باید در این عرصه تحول ایجاد نماییم، اضافه کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت ساماندهی آموزش عالی و دانشگاه ها حرکت کرده است و جهاد دانشگاهی هم در این حوزه باید مراکز آموزش عالی خویش را برای فعالیت در آینده ساماندهی کند.
رئیس جهاد دانشگاهی بابیان این که باید از ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی جهاد دانشگاهی در سطح کشور به درستی استفاده نماییم تاکید کرد: هرچه سریعتر باید آمایش، ساماندهی و بازآفرینی آموزش عالی در این نهاد را به سر انجام برسانیم.
باید نخبگان را به سمت جهاددانشگاهی هدایت کنیم
دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه اظهار داشت: جهاد دانشگاهی تشکیل شد تا خلأ تولید علم و فناوری در کشور را پر کند، همان گونه که در زمان جنگ تحمیلی هم خدمات ارزشمند ای را انجام داد.
وی ضمن اشاره به اهمیت آمایش آموزش عالی در کشور و بیان این که مقام معظم رهبری ۱۰ سال پیش این مهم را متذکر شده اند و در دیدار ماه مبارک رمضان با دانشگاهیان به اجرای آن تاکید فرمودند، اضافه کرد: سه بند اول آمایش آموزش عالی ساماندهی است و باید این ساماندهی در رشته ها، اشتغال فارغ التحصیلان و مدیریت صورت گیرد.
دکتر عمو عابدینی بابیان این که دانشگاه های ما باید دانشگاه تمدن ساز باشند، اظهار داشت: عرضه آموزش در کنار پژوهشکده ها، مدلی موفق در جهان است که جهاد دانشگاهی این ظرفیت را دارد تا این مدل را در کشورمان پیاده سازی کند.
وی بابیان این که جهاد دانشگاهی می تواند مدیریت توسعه فناوری در کشور را عهده دار شود و این به یکی از مأموریت های این نهاد تبدیل گشته است اظهار داشت: باید نخبگان را به سمت جهاد دانشگاهی هدایت نماییم، چونکه این نهاد ظرفیتهای علمی و پژوهشی دارد که سایر دانشگاه ها از آن برخوردار نیستند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به این که دو مأموریت را برای فعالیت دانشگاه ها در آینده پیشبینی کرده ایم اظهار داشت: یکی مأموریت در علوم و فناوری های راهبردی برای آینده است و دیگری دانشگاه های نیازمحور که جهاد دانشگاهی در هر دو مأموریت می تواند ورود کند.
وی بابیان این که رتبه های برتر، نخبگان استعدادهای تحصیلی در دانشکده های علوم و فناوری های راهبردی پذیرش می شوند افزود: در دانشکده های نیاز محور هم رشته ها با عنایت به نیاز صنعت و جامعه و شغل محور هستند.
دکتر عمو عابدینی در ادامه با بررسی وضعیت آموزش عالی در جهاد دانشگاهی پیشنهاد کرد که این نهاد از ظرفیت اعضای هیات علمی خود به صورت یکپارچه برای انجام آموزش ها در حوزه های اشاره شده استفاده نماید.
تحصیل بیشتر از ۲۲ هزار دانشجو در جهاد دانشگاهی
دکتر محمد محسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی هم در این جلسه بابیان این که مراجع سیاست گذار حوزه آموزش عالی کشور به سمتی در حرکت اند که به تجمیع مراکز آموزش عالی منجر می شود، اضافه کرد: از اواخر سال قبل این مورد با شدت بیشتری دنبال می شود و این نشست هم اندیشی هم جهت بررسی وضعیت آموزش عالی جهاد دانشگاهی تشکیل شده است.
وی با تشریح وضعیت جاری آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی در نهاد جهاد دانشگاهی اظهار داشت: الان در دو دانشگاه و شش موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در ۳۳۶ کد رشته محل بالغ بر ۲۲ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند و تابحال ۸۰ هزار دانشجو هم از این مراکز آموزشی فارغ التحصیل شده اند.
