به گزارش ربات کشاورز، از گیلان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با اشاره به لزوم تدوین الگوی سفر در امتداد حفظ محیط زیست اظهار داشت: جرایم رانندگی موجب شد تا ملاحظات توسط گردشگران رعایت شود اما در عرصه پسماند و محیط زیست این جرایم وجود ندارد و می طلبد که جریمه در این چارچوب وجود داشته باشد.
شهرام توانا امروز در گفتگو با ایسنا در رابطه با ورود گردشگران و نتایج آن در حوزه پسماند، اظهار نمود: در تمام تعطیلات، گیلان پذیرای مسافران است و در این پنج روز گذشته هم شاهد ورود حجم بالای مسافر به استان بودیم.
وی با اشاره به اینکه استان گیلان دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اضافه کرد: در این ایام نزدیک به پنج میلیون جمعیت وارد استان شد که با این احتساب جمعیت استان گیلان در چند روز اخیر در واقع به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان با اشاره به اینکه زیرساخت ها و تمام شرایط برای جمعیت استان تهیه و تدوین شده است، اظهار داشت: باآنکه برای حوزه های گردشگری هم پیشبینی های لازم انجام شده اما این تعداد مسافر و توریست احتیاج به تدبیر بیشتر و مناسب تر دارد.
توانا ضمن اشاره به ثبت ورود ۴۰۰ هزار خودرو در ورودی استان گیلان، خاطرنشان کرد: حدودا نزدیک به هفت میلیون اقامت در گیلان به ثبت رسید و ۱۱۲ درصد اشغال تخت در هتل ها داشتیم و این آمار کوچکی نیست.
وی ادامه داد: طبیعتا استان گیلان، استانی گردشگرپذیر است و معمولاً شهرها و به تازگی در روستاها بوم گردی ها و یا سایر موارد پذیرای مسافران هستند، نیروی انتظامی در کنار پلیس راه فعالیتهایی برای روان سازی ترافیک انجام می دهد؛ با عنایت به انجام همه این فعالیتها برای استان یک ظرفیت تاب آوری قابل قبول است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان ضمن اشاره به تأمین مایحتاج و درایت اندیشیده شده در زمینه سوخت در استان، تصریح کرد: حضور گردشگران با همه برکتی که به همراه دارد در استان تبعاتی را هم به دنبال دارد که یکی از آنها در حوزه محیط زیستی و زیست محیطی است که این دو مقوله با هم متفاوت بوده و اثرات جداگانه ای را به دنبال دارد که هر دو بر محیط زیست است.
توانا با اشاره به اینکه زباله شهر بندر انزلی به صورت معمول ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن است اما در این ایام به حدود ۲۰۰ تن رسید، اظهار داشت: در شهر های دیگر هم حجم ۷۰ تا ۸۰ درصدی افزایش زباله را شاهد هستیم؛ وقتی به تنهایی سرانه ی تولید زباله در بدترین حالت یک کیلو است، حالا با این حجم مسافر این سرانه به دو برابر رسیده به تبع جمع آوری، امحا، کمپوست، دفن و تلنبار شدن این زباله ها برای استان مساله است و بی گمان برای ما مشکل بوجود می آورد.
وی با اشاره به اینکه آمار زباله در استان در انتها این هفته از دو هزار تن به بیشتر از سه هزار تن می رسد، تصریح کرد: البته هنوز آمار دقیق در دست بررسی می باشد و بی گمان این آمار با این حجم مسافر به نزدیک چهار هزار تن در روز هم می رسد که آمار بسیار بزرگی است که باید حتما برای آن تدبیری اندیشیده شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان تصریح کرد: در کنار این باید از الگوهای متفاوتی تبعیت نماییم و با عنایت به شرایط و شناختی که از استان و حوزه پسماند وجود دارد پیشنهاد می شود در مورد پذیرش و افزایش حجم زباله در این ایام در حوزه های آموزشی، جمع آوری بموقع، فعالیتها در مرحله دفن و کارخانجات که خود هرکدام فرایند ای دارند باید تدابیری اتفاق بیافتد.
توانا با اشاره به اینکه در حوزه منطقه ای و کشوری هم باید تدابیری اندیشیده شود، اظهار داشت: بپذیریم که استانهای ساحلی و خصوصاً استانهای شمالی و در استانهای شمالی خصوصاً گیلان، زیرساخت های لازم برای پذیرش این میزان مسافر وجود ندارد، اگر سالی یک یا دو بار بود، شدنی است اما می بینم در ۱۲ ماه سال در تمام پایان هفته ها با این افزایش دسترسی ها که در حوزه راه اتفاق افتاده و قطار به مولفه های سفر اضافه شده، ورودی ها و خروجی ها، کمربندی ها و افزایش هتل ها گردشگران حضور دارند اما بی گمان زیرساخت های محیط زیستی این پذیرش را ندارد و استان واقعا نمی تواند به حل این مساله بپردازد و می طلبد در حوزه زیرساخت ها و آموزش در کشور در زمینه پسماند تصمیمی اتخاذ شود.
وی ادامه داد: در دنیا از یک الگوی چهار مرحله ای سفر بهره می گیرند که شامل ایجاد سفر، توزیع سفر، تفکیک سفر و تخصیص سفر است یعنی از لحظه ای که یک نفر تصمیم به سفر می گیرد، دولت و مجموعه ها برنامه ریزی ها و هدایت های لازم را در طول سفر انجام می دهند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان اظهار داشت: این طلب می کند در منطقه، استان و کشور یک فرایند آموزشی اتفاق بیفتد، ستاد تصمیمات سفر توسط وزارت گردشگری برگزار می گردد اما متاسفانه در دستورالعمل آن یک کلمه تحت عنوان پسماند وجود ندارد و این نشان دهنده اینست که نقص در این مورد وجود دارد.
توانا اضافه کرد: همین مسافران، مسافرانی هستند که کمربند ایمنی، کنترل سرعت و غیره را رعایت می کنند، برای تحقق آن یکسری موارد آموزشی و در کنارش یکسری موارد بازدارنده مثل جرایم رانندگی سبب شد تا موارد توسط مردم و گردشگران رعایت شود اما در حوزه پسماند و محیط زیست این جرایم وجود ندارد و می طلبد که یکسری موارد در این چارچوب وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: این فرایند مدیریت سفر را باید از بعد اقتصادی بعنوان فرصت و بعدهای محیط زیستی و اجتماعی یک فرایند قابل تغییر در رفتار ببینم و این فرایند قابل تغییر در رفتار هم از سمت تولیدکننده و هم از سوی پذیرنده این فرایند اتفاق می افتد، ما باید در این راه گامهای موثر برداریم از خود وزارت گردشگری تا مجموعه های مختلف باید فرایند سفر را مدیریت کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان اظهار داشت: این فرایند سفر و مدیریت آن تبعاتی را به دنبال دارد، این فرآیندها باید در مسیرهای خودش پیشبینی شود که سبب این همه سیمای زشت بصری از ریختن زباله در کوه، دشت و افزایش زباله ها، حجم کاری زیاد برای پاکبان ها و به تبع شهرداران و بخشداران و از سوی دیگر جلسات گوناگونی در حوزه های مختلف توسط فرمانداران برای عرضه خدمات را به دنبال دارد و این می طلبد که یک مسیر مشخصی از فرایند بالا به پایین محقق شود.