دکتر غفوریان در ادامه به عرضه آماری از تعداد اعضای هیات علمی، کارکنان، رشته های دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پرداخت اظهار داشت: تجمیع کردن فعالیتهای آموزش عالی در جهاد دانشگاهی یک سری فرصت ها و تهدیدها دارد که باید جوانب آن بررسی شود. هم راستایی با سیاست های وزارت علوم و دریافت حمایت های متناسب ؛ هم افزایی در استفاده از امکانات هیات علمی فضا و تجهیزات جهاد دانشگاهی؛ برقراری مدیریت یکپارچه در سیاستگذاری و مقررات گسترش و توسعه کمی فعالیتهای آموزش عالی این نهاد در استان ها؛ ارتقاء به دانشگاه جامع؛ جذب دانشجوی خارجی ازجمله فرصت های مورد تاکید معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برای تجمع دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد بود.
او همینطور به برخی تهدیدها هم اشاره نمود و از منفی شدن ترازهای مالی، کند شدن فرایندها، تفاوت در وضعیت نیروی انسانی، از بین رفتن اعتبار ناشی از سه دهه فعالیت مستقل، افت کیفی و وجود مراکز ناهمسان بعنوان بعضی از این تهدیدها برشمرد.
دکتر غفوریان ضمن اشاره به این که این فرآیند برخی چالش ها و ملاحظات دارد که باید پیش از هرگونه اقدامی موردتوجه قرار گیرد، اضافه کرد: چگونگی ساختار اداری و مدیریتی دانشگاه، نحوه ارتباط شعب با دانشگاه، واحدها و ستاد معاونت آموزشی، قوانین و مقررات حاکم بر آنها امور اداری، استخدامی، مالی و وضعیت نیروی انسانی، رشته های جاری، صدور گواهینامه ها، ترکیب هیات امنا و… ازجمله این چالش ها است اظهار داشت: همینطور باید مشخص شود که این فرآیند تدریجی یا دفعی بوده و آیا همه مؤسسات وارد فرآیند تجمیع خواهند شد یا تصمیم دیگری گرفته می شود.
لزوم تدوین کلان راهبرد آموزش در جهاددانشگاهی
دکتر سید رضی آقاسعیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی هم در این جلسه بابیان این که باید کلان راهبرد آموزش در جهاد دانشگاهی تدوین و تعریف شود، تاکید کرد: می توانیم مدلی منحصربه فرد را در حوزه آموزش عالی در این نهاد طراحی و تدوین نماییم.
وی ضمن اشاره به شرایط بازار آموزش عالی در سالهای آینده اظهار داشت: الان بعضی از شرکتهای بزرگ خصوصی دیگر مدرک برایشان مهم نیست و به سمت مهارت محوری رفته اند.
معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با طرح این سؤال که باید مشخص شود که جهاد دانشگاهی از آموزش عالی به دنبال چه است و آینده آن چه می شود؟ اظهار داشت: همان گونه که در این جلسه تاکید شد ما نباید کار کهنه را انجام دهیم و باید به سمت نو شدن در آموزش عالی حرکت نماییم.
به اساس این گزارش، در این جلسه هم اندیشی شرکت کنندگان به صورت حضوری و مجازی مواردی را پیرامون آشفتگی در تصمیم گیری های آموزش عالی کشور، توجه به اهمیت اقتصاد آموزش عالی، هماهنگی آموزش عالی و پژوهش در جهاد دانشگاهی، توجه به مزیت های جهاد دانشگاهی در توسعه و ساماندهی آموزش عالی این نهاد، ضرورت نوآوری در آموزش عالی این نهاد، طراحی و تدوین مدل آموزش عالی جهاد دانشگاهی، توجه به ظرفیت ها و مزیت های استانی، تربیت نیروهای در تراز انقلاب اسلامی در جهاد دانشگاهی، تدوین نقشه راه آموزش عالی جهاد دانشگاهی ضرورت صدمه شناسی فرآیند فعلی موردبحث و بررسی قراردادند.
همینطور بنا بر اعلام معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی مقرر شد با ایجاد یک کارگروه تخصصی و بررسی ابعاد مختلف و ظرفیتهای داخلی جهاد دانشگاهی، مدلی برای ادامه فعالیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این نهاد حداکثر ظرف مدت ۶ ماه برای عرضه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آماده شود.
نشست هم اندیشی روسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی با حضور دکتر قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی؛ دکتر محمد محسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی؛ دکتر سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیرت منابع جهاد دانشگاهی و همینطور پیشکسوتان، روسا و اعضای هیات امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این نهاد، پنجشنبه ۲۶ مردادماه برگزار شد